FMX CAMP Zielona Góra – klip filmowy
8 lipca 2007
FMX CAMP – klip filmowy nr 2
12 lipca 2007
Pokaż wszystkie
Ściąganie kół motocyklowych

Każdy z nas zadaje sobie pytanie, jak najlepiej dbać o motocykl? Jak wydać najmniej pieniędzy i jednocześnie uniknąć kosztownych napraw? Odpowiedź wydaje się dość prosta – przeglądaj swój motor systematycznie i usuwaj wszelkie drobne usterki na bieżąco, a wtedy unikniesz droższych napraw. Używaj dobrych, markowych części, a będziesz kupował i wymieniał je rzadziej, i w sumie zapłacisz za swoje hobby mniej.

Porady, jak dbać o motocykl:

Te dwie prawdy są powszechnie znane wśród zawodników, dla których awaria motocykla to: utrata cennych punktów w zawodach oraz ryzyko wypadku. Oczywiście wielu zawodników otrzymuje akcesoria czy wręcz pieniądze na sprzęt i jest im niewątpliwie łatwiej jeżdzić zawsze sprawnym motorem z nowymi częściami, ale coraz więcej amatorów zauważa korzyści płynące z systematycznego podejścia do obsługi swojego motocykla. Takie podejście opłaca sie każdemu, a przede wszystkim w długim okresie przynosi oszczędności.

Najdroższym elementem utrzymania crossa są remonty silnika, wymiany tłoka, łożysk, nicasil. Tu niestety nie ma innej rady, jak regularne serwisowanie i wymiany. Nie mniej jednak należy pamiętać ze inwestycja w dobre oleje i ich częste wymiany, dobre i często wymieniane/czyszczone filtry oleju i powietrza na pewno wyjdzie silnikowi na dobre bo nic tak nie szkodzi silnikowi jak brudny olej i odrobinka pyłu przeciągniętego przez filtr powietrza.

Bardzo często wydając kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych więcej możemy uniknąć o wiele większych wydatków. Najlepszym przykładem są tutaj zestawy napędowe (łańcuch, zębatki), gdzie inwestycja w markowy łańcuch to z reguły kilkadziesiąt złotych więcej (od 10% do 50%), za które zwiększamy żywotność łańcucha w porównaniu do najtańszych modeli nawet 2 krotnie.

Dobrze dobrane opony do nawierzchni (odpowiedni model i twardość) potrafią wydłużyć swoją żywotność o ponad połowę w stosunku do opon nieprawidłowych, co spowoduje, że wydamy na nie w sezonie mniej pieniędzy. Dlatego nie kupuj tego co akurat jest w sklepie, tylko to co chcesz kupić.

W wielu używanych motocyklach mamy do czynienia ze znacznie zużytymi elementami. Dobrym przykładem bardzo taniej naprawy jest wymiana bolców do zacisków hamulcowych, ten drobny element kosztujący ok. 40 pln wyrabia się z czasem powodując nierównomierne zużycie klocków hamulcowych, a w konsekwencji szybsze zużywanie klocków nawet o 50%. Jednorazowa wymiana bolca to jedna naprawa na kilka lat, w trakcie których twoje klocki będą przylegały całą powierzchnią co spowoduje nie tylko wolniejsze zużywanie ale również skuteczniejsze hamowanie.

Bardzo często inwestycja w wyższy model klocków racingowych moze spowodowac wydłużenie ich żywotności (tu polecam odrobinę experymentów z różnymi modelami od jednego producenta).

Do nieco droższych elementów należą podzespoły wytrzymalsze od tych mocowanych fabrycznie. Np grube kierownice, które charakteryzują sie większą odporności na odkształcenia przy upadkach, ale to juz z reguły wydatek rzedu kilkuset złotych.

Na koniec jeszcze jeden tani sposób na uniknięcie wypadku. Czy twój gaz chodzi ciężko? Czy wraca ze stukiem do pozycji „gaz zamknięty”? Jeśli nie to czym prędzej wyczyść rollgaz i przedmuchaj sprężonym powietrzem linkę gazu lub po prostu zainwestuj 60 pln w nową linkę. Unikniesz wtedy przykrego uczucia, kiedy przed skokiem nie będziesz mógł operować gazem, zaciętym na wysokich obrotach, o skutkach nie wspominając.

Podane przykłady i wyliczenia kosztów oraz żywotności są bardzo ogólne i powinny służyć jako porada dla amatorów. Przykłady produktów nie są jedynymi dostępnymi dobrymi i markowymi podzespołami dostępnymi na rynku.

Więcej szczegółów w temacie „Jak dbać o motocykl” znajdziecie w dziale GARAŻ. Zaglądajcie tu jak najczęściej.

Jeśli masz pytania lub watpliwosci to zapytaj na http://forum.motox.com.pl/.

Jeśli samodzielnie naprawiasz motocykle to sprawdź oferty sklepów www.Sklep.MotoX.com.pl oraz www.SklepMotocyklowy24.pl.

Autor: Brodi, MotoX.com.pl

Partnerzy

facebook youtube