fmx_awards
FMX Awards 2010 – nominacje
27 lutego 2011
james stewart chad reed
Relacja z VIII rundy AMA Supercross w Atlancie
27 lutego 2011
Pokaż wszystkie
jak wymienić tarcze sprzęgła

Jak wymienić tarcze sprzęgła? Nie jest to trudną czynnością, która wymaga użycia specjalistycznych narzędzi. Prawdopodobnie każdy z nas może ją sam przeprowadzić pod warunkiem, że znajdzie trochę czasu i odrobinę ochoty. Warto się zastanowić nad stanem sprzęgła w naszym motocyklu, ponieważ jeśli tarcze sprzęgłowe są zużyte, a zęby w koszu sprzęgłowym pościnane wtedy osiągi znacząco się pogarszają. Motocykl zaczyna jak to się kolokwialnie określa „ciągnąć/ślizgać” się na sprzęgle, czyli prawidłowo nie oddaje mocy, w momencie gwałtownego odkręcenia manetki gazu mamy uczucie zwiększających się obrotów silnik, ale nie idzie to w parze z przekazaniem mocy na koło. Gdy nasze sprzęgło nie działa prawidłowo nie mamy szans w konkurencji ze sprawnym motocyklem.

Jak wymienić tarcze sprzęgła:

1. Nowe tarcze sprzęgłowe warto zamoczyć w oleju, do tego celu może posłużyć nam hermetycznie zamykany foliowy worek i trochę zwykłego oleju silnikowego.

2. Można położyć motocykl na lewym boku, dzięki temu będziemy mieli łatwy dostęp do sprzęgła.

3. Aby ułatwić sobie jeszcze prace demontujemy dźwignię hamulca nożnego, a następnie odkręcamy pokrywę silnika pamiętając, która śruba była w jakim miejscu. Dobrym pomysłem jest narysowanie na kawałku kartonu schematu silnika i ułożenia śrub, dzięki temu nie pomylimy się podczas ich wkręcania.

4. Kolejny krok to odkręcenie śrub ściskających sprężyny w koszu sprzęgłowym, najlepiej odkręcać je „na krzyż” tak jak odkręca się np. śruby mocujące koło w samochodzie. Teraz możemy spokojnie wyjąć stare tarcze sprzęgła, im będą one niżej tym pewnie będzie większy problem z ich wyciągnięciem, ale zwykły płaski śrubokręt powinien nam w tym pomóc.

5. Kiedy osiągniemy ten etap warto przyjrzeć się zębom na koszu sprzęgłowym, jeśli będą one zaostrzone wtedy kwalifikuje się on do wymiany. Teraz czas na zamontowanie nowych tarcz sprzęgłowych, które oddzielamy aluminiowymi pierścieniami. Owe pierścienie różnią się chropowatością z dwóch stron,  mechanicy montują je w różny sposób według własnego uznania, najważniejszą zasadą jest jednak zachowanie sumienności, jeśli wybierzemy już raz, że np chropowata strona pierścienie będzie od góry wtedy w taki sam sposób montujemy je wszystkie.

6. Jeśli już zabieramy się za taką naprawę warto działać kompleksowo i od razu zamontować nowe sprężyny. Dokręcamy je w taki sam sposób jak odkręcaliśmy czyli „na krzyż”. Dociągamy je z wyczuciem, ostatecznie używając klucza dynamometrycznego i zgodnie z książką serwisową dokręcamy śruby ze wskazaną w niej siłą.

7. Ostatecznie przykręcamy pokrywę silnika pamiętając o prawidłowym ułożeniu śrub, całość kończymy regulacją.

Kompletne zestawy sprzęgła do motocykli cross enduro znajdziesz w naszych sklepach na www.Sklep.MotoX.com.pl oraz www.Sklepmotocyklowy24.pl.

Źródło: www.motocross.transworld.net

Partnerzy

facebook youtube