logo MotoX
Tragiczny wypadek na torze – komentarz
21 lutego 2017
Ryan Dungey
Ryan Dungey i Zach Osborne zwyciężają w Altancie
26 lutego 2017
Pokaż wszystkie
gary semics

Na zdjęciu Paweł Nowicki podczas treningu na piachu.

Gary Semics to legenda motocrossu. Pamiętam czasy, gdy internet raczkował, a lekcje motocrossu były dostępne wyłącznie na oryginalnych płytach CD. O jakimkolwiek darmowym filmiku nie było co marzyć. Tym bardziej zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu szkoleniowego na temat pokonywania zakrętów, pt. „Prędkość w zakręcie – 2  najczęstsze błędy!”

Wskazówki w pigułce, jak dojechać, wyhamować i pokonać zakręt do całkowitego wyjścia.

Dla znających język angielski polecam wsłuchać się w słowa trenera. Dla mniej obeznanych z obcym językiem, przygotowałem skrócone tłumaczenie:

1. Zaczynamy od wolnej jazdy po owalu, zwracając uwagę na technikę oraz prawidłową pozycję na motocyklu przez cały czas, nawet poza ćwiczonym zakrętem.

3. Z każdym kółkiem przyspieszamy, ale bez uszczerbku dla techniki.

4. Braking, transition, clutch and throttle. To słowa najczęściej wypowiadane prze Semicsa, które oznaczają hamowanie, przejście (zmianę pozycji ciała), praca sprzęgłem i gazem. Przyjrzyj się ujęciom w zwolnionym tempie.

5. Hamowanie: prawidłowa pozycja – głowa nisko, tyłek z tyłu, łokcie wysoko, używamy dwóch hamulców, ale bez blokowania kół, patrzymy do przodu, nie przed koło, najlepiej tam, gdzie chcemy poprowadzić motocykl.

6. Przejście: nadal ręce szeroko, łokcie w górze (nie opadają), przesuwamy ciało bliżej korka, nogi mocno na podnóżkach, kolana wciąż ściskają motocykl, górna część ciała w pozycji neutralnej, ew. lekko pochylonej.
Jak tylko skończymy hamować, od razu dodajemy gazu, motocykl nie może się toczyć, ponieważ tracimy nie tylko ułamki sekund na kółku, ale także trakcję. Tego Semics nie mówi, ale da się to wyczuć po odgłosie silnika.

7. Sprzęgło i gaz: wystawiamy wewnętrzną nogę razem z pochylającym się motocyklem, dodajemy gazu, lekko pomagając sobie sprzęgłem i przyspieszamy. To co Semics uważa za bardzo ważne, to mocno pochylona pozycja ciała do przodu już od momentu dodawania gazu, im mocniej dajemy gazu, tym bardziej pochylamy się ku przodowi, nie zapominając, że musimy siedzieć blisko korka – to motocykl ma nas zabrać ze sobą (pchać), a nie my dać się ciągnąć.

Przeczytane, obejrzane, to szykujemy się na trening w realu. Powodzenia!

źródło: https://www.youtube.com/user/Semics5

Przygotował: Luigi Saladini, MotoX.com.pl

Partnerzy

facebook youtube