Najlepsze fragmenty z Mistrzostw Świata 2014
13 października 2014
NIGHT of the JUMPs: najlepsze momenty z Kolonii – video
14 października 2014
Pokaż wszystkie
jaki kask kupić

Kask i gogle motocross i enduro

W tym odcinku poradnika skupimy się na najważniejszej części naszego ciała, czyli głowie. Do ochrony głowy w zasadzie nie potrzeba wiele – wystarczy zaopatrzyć się w kask crossowy i gogle. Ale czy na pewno jest to takie proste? Jaki kask wybrać i jak dopasować rozmiar? Które gogle są odpowiednie dla nas? Czy warto kupić droższy sprzęt, czy można także polegać na tańszym?

Zatem na początek zaprezentuję kilka porad ogólnych dotyczących kasków oraz gogli, a następnie trzy propozycje w zależności od budżetu motocyklisty.

Cechy kasków:

  1. Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Na bezpieczeństwo w 99% ma wpływ konstrukcja kasku, czyli materiał, z którego wykonana jest skorupa, jej kształt oraz warstwa pod nią – tzw. EPS. Najlepsze kaski wykonane są z: karbonu (carbon), kewlaru (kevlar), włókien szklanych (fiberglass) lub ich pochodnych. Zapewne wynika to z lekkości i sztywności tych materiałów. Charakterystyczne przetłoczenia na skorupach kasków często nie są tylko ozdobą, ale zapewniają dodatkową sztywność konstrukcji (coś w rodzaju blachy falistej, która jest sztywniejsza i odporniejsza na pęknięcia). Skorupa stanowi coś w rodzaju zbroi, która ma za zadanie powstrzymać uderzenie. Po uderzeniu jednak rozchodzi się fala energii. Jest to energia, którą kask przejął w trakcie zderzenia. Im mniej energii dotrze do naszego mózgu, tym lepiej. Za absorpcję tej energii odpowiada EPS. W dużym uproszczeniu jest to styropian o odpowiedniej gęstości i grubości. Im jest go więcej, tym lepiej. Zresztą generalna zasada, jest taka, że im większy kask, tym bezpieczniejszy. Na szczęście nowoczesne technologie pozwalają zmniejszyć wagę i rozmiar kasku bez szwanku dla bezpieczeństwa.

  2. Wentylacja ma kluczowe znaczenie dla komfortu podczas użytkowania, szczególnie w trakcie zawodów, długotrwałej jazdy, treningu w lecie w wysokich temperaturach. To jest jedyna cecha, której nie da się zweryfikować przed zakupem i trzeba uwierzyć na słowo sprzedawcy, popytać znajomych lub poczytać testy. I tak wrażenia będą subiektywne.

  3. Wyściółka musi być koniecznie wyjmowana! Bez tego kask crossowy będzie sprawiał problemy z higieną. Na szczęście niemal wszystkie kaski, nawet te najtańsze, dysponują taką opcją. Wnętrze wyjmujemy do prania raz na jakiś czas, np. gdy już przestajemy się czuć komfortowo, i pierzemy. Prac można ręcznie lub w pralce (zawsze w siatce z bieliznę, maksymalnie do 30 st. C i z lekkim wirowaniem). Co do detergentów, to po prostu używamy tego samego, co do prania zwykłych ubrań.

  4. Waga, im mniejsza tym teoretycznie lepiej, ponieważ mniej dźwigamy na szyi. Przy upadku także mniejsze siły działają na nasz kark. Jednak z redukcją wagi nie można przesadzać. Bardzo dobre i lekkie kaski, renomowanych firm ważą ok. 1000-1300 gr. Oczywiście cięższe nie są wcale gorsze, po prostu są cięższe i tyle.

  5. Atesty i homologacja. Generalnie każdy kask crossowy sprzedawany w Europie musi spełniać normę ECE, w Stanach Zjednoczonych DOT – te są najbardziej znane. W zasadzie nie widziałem markowego kasku motocrossowego, który by ich nie spełniał. To są jednak najniższe wymagane standardy. Przechodzą je także najtańsze „chińczyki”. Jeśli ktoś jest bardziej wymagający, to polecam sprawdzić, czy kask spełnia bardziej wyśrubowane normy, które są nieobowiązkowe. Część producentów kasków się tym chwali, a część to pomija, mimo że także spełnia. Polecam amerykański SNELL oraz angielski SHARP.

Homologacja dopuszczająca do zawodów jest zwykle oznaczona na białej metce we wnętrzu kasku lub na pasku do zapinania. Oczywiście kask musi posiadać zapięcie DD, a nie żadne pstryczki czy zatrzaski. Warto na ten element zwrócić uwagę, ponieważ jest to sprawdzane podczas odprawy technicznej nawet na amatorskich zawodach motocyklowych, niezależnie od dyscypliny!

  1. Warto pamiętać, że kask crossowy co jakiś czas będzie miał kontakt glebą i mogą ulec uszkodzeniu niektóre elementy. Najłatwiej złamać daszek. Warto mieć zapasowy daszek oraz 1-2 śrubki do jego mocowania.

UWAGA: Teoria dotycząca używania kasków i ochraniaczy po wypadku jest taka, że należy je wymienić. Oczywiście nie jest to realne w motocrossie, ponieważ oznaczałoby to wymianę kasku co trening. Praktyka wygląda następująco: Kask (pozostałe ochraniacze tak samo) po każdym upadku należy przejrzeć. Jeżeli nie widać oznak pęknięcia, złamania, ubytku, wgnieceń, to można dalej użytkować. Prawdopodobieństwo, że uderzymy ponownie dokładnie tym samym miejscem jest bardzo małe. Jeżeli widać takie oznaki, to bezwzględnie należy wymienić kask – spełnił swoją funkcję, wchłonął na tyle dużo energii, że nie gwarantuje ponownie bezpieczeństwa.

  1. Wybór właściwego rozmiaru jest kluczowy. Kask pod żadnym pozorem nie może być za duży, ponieważ w trakcie mocniejszego upadku po prostu spadnie nam z głowy. Lepiej już mieć za ciasny kask. Odpowiednio dobrany kask powinien być ciasny, ale nie sprawiać uczucia dyskomfortu, tzn.: dolegać dobrze na czole, na czubku i z tyłu głowy, policzki ściśle dopasowane, ale nie ściskają szczęki w niewygodny sposób. Pamiętajcie, że wnętrze kasku jest miękkie i pod wpływem potu się ubije, a kask stanie się luźniejszy. Generalnie zawsze używany kask będzie na trochę latać na głowie, zwłaszcza podczas jady w terenie. Dla przykładu, jeśli zwykle nosisz rozmiar M, to przy zakupie kasku na wszelki wypadek przymierz także S i L. Kaski różnych producentów mogą się między sobą różnić.

 Cechy gogli:

  1. Jak dla mnie najważniejszą cecha dobrych gogli jest gąbka. 2-3 warstwowe gąbki o różnych gęstościach najlepiej się spisują. Dobrze wchłaniają pot i rewelacyjnie zabezpieczają przez wpadaniem pyłków w oczy. Tę cechę szczególnie docenią zawodnicy, który ścigają się w zawodach. W środku peletonu na piaskowej nawierzchni sypanie jest tak mocne, że czasem i przez najlepsze gogle coś wpadnie do środka.

  2. Oczywiście szyba powinna być wytrzymała i atestowana. Wszystkie markowe gogle takie posiadają. Warto zwrócić uwagę na wybór różnych szyb i akcesoriów na wymianę. Szyby lubią się porysować i co jakiś czas należy je wymienić. Na lato zwykle przewidziane są pojedyncze szyby, białe lub z efektem przyciemnienia. Warto zwrócić uwagę, czy producent ma w ofercie szyby podwójne. Te bardzo przydają się do jazdy wiosną i jesienią, gdy na dworze jest chłodno – po prostu nie parują. Przydają się także zrywki oraz roll-off.

  3. Pasek od gogli motocyklowych musi mieć koniecznie silikon od wewnętrznej strony, co zabezpiecza przed ześlizgiwaniem się podczas jazdy w deszczu.

  4. Ramki w goglach powinny być elastyczne, tzn. dać się swobodnie wyginać i nie powinny trzeszczeć. Po pierwsze, jest to bezpieczne, bo nie ma sztywnych elementów przy twarzy, a po drugie, takie gogle można dość łatwo wyprać ręcznie lub w pralce w delikatnym programie (do 30 st. C, lekkie wirowanie, gogle pierzemy zawsze w siatce na delikatne rzeczy).

  5. Osoby noszące okulary i chcące w okularach jeździć motocyklem, powinny szukać gogli z oznaczeniem OTG (over the goggles). Takie gogle posiadają poszerzone i pogłębione ramki, a często także specjalne wycięcia po bokach na elementy okularów.

  6. Gogle warto kupić dopiero po zakupie kasku. Powinny opierać się wszystkimi gąbkami na całym obwodzie ramki na twarzy. Nie powinny nigdzie odstawać i kask nie powinien ich w zasadzie dotykać w miejscu otworu na twarz.

    Opcje budżetowe:

  1. Najtańszy kask to wydatek 150-300 PLN. Najtańsze gogle kosztują ok. 100-150 PLN. Warto poszukać okazji lub przecen, ponieważ w górnych granicach można kupić już całkiem przyzwoity sprzęt, np. gogle Thor Enemy w cenie 99 PLN. Z kaskiem będzie trudniej, ale najtańsze, przecenione modele ze starszych kolekcji uznanych producentów da się wyszperać. Czasem trafia się bardzo dobry używany kask, np. nowy kosztował 1000 PLN, ale po 1-2 latach ktoś się pozbywa za 300 PLN.

  2. Dobry kask można kupić w granicach 400-800 PLN, a gogle 150-200 PLN. Propozycją wartą rozważenia jest kask One Industries Atom za 690 PLN (lub taniej za starsze kolekcje) oraz gogle Oakley O-Frame za 199 PLN.

  3. Propozycja dla najbardziej wymagających to kask One Industries Gamma za 1190 PLN oraz gogle Oakley z Crowbar od 289 PLN.

Myślę, że powyższe wskazówki i propozycje ułatwią Wam wybór pierwszego sprzętu, albo ułatwią wymianę na nowy i lepszy. Kask i gogle motocross i enduro.

Więcej porad na temat ochrony