Trzecia wygrana Błażusiaka
13 września 2009
Cross Country w Toruniu
14 września 2009

Kask to najważniejszy element wyposażenia motocyklisty, a szczególnie motocyklisty crossowego. Kask ma przede wszystkim chronić głowę przed urazami podczas wypadku, ale czy tylko? Jakie inne funkcje powinien posiadać dobry kask motocrossowy/enduro/ATV? Zapomnij o tanich kaskach! W serwisach aukcyjnych możesz nabyć niezliczoną ilość kasków za śmiesznie niskie pieniądze. Jaki kask kupić? Zanim się zdecydujesz na ten krok, przeczytaj uważnie poniższy artykuł.

Oczywiście poza wymienioną, oczywistą funkcją ochronna, kask motocrossowy/ enduro/ ATV chroni głowę przed latającymi kamieniami, wylatującymi spod kół innych zawodników, chroni przed gałęziami podczas leśnych wypraw. Zawodnik motocross/ enduro/ ATV wykonuje na motocyklu o wiele bardziej wymagające i męczące fizycznie ruchy niż przeciętny jeździec szosowy, dlatego kask offroadowy posiada inna budowę i cechy, które należy wziąć pod uwagę przy jego wyborze.

Jaki kask kupić? Wyróżniamy 3 rodzaje kasków offroadowych:
Kask motocrossowy

One Industries Atom to typowy kask motocrossowy z zabudowaną szczęka.

Ten rodzaj kasku zapewnia odpowiednią ochronę nie tylko głowy ale też szczęki. Oznacza to, że latające kamienie nie uszkodzą twojej twarzy czy nosa. Motocrossowy kask wyposażony jest w regulowany i wymienny daszek, który chroni przed piachem, kamieniami ale tez i przed słońcem. Dobre kaski motocrossowe posiadają tez specjalne, wyłożone gumą miejsce na pasek gogli.

Kask dual sport
jaki kask kupić

Icon Variant to typowy kask typu dual sport.

Ten typ kasku jest kompromisem pomiędzy kaskiem motocrossowym a kaskiem szosowym. Dual sport jest z reguły wyposażony w regulowany daszek, osłonę szczeki, ale tez w opuszczaną szybę podobna do kasków drogowych. Nie jest to kask sportowy, ale posiada wystarczający poziom zabezpieczeń.

Kask otwarty
jaki kask kupić

Tak wygląda nowoczesny kask do trailu.

Zapewnia najmniejszą ochronę i jeśli choć trochę lubisz swoje zęby i twarz, to zapomnij o takim kasku w motocrossie i enduro. To jest kask typowo trialowy, czyli do jazdy obserwowanej, bardzo technicznej i stosunkowo wolnej. Duże znaczenie ma tu większa widoczność. 

Jakie funkcje i właściwości powinien posiadać dobry kask offroadowy? (w kolejności wg wagi parametrów):

Certyfikat ECE, DOT i Snell – certyfikat oznacza, że produkt przeszedł niezbędne testy i jest po prostu bezpieczny. Dodatkowo certyfikacja ECE (europejska) jest wymagana na każdych zawodach w Polsce (nawet na lokalnym cross country). Teoretycznie każdy kask jest homologowany przez DOT, ale warto dla własnego bezpieczeństwa wybrać taki, który posiada Snell2005, który świadczy o najwyższym poziomie bezpieczeństwa (choć może wiązać się z większą wagą). >>Zobacz również poniżej o testach kasków<<.

Zapięcie DD – certyfikowany kask powinien posiadać jedyne certyfikowane, sportowe, metalowe zapięcie, tzw. DD, które umożliwia otwarcie kasku w każdych warunkach. Żadne zatrzaski i inne szybki złączki!

jaki kask kupić

DD to najprostsze i najbezpieczniejsze zapięcie w kaskach motocyklowych.

Dopasowanie do głowy – przed zakupem koniecznie musisz przymierzyć kask, który musi być po prostu dopasowany. Kask nie może być ani za mały ani za duży, mały będzie nie wygodny a za duży nie będzie spełniał swojej funkcji. Podczas umiarkowanych ruchów głową absolutnie nie może się przesuwać i nie powinien być luźny. To bardzo ważny punkt, ponieważ nawet najlepszy kask źle dopasowany do twojej głowy, może zrobić dużo krzywdy.

Wentylacja – rider poci się podczas treningów, a najszybciej poci się głowa, dlatego w celu zapewnienia odpowiedniego komfortu dobry kask powinien posiadać wydajną i najlepiej regulowana wentylacje. Jak to sprawdzić? Dobre, wentylowane kaski posiadają najczęściej 4 otwory: 2 na wysokości czoła i 2 w okolicy potylicy. Bez wentylacji zalejesz się potem, po ściągnięciu kasku może być ci zimno i co najważniejsze – będzie miało to wpływ na parowanie gogli!

Wyciągane wnętrze – kolejny element który wpływa na komfort, ale tez na długość użytkowania kasku. Wybieraj kaski z wyciąganym wnętrzem, które łatwo będziesz mógł wyprać po każdym treningu, inaczej twój kask zacznie nieładnie pachnieć i będziesz musiał go wymienić na nowy. Wnętrza dobrych kasków możesz bez obaw prać w pralce.

Waga – tu toczy się odwieczna dyskusja, czy dobry kask to kask lekki? Istnieje teoria która mówi ze kaski certyfikowane Snell są cięższe, aby spełniać wymogi certyfikacji Snell. Nasza rada jest następująca: dobry kask wazy koło 1350g (skorupa L, XL) i takiego kasku szukaj, dużo cięższe kaski raczej odradzamy. Występują również kaski lżejsze wykonane w 100% z kevlaru i karbonu i niewątpliwie kaski te są również bardzo dobrymi kaskami, niestety z reguły kosztują tez znacznie więcej.

Uwaga: część producentów podaje na oficjalnych naklejkach zawyżone wagi ze względu na wymogi certyfikacji Snell, która potrafi dodać nawet do 100 g, dlatego przed zakupem podpytaj sprzedawce jaka jest faktyczna waga kasku lub po prostu go zważ zwykłą wagą elektroniczną. Nie ma też standardu podawania wagi i część producentów podaje wagę dla skorup mniejszych (M, S) nieco naginając prawdę o wadze kasku.

Grafika i styl – to w 100% zależy od ciebie.

Materiał – celowo wymieniamy na końcu wymieniamy tą cechę na końcu, głównie ze względu na wiele materiałów z których kask jest wykonany. Najpopularniejsze to włókno szklane, kevlar i karbon, gdzie te 2 ostatnie uchodzą za najlepsze. Naszym zdaniem każdy kask, który przeszedł certyfikacje DOT i Snell jest bezpieczny, a reszta to marketing i teoria dorabiana przez firmy produkujące kaski. Studiując dostępne materiały nie natrafiliśmy na jednoznaczne wskazanie, który materiał jest lepszy do budowy kasków. Warto także wrócić uwagę na kształt skorupy kasku – im bardziej nieregularny i więcej przetłoczeń, tym skorupa sztywniejsza i tak łatwo nie pęknie (coś na wzór strefy zgniotu w samochodzie lub blachy falistej).

Kaski Shoei uchodzą za jedne z najbezpieczniejszych. Widać wyraźnie przetłoczenia na zewnętrznej części skorupy.

Warstwa EPS – to niezauważalny i mało doceniany element kasku, a wspólnie ze skorupą stanowią o bezpieczeństwie. W uproszczeniu EPS to sprasowany styropian, który jest połączony w warstwy, a jego zadaniem jest chłonąć energie, która nie został rozproszona na zewnętrznej skorupie, np. producenci podają, że kaski posiadają podwójną lub potrójną warstwę EPS. Generalnie im więcej, tym lepiej, ale to ma decydujący wpływ na wagę oraz objętość kasku.

jaki kask kupić

Tak wygląda warstwa EPS, która znajduje się pomiędzy skorupą a wyściółką kasku motocyklowego.

Porady techniczne: W trakcie treningów unikaj nawet chwilowego kładzenia kasku na wysokich miejscach z których może spaść. Nawet najlepszy kask przy niefortunnym upadku nawet z 50 cm może stracić daszek lub nieźle się poobijać.

Staraj się utrzymać wnętrze kasku w czystości, aby nie nabrał przykrego zapachu, najlepiej często pierz wnętrze.

Zachęcamy do odwiedzenia naszego sklepu internetowego, gdzie można znaleźć bogatą  ofertę kasków, zarówno tych z najwyższej półki dla najbardziej wymagających odbiorców, jak i dla tych o mniej zasobnej kieszeni. Każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Klikaj tu www.sklep.motox.com.pl lub www.sklepmotocyklowy24.pl.

Informacje dodatkowe:

Certyfikacja Snell – jest bardziej rygorystycznym standardem niż DOT i jest całkowicie dobrowolna co oznacza, że producent sam decyduje, czy chce takiej certyfikacji poddać swój kask. Standardy Snell spełniają tylko najbardziej zaawansowane kaski zapewniające najwyższy poziom bezpieczeństwa. Snell jest potwierdzany dopiero po fizycznych badaniach kasków. Wiecej na http://www.smf.org/

Certyfikacja DOT – oznacza, że producent jest przekonany, że jego kask spełnia podstawowe wymagania DOT, bez testowania kasku (!). W praktyce oznacza to, że niemal każdy kask może otrzymać homologacje DOT. Na szczęście pracownicy DOT od czasu do czasu kupują kilka kasków i testują je, a wyniku publikują na stronie: www.nhtsa.dot.gov << sprawdź czy twój kask został zbadany i przeszedł test!

Możecie, się zdziwić, bo kaski dość znanych firm nie przeszły podstawowych testów DOT.

Certyfikacja ECE 22.05 – najpopularniejszą certyfikacją jest Certyfikat Europejski. Najważniejszą zaletą certyfikacji ECE 22.05 jest fakt, że testy są przeprowadzane na duzej grupie kasków, jeszcze przed wypuszczeniem pierwszej produkcji na rynek. ECE jest wymagana i aproboana w ponad 50 krajach na świecie. Certyfikacje ECE jest oznaczona wszywką w kasku. Kasku bez homologacji ECE 22.05 raczej nie polecamy!

Certyfikacja SHARP – głównie dla kasków szosowych, ale warto się zapoznać: https://sharp.dft.gov.uk/

Podsumowując najlepiej sprawdzić, czy kask posiada 2 wymienione wyżej certyfikacje – ECE 22.05 oraz rygorystyczny amerykański SNELL, co powinno zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa. Jeżeli nadal nie jesteś przekonany, jaki kask kupić, to zadzwoń do nas po poradę lub odwiedź nas osobiście w sklepie w Warszawie.

Przykładowe wagi kasków:

SixSixOne Flight 1360g roz L.

Shoei VFX-W 1330 g (+/–50 g) roz M.

Airoh Runner 1350 g.

Airoh Stelt 1000 g.

One Industries Atom 1350 g. roz. L

Fox V1 race 1350 g. roz M.

Fox V3 1350 g.

Autor: Marcin „Brodi”, MotoX.com.pl.

Partnerzy

facebook youtube