murray_genova
Dwa podwójne flipy Scotta Murray’a – video
26 sierpnia 2010
Paweł Nowicki
Paweł Nowicki – powrót po kontuzji
27 sierpnia 2010
Pokaż wszystkie
wymienić napęd

Wymiana przysłowiowego napędu, czyli zębatek oraz łańcucha, to czynność bardzo istotna, choć nie wymagająca skomplikowanych narzędzi. Mimo to nie wszyscy wiedzą, jak kontrolować stan zużycia zestawu napędowego oraz jak go sprawnie wymienić i konserwować. Poniżej zamieszczamy pomocny materiał video i tekst, wyjaśniające jak wymienić napęd.

Zobacz, jak wymienić napęd:

1. Aby wymienić nasz zestaw napędowy najpierw musimy stwierdzić,  że stary jest już wysłużony i nie nadaje się do dalszej eksploatacji. W tym celu należy przyjrzeć się  bliżej zębatkom, które z czasem mają coraz bardziej pozaostrzane zęby, a w skrajnych przypadkach mogą być nawet niekompletne. Pościnane, pozaostrzane zęby na naszych kołach zębatych jednoznacznie nakazują ich wymianę.

2. Także łańcuch podczas eksploatacji, szczególnie w trudnym terenie i bez odpowiedniej konserwacji szybko się zużywa. Najczęściej możemy mówić o jego wydłużeniu,/wyciąganiu/rozciąganiu czyli powstaniu małych luzów na każdym poszczególnym ogniwie co w konsekwencji daje pokaźne rozmiary sięgające rzędu kilkunastu milimetrów. Każdy łańcuch powinien mieć określoną długość na odpowiedniej ilości ogniw, jeśli nasz pomiar np. 10 ogniw daje większą niż dozwoloną wartość tzn. że łańcuch jest wyciągnięty.

Aby sprawdzić czy nasz zestaw napędowy jest zużyty możemy także odciągnąć od tylnej zębatki palcami  łańcuch. Jeśli w ten sposób powstanie spora szczelina między łańcuchem a zębatką tzn. że należy wymienić napęd. Kolejna metoda to pomiar największej odległości między zwisającym swobodnie łańcuchem a wahaczem. W tych pomiarach oczywiście najlepiej odnieść się do książki serwisowej, która wyraźnie podaje dopuszczalne wartości, które możemy zmierzyć zwykła miarką.

3. Bardzo ważne jest to, aby pamiętać, że kiedy mamy do czynienia ze zużytym napędem, wtedy wymieniamy cały, kompletny zestaw napędowy czyli 2 zębatki i łańcuch. Inne działanie np. wymienienie samego łańcucha bez zębatek spowoduje wyłącznie jego wydłużenie, a tym samym w mgnieniu oka zniszczymy, rozciągniemy nowy łańcuch.

4. Jeśli wiemy już kiedy wymienić napęd teraz należy zabrać się za odkręcenie przedniej, małej zębatki. W tym celu włączamy, oczywiście na zgaszonym silniku najlepiej pierwszy bieg i popuszczamy śrubę mocującą zębatkę. Następnie za pomocą płaskiego śrubokrętu zdejmujemy spinkę łączącą ogniwa łańcucha. Teraz możemy zdjąć łańcuch z zębatek i wyjąć koło. Kolejnym krokiem jest odkręcenie tylnej zębatki.

5. Kiedy mamy zdemontowany starty napęd czas na założenie nowych zębatek, śruby mocujące tylną wkręcamy na tzw. lock tail, kolor niebieski.

6. Podczas montowania nowego łańcucha, także możemy natrafić na kłopoty, może on być np. za długi. W takim przypadku do jego skrócenia pomoże nam tzw. skuwacz. Za jego pomocą rozkuwamy łańcuch i usuwamy zbędne ogniwa. Następnie przykręcamy przednią zębatkę stosując i tym razem klej lock tail, niebieski.

7. Założony nowy łańcuch skuwamy za pomocą spinki na tylnej zębatce używając płaskiego śrubokręta.

8. Bardzo istotna jest odległość koła od wahacza, musi być ona taka sama po obu stronach, a  koło musi być ustawione „prosto”. Do tego celu służy regulacja, za pomocą, której napinamy także łańcuch. Swobodnie spoczywający motocykl na podnośniku musi mieć tak naciągnięty łańcuch, aby można było włożyć trzy palce  w  górną przestrzeń między wahaczem a łańcuchem.

9. Jeśli chodzi o smarowanie łańcucha to należy konserwować go specjalnymi preparatami, są one najczęściej w aerozolu. Trzeba pamiętać, iż środek ten będzie inny jeśli mamy łańcuch z tzw. o-ringami czyli gumowymi uszczelniaczami między ogniwami niż bez. Użycie nieodpowiedniego smaru do o-ringowego łańcucha może poważnie uszkodzić uszczelniacze a tym samym skrócić trwałość naszego napędu.

 

Zębatki cross enduro, łańcuchy oraz pozostałe elementy i narzędzia potrzebne, by wymienić napęd, znajdziesz na www.Sklep.MotoX.com.pl oraz www.Sklepmotocyklowy24.pl.

 

 

Źródło: www.motocross.transworld.net

Przygotował: Patryk Cichowski, MotoX.com.pl

Partnerzy

facebook youtube