ORLEN Team
ORLEN Team wygrywa klasyfikację juniorów
7 kwietnia 2017
Marvin Musquin
Musquin i Plessinger zwyciężają w Seattle w AMA Supercross
9 kwietnia 2017
Pokaż wszystkie
Analiza startu

Przetłumaczyliśmy dla Was poradnik pt. „Analiza startu” wg jednego z najsłynniejszych, motocrossowych trenerów amerykańskich, Gary Bailey`a, który w tym roku był również managerem zespołu z Puerto Rico podczas MXoN. Analiza skupia się głównie na przyczepności podczas startu.

Na początek kilka zdjęć Ryana Dungey ze Steele City. Reakcja jest bardzo ważna, ale przyczepność może mieć jeszcze istotniejszą rolę, jeśli wszyscy mają taki sam czas reakcji. Mamy tu do czynienia z sytuacją bardzo podobną do tych, które często widzimy w wyścigach równoległych. Zielone światło, koło ślizga się, rywale łapią przyczepność – przegrywasz. Kluczem do tego, żeby koło nie buksowło, jest ruszenie, a dopiero potem przełożenie całej mocy. Po treningu startów przejdź na miejsce startów i przyjrzyj się podłożu. Będziesz mógł zobaczyć ślady, czy koło łapało przyczepność, czy raczej ślizgało się.

Analiza startu motocross ze Steel City:

foto

 

 

 

  • Bramka dopiero opadła koło RD łapie przyczepność. Zawodnik z prawej przesadził trochę z manetką. Przyjrzyj się jego przyczepności.

foto

 

 

 

  • Zawodnicy po obu stronach tracą przyczepność. Za dużo gazu otwartego za późno.

foto

 

 

 

  • Jak tylko RD czuje, że motor zaczyna łapać przyczepność, to widać jak dodaje więcej gazu.

foto

 

 

 

  • Podoba mi się, że RD ciągle ma obie nogi opuszczone dzięki czemu stabilizuje motor, kiedy po prawej stronie Short ma stopy już na podnóżkach.

foto

 

 

 

  • To co mi się podoba u Shorta i RD to, że nie otwierają oni manetki w takim stopniu, żeby ich miotało. Obaj zawodnicy dozują moc i jadą prosto.

foto

 

 

 

  • Obaj zdają sobie sprawę, jak ważne jest złapać przyczepność od samego początku.

Analiza startu z Motocross of Nations:

foto

 

 

 

  • RD jest piątym zawodnikiem od lewej. Widać u niego, jak tylne zaczyna się kręcić i łapie przyczepność. Tak jak wspominałem, przyczepność to jeden z najważniejszych elementów.

foto

 

 

 

  • Jeżeli przyjrzycie się bliżej zobaczycie, że RD jest już o pół koła przed resztą. Teraz rzucie okiem na 3 od prawej. To Short, który jedzie z przednim kołem w górze.

foto

 

 

 

  • RD złapał przyczepność, a Short leci zewnętrznym śladem. Dlaczego zawodnicy przesuwają się do tyłu? Jeśli tor jest grząski i szukasz przyczepności to musisz dociążyć motor.

foto

 

 

 

  • RD ciągle jedzie tym samym śladem, a Short zbliża się po zewnętrznej.

foto

 

 

 

  • To jest to, co lubię: RD stara się trzymać wewnętrznej, a Short nie tylko trzyma gaz, ale też cały czas jedzie przyczepnym śladem.

foto

 

 

 

  • Koniec. Idealnie 1-2 miejsce. Reakcja i przyczepność.

Jeżeli możesz weź kogoś do pomocy, ułatwi to znacznie trening. Kiedy mówię o startach, myślę o najważniejszej części: pierwszych 10 metrach. Niech osoba do pomocy mierzy Ci czas: niech włącza stoper w momencie ruszenia i zatrzymuje po przekroczeniu linii, którą zaznaczysz na ziemi. Staraj się zawsze pobić swój najlepszy wynik. Nie martw się o bramkę startową, tu chodzi o technikę.

Autor: Gary Bailey – amerykański trener i zawodnik
Źródło: www.racerxvt.com

Partnerzy

facebook youtube