Ile kosztuje motocross? Czy stać mnie na motocykl crossowy lub enduro? Jakie wiążą się z tym wydatki? Ile kosztują ochraniacze i ubranie? Czym będę woził crossówkę na tor? Te i wiele innych pytań zadaje sobie niemal każdy, kto zamierza rozpocząć przygodę z motocyklowym offroadem.
Dziś pierwsza część poradnika, w którym opowiem, co należy kupić na początek oraz ile taka przyjemność kosztuje.
30.000-35.000 zł: tyle mniej więcej trzeba przeznaczyć na zakup nowej crossówki lub enduro.
Do tego warto dokupić kilka przydatnych części, jak: 2-3 zapasowe filtry powietrza oraz oleju, 2-3 l oleju, osłony chłodnic oraz silnika. Łącznie to wydatek ok. 700-1000 zł. I w zasadzie można powiedzieć, że sprzęt motocyklowy jest skompletowany do amatorskiej jazdy.
10.000 zł: to według mnie najczęściej zakładana kwota na zakup używanego motocykla terenowego. Warto dokładnie przyjrzeć się motocyklowi i wypytać sprzedającego, bo może są już zainstalowane wspomniane osłony, a on sam coś dorzuci w gratisie lub za przysłowiowe parę złotych.
Im mniejszym dysponujesz budżetem na start, tym więcej będziesz musiał włożyć w naprawy motocykla w kolejnych miesiącach. O tych kosztach napiszę w jednym z kolejnych odcinków. Od razu zaznaczam, żeby nie napalać się na okazje z Allegro, typu „Sprzedaję crossa z przebiegiem 50 motoh”. Takie „zwierze” nie istnieje w przyrodzie, przynajmniej w ofercie publicznej. Okazje rozchodzą się po znajomych.
Zanim zdecydujemy się na zakup używanego crossa lub enduro, warto się do tego przygotować.
Jak kupić motocykl crossowy- Video
Jak kupić motocykl crossowy lub enduro – porady
Jaki motocykl wybrać na początek?
3000 zł: to koszt związany z zakupem sprzętu do transportu motocykla.
Nowa przyczepka to wydatek ok. 1500-2000 zł. Montaż haka do samochodu to kolejne 700-1500 zł. Pasy transportowe i blokada przedniego koła to groszowa sprawa, zwykle ok. 100-400 zł, w zależności jak bardzo markowy i wypasiony chcemy mieć sprzęt.
Jeżeli ktoś dysponuje samochodem z hakiem, to już zaoszczędził. Posiadacze busów to niesamowici szczęściarze, bo nie tylko zaoszczędzą na wspomnianych przedmiotach, ale większy samochód daje większą wygodę przy wyjazdach na tory motocrossowe, np. możemy więcej zapakować; zabrać znajomych lub rodzinę; nie martwimy się motocyklem na przyczepie, gdy parkujemy auto; można się przebrać na pace, gdy jest zimno itp.
Jak transportować motocykl – Video
2000 zł w górę: to koszt z jakim trzeba się liczyć, chcąc się należycie ubrać i ochronić. Oczywiście im więcej przeznaczymy, tym lepszy sprzęt zakupimy, tym samym bezpieczniejszy oraz wygodniejszy.
To powiedzenie dedykuję tym, którzy idąc do sklepu na wejściu deklarują: „Ja dopiero zaczynam, jeżdżę delikatnie i wolno, nie muszę mieć aż tak dobrego sprzętu”. Ja na to odpowiadam przysłowiem nr 3. Po prostu trzeba sobie zdawać sprawę, że brak umiejętności to dodatkowy czynnik ryzyka. Lepiej uczciwie przyznać – nie mam pieniędzy, dlatego kupuję tańszy sprzęt. Innym wyjściem jest zakup używanego, dobrego, markowego sprzętu za ułamek ceny.
Podaję minimalne, sklepowe ceny dobrych, markowych towarów (nie okazyjne z Allegro), z którymi trzeba się liczyć, przychodząc do sklepu motocyklowego: 500 zł kask, 120 zł gogle, 500 zł buty, 80 zł nakolanniki, 500 zł zbroja na korpus (takie kombo na siatce, wszystko w jednym), spodnie 350 zł, koszulka 120 zł, 100 zł rękawice.
Jak się ubrać na motocross, enduro lub quady (atv) – Video
Jak się ubrać na motocross, enduro i quada?
Jestem przekonany, że kilka podstawowych rad przyda się wszystkim, który dopiero przymierzają się do zakupu motocykla i zaczynają kompletować sprzęt.
Przy okazji polecam nasze sklepy internetowe, a tych, którzy mają czas lub są z okolicy Warszawy, zapraszam osobiście do stacjonarnego sklepu motocrossowego:
100% Motocross i enduro na www.Sklep.MotoX.com.pl
Offroad i szosa na www.Sklepmotocyklowy24.pl
Pamiętajcie, że chętnie służymy radą, u nas pracują wykwalifikowani i doświadczeni motocykliści. Życzymy powodzenia przy zakupie pierwszej crossówki lub motocykla enduro.
Przygotował: Luigi Saladini, MotoX.com.pl