Matt Buyten – złoto w Katowicach?
9 listopada 2007
Sample Image
Petr Pilat – eksplozja w Spodku!
13 listopada 2007

Jak dobrać kask? – to jedno z najczęściej zadawanych sobie pytań przez początkujących motocyklistów. Kask to jedna z najważniejszych rzeczy (ochraniaczy) niezbędnych do uprawiania motocrossu. Jeżeli chcemy mieć naszą mózgownicę w całości, musimy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Oto kilka porad na co warto zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu.

Sample Image

Jak dobrać kask na motocross i enduro:
  1. Na początek warto określić przedział cenowy na jaki nas stać. Ceny zaczynają się od 200 zł (są nawet tańsze) i idą górę. Oczywiście im droższy, tym powinien być lepszy pod wieloma względami. To zresztą zrozumiałe.

    kaski offroad

    kaski offroad

  2. Wyciągane wnętrz kasku – jest to bardzo ważne dla utrzymania higieny w naszym “ochraniaczu”, na to na pewno trzeba zwrócić uwagę. Po wypraniu kask pachnie lepiej niż nowy;-)

  3. System wentylacji – ważna rzecz, dzięki której nie będzie nam zbyt gorąco i nie będziemy się nadmiernie pocić. To ma wpływ na nasze samopoczucie podczas jazdy oraz higienę wewnątrz kasku.

    jaki kask kupić

    Wnętrze kasku pod wyściółką – widać warstwę EPS oraz wentylację.

  4. Kask musi idealnie pasować do rozmiaru głowy. Przede wszystkim nie może być za duży, żeby nam się nie zsuwał z głowy lub co gorsza nie obrócił wokół głowy podczas jazdy po wertepach! Za ciasny też nie dobrze, ponieważ będziemy się źle czuli i szybko męczyli.

  5. Kask ma po prostu w miarę ciasno wchodzić, nie uciskać głowy i dość dokładnie dolegać gąbką do policzków. Należy pamiętać, że w trakcie użytkowania jego wnętrze trochę się “rozbije” i będzie minimalny luz.

  6. Warto zwrócić uwagę z czego jest wykonana skorupa kasku. W najlepszych i najdroższych kaskach są użyte lekkie i wytrzymałe materiały, jak karbon i kevlar. Tańsze modele mają skorupy z różnych tworzyw sztucznych. Przy wyborze kasku warto zwrócić uwagę na atesty.

  7. Atesty i zapięcie. Zapięcie w kasku zawodniczym (i w każdym innym dobrym kasku) jest oczywiście na szpulkę, tzw. DD, a nie na klips. Klips może się zabrudzić lub skorodować, a nie chcielibyśmy, żeby w razie upadku nie można było szybko ściągnąć kasku z głowy. Atesty na kasku są zwykle wszyte na pasku przy zapięciu. Na metce powinien być symbol “E” z cyfrą. Dodatkowo na opakowaniu lub na dołączonych ulotkach producenci często podają inne oznaczenia, np. DOT, CE itp.

    jaki kask kupić

    Charakterystyczna szpulka, czyli zapięcie DD.

  8. Waga – zależy kto ma jakie mięśnie karku. Im lżejszy, tym łatwiej go nosić i mniej męczy się nasz kark. Waga dobrych atestowanych kasków waha się zwykle od 1500 g do nawet 1000 g.

  9. Dobrze jest, gdy dostaniemy jakieś część zapasowe, np. śrubki lub daszek. Gdy coś złamie lub wypadnie śrubka, po prostu zakładamy nową, a nie “bawimy się” w dorabianie części. Zapasowe części są zwykle dość drogie i trudno dostępne.

Pranie wnętrza kasku motocyklowego.

Jak dobrać kask

Myślę, że z tym nie powinno być większych problemów, ponieważ nie jest to trudne. Jeżeli mamy kask z wyciąganą wyściółką/ gąbką, to delikatnie ją odpinamy i wyciągamy z kasku. Wyściółkę pierzemy w środku, na który nie mamy uczulenia (najlepiej szampon do włosów). Pierzemy ręcznie, żeby nic się nie potargało/ rozwarstwiło itp. Jeżeli już ją wypierzemy, następnie ją dokładnie płuczemy w letniej wodzie i po prostu suszymy. Najlepiej wystawić na słońce, jeżeli wyściółka dobrze wyschnie zakładamy ją z powrotem do kasku.
Należy uważać na temperaturę wody, jeżeli jest za gorąca wyściółka może się skurczyć! Należy prać w ciepłej, ale nie gorącej wodzie.

Artykuł zostały przygotowany i nagrodzony w ramach konkursu “Porady garażowe” z Shell Advance.

Nadesłał: Tomasz Sala

Nadal masz pytania i wątpliwości, jak dobrać kask? Pomożemy Ci w tym, zajrzyj do naszych sklepów, odwiedź nas osobiście lub zadzwoń po poradę: www.Sklep.MotoX.com.pl oraz www.SklepMotocyklowy24.pl.

Partnerzy

facebook youtube