Jak dobrać kask? – to jedno z najczęściej zadawanych sobie pytań przez początkujących motocyklistów. Kask to jedna z najważniejszych rzeczy (ochraniaczy) niezbędnych do uprawiania motocrossu. Jeżeli chcemy mieć naszą mózgownicę w całości, musimy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Oto kilka porad na co warto zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu.
Na początek warto określić przedział cenowy na jaki nas stać. Ceny zaczynają się od 200 zł (są nawet tańsze) i idą górę. Oczywiście im droższy, tym powinien być lepszy pod wieloma względami. To zresztą zrozumiałe.
Wyciągane wnętrz kasku – jest to bardzo ważne dla utrzymania higieny w naszym “ochraniaczu”, na to na pewno trzeba zwrócić uwagę. Po wypraniu kask pachnie lepiej niż nowy;-)
System wentylacji – ważna rzecz, dzięki której nie będzie nam zbyt gorąco i nie będziemy się nadmiernie pocić. To ma wpływ na nasze samopoczucie podczas jazdy oraz higienę wewnątrz kasku.
Kask musi idealnie pasować do rozmiaru głowy. Przede wszystkim nie może być za duży, żeby nam się nie zsuwał z głowy lub co gorsza nie obrócił wokół głowy podczas jazdy po wertepach! Za ciasny też nie dobrze, ponieważ będziemy się źle czuli i szybko męczyli.
Kask ma po prostu w miarę ciasno wchodzić, nie uciskać głowy i dość dokładnie dolegać gąbką do policzków. Należy pamiętać, że w trakcie użytkowania jego wnętrze trochę się “rozbije” i będzie minimalny luz.
Warto zwrócić uwagę z czego jest wykonana skorupa kasku. W najlepszych i najdroższych kaskach są użyte lekkie i wytrzymałe materiały, jak karbon i kevlar. Tańsze modele mają skorupy z różnych tworzyw sztucznych. Przy wyborze kasku warto zwrócić uwagę na atesty.
Atesty i zapięcie. Zapięcie w kasku zawodniczym (i w każdym innym dobrym kasku) jest oczywiście na szpulkę, tzw. DD, a nie na klips. Klips może się zabrudzić lub skorodować, a nie chcielibyśmy, żeby w razie upadku nie można było szybko ściągnąć kasku z głowy. Atesty na kasku są zwykle wszyte na pasku przy zapięciu. Na metce powinien być symbol “E” z cyfrą. Dodatkowo na opakowaniu lub na dołączonych ulotkach producenci często podają inne oznaczenia, np. DOT, CE itp.
Waga – zależy kto ma jakie mięśnie karku. Im lżejszy, tym łatwiej go nosić i mniej męczy się nasz kark. Waga dobrych atestowanych kasków waha się zwykle od 1500 g do nawet 1000 g.
Dobrze jest, gdy dostaniemy jakieś część zapasowe, np. śrubki lub daszek. Gdy coś złamie lub wypadnie śrubka, po prostu zakładamy nową, a nie “bawimy się” w dorabianie części. Zapasowe części są zwykle dość drogie i trudno dostępne.
Myślę, że z tym nie powinno być większych problemów, ponieważ nie jest to trudne. Jeżeli mamy kask z wyciąganą wyściółką/ gąbką, to delikatnie ją odpinamy i wyciągamy z kasku. Wyściółkę pierzemy w środku, na który nie mamy uczulenia (najlepiej szampon do włosów). Pierzemy ręcznie, żeby nic się nie potargało/ rozwarstwiło itp. Jeżeli już ją wypierzemy, następnie ją dokładnie płuczemy w letniej wodzie i po prostu suszymy. Najlepiej wystawić na słońce, jeżeli wyściółka dobrze wyschnie zakładamy ją z powrotem do kasku.
Należy uważać na temperaturę wody, jeżeli jest za gorąca wyściółka może się skurczyć! Należy prać w ciepłej, ale nie gorącej wodzie.
Artykuł zostały przygotowany i nagrodzony w ramach konkursu “Porady garażowe” z Shell Advance.
Nadesłał: Tomasz Sala
Nadal masz pytania i wątpliwości, jak dobrać kask? Pomożemy Ci w tym, zajrzyj do naszych sklepów, odwiedź nas osobiście lub zadzwoń po poradę: www.Sklep.MotoX.com.pl oraz www.SklepMotocyklowy24.pl.