Sebastian „Biniol” Banaś
12 maja 2006
Utopia Optics
16 maja 2006
Pokaż wszystkie

Historia motocykli HUSQVARNA

Przedstawiamy historię jednej z najstarszych i najbardziej znanych marek produkujących motocykle wyścigowe przeznaczone do motocrossu oraz enduro. Husqvarna to niewątpliwie żywa legenda wśród motocykli. Wiele pokoleń utytułowanych zawodników oraz zapaleńców off-roadu “wychowało” się na sprzęcie tej znanej marki. Przyjrzyjmy się jakie były początki motoryzacji i jak firma się rozwija przez ostatnie ponad 100 lat!

1903
W Szwecji zostaje skonstruowany pierwszy motocykl marki Husqvarna, motorower z czterosuwowym jednocylindrowym silnikiem o mocy 2 KM i maksymalnej prędkości 50 km/h.

1909
Powstaje pierwszy model motocykla dwucylindrowego ze szwajcarskim czterosuwowym silnikiem "La Moto Reve" w układzie V, pojemnością skokową 548 ccm i trzema biegami. Model ten był produkowany przez dziesięć lat i od 1916 był dostarczany dla wojska szwedzkiego.

1916
Pierwsze zwycięstwo Husqvarny w bardzo ważnych zawodach motocyklowych endurance zdobyte przez Ringborga.

W Szwecji zostaje skonstruowany pierwszy motocykl marki Husqvarna, motorower z czterosuwowym jednocylindrowym silnikiem o mocy 2 KM i maksymalnej prędkości 50 km/h.Powstaje pierwszy model motocykla dwucylindrowego ze szwajcarskim czterosuwowym silnikiem "La Moto Reve" w układzie V, pojemnością skokową 548 ccm i trzema biegami. Model ten był produkowany przez dziesięć lat i od 1916 był dostarczany dla wojska szwedzkiego.Pierwsze zwycięstwo Husqvarny w bardzo ważnych zawodach motocyklowych endurance zdobyte przez Ringborga.

1919
Zbudowano pierwszy model motocykla z silnikiem w całości zaprojektowanym i wyprodukowanym przez firmę Husqvarna . Produkcja tego silnika trwała aż do1930 r.
1922/1936
W tych latach były produkowane inne modele dwucylindrowe. Jednocześnie Husqvarna zwróciła się do konstruktora brytyjskiego o produkcje silników dla modeli jednocylindrowych. Ze względu na małą ilość sprzedaży motorów jednocylindrowych dla firmy projektowanie i produkcja takich silników było nieopłacalne. Pomiędzy 1928 i 1936 motory były wyposażone w silniki Jap lub Sturmey Archer

1936
Zostaje wprowadzony model motocykla 112 TV, jednocylindrowego o pojemności skokowej 500 ccm. Jest on przeznaczony dla armii szwedzkiej. W tym okresie był to jedyny model produkowany seryjnie.
1938
Przejście od ciężkich motorów czterosuwowych do lekkich dwusuwów. Powstaje lekki motocykl z silnikiem dwusuwowym o pojemności 98 cc. Zaraz po wojnie ten model został zastąpiony nowym motocyklem o pojemności 118 ccm ze skrzynią trzybiegową. Tak rodzi się znany " Black Mill", którego produkcja trwała do 1954 r.

1953
Husqvarna uczestniczy coraz częściej w zawodach motocyklowych. W tym roku dziewięciu pilotów Husqvarny uczestniczyło z sukcesem na nowej "175" w sześciodniówce szwedzkiej osiągając siedem zwycięstw i dwa trzecie miejsca. W ISDT tego samego roku zajęli sześć pierwszych , jedno drugie i dwa trzecie miejsca. Motocykle były nazwane "THE DREAM BIKE", były to Husqvarna 175 ccm, silnik jednocylindrowy dwusuwowy o mocy 9 kW przy 6000 obrotów/ minutę.
1955
"THE DREAM BIKE" był za ciężki dla młodych zawodników. Husqvarna zaproponowała lekki motocykl "Silverpil", który ważył tylko 75 kg. Przez dziesięć lat "Silverpil" był najbardziej upragnionym przez zawodników motocyklem .
1959
Wielu właścicieli Silverpil przerabiało swoje motocykle, by móc uczestniczyć w zawodach motocrossowych i od tego roku Husqvarna zaczęła brać udział w zawodach o Mistrzostwo Świata.
Jeden z modeli Siverpil otrzymał pojemność 245 cc i 15 kW przy 6000 obrotach. Skrzynia była trzybiegowa, ale wielu zawodników posiadało model czterobiegowy. W tym sezonie Husqvarna zdobyła swój pierwszy tytuł Mistrza Świata, który wywalczył młody i obiecujący zawodnik – Rolf Tibbin.
1961
W tym roku stary silnik 112TV został zmodyfikowany i przymocowany do specjalnej ramy. Ten motor był przeznaczony dla Billa Nilssona, który wygrał dla Husqvarny pierwszy tytuł Mistrza Świata w motocrossie w klasie 500.
1960/1979
Lata te są ważnym okresem w działalności fabryki. Wzrost produkcji, konsolidacja chwalebnej tradycji w zawodach i zdobycie w tym okresie dziesięciu tytułów Mistrza Świata w crossie w klasie 250/500 ze strony komercyjnej oznaczało utwierdzenie marki na rynku amerykańskim. Husqvarna miała duży wpływ na to, aby motocross stał się sportem w Ameryce.
1979
W tym roku cała działalność Husqvarny przechodzi do Electrolux. Oprócz motocykli w szwedzkiej fabryce były produkowane maszyny do szycia, małe urządzenia gospodarstwa domowego, pralki, kosiarki, piły spalinowe.
1982
Opracowano nowy jednocylindrowy czterosuwowy silnik o pojemności 500 ccm, lekki i mający uznanie. Na jego bazie zaprojektowany jest obecny silnik 610 chłodzony cieczą.
1986
Ponieważ produkcja motocykli stanowiła małą część polityki przemysłowej szwedzkiej grupy, Electrolux zdecydował się, aby odsprzedać grupie Cagiva produkcje motocykli Husqvarna. Dla firmy Cagiva miało to pozytywny wpływ. Husqvarna wniosła do firmy Cagiva nowości techniczne i technologiczne, oraz tradycje swojej marki. Pozwoliło to osiągać nowe cele na rynku międzynarodowym i utrzymać prestiż w zawodach sportowych.
1993
Husqvarna kończy 90 lat .Prezentem urodzinowym było zdobycie tytułu Mistrza Świata w klasie 500 na modelu z silnikiem czterosuwowym. W tej klasie dzieje się to po trwającym dłużej niż 20 lat okresie hegemonii silników dwusuwowych.

1996
Husqvarna prezentuje na targach w Kolonii w Niemczech pierwszy silnik z elektrycznym rozrusznikiem. Chodzi tu o jednocylindrowy czterosuwowy motor przystosowany do jazdy w każdym terenie i nazwany TE 610. W tym sezonie Husqvarna zdobywa pierwszy tytuł Mistrza Europy w motocrossie w klasie 125.

2000
Husqvarna wygrywa po raz pierwszy motocyklem czterosuwowym prowadzonym przez Merriman’a SIX DAYS ENDURO. Powstaje Nox, motocykl klasy Supermoto,.
2001
Został zbudowany nowy silnik 250/450 czterosuw z elektrycznym rozrusznikiem i skrzynią biegów D.O.H.O.
2002
Husqvarna wygrywa sześć Mistrzostw Świata i ma już 63 takie tytuły oraz 20 tytułów Mistrzą Europy w klasie enduro.

2003
Husqvarna kończy 100 lat. Urodziny obchodzono zdobywając 4 tytuły mistrzowskie. Na rynek zostaje wprowadzony model TE510C – Centenario (motor stulecia).

2005
Polak Bartosz Obłucki zostaje kierowcą fabrycznym Husqvarna CH Racing Team i ściga się w rajdach enduro na motocyklu Husqvarna WR 125, zajmując czołowe miejsca w zawodach z serii Mistrzostw Świata.
Źródło oraz zdjęcia: www.husqvarna-motocykle.pl
Opracował: Luigi Saladini, MotoX.com.pl

Partnerzy

facebook youtube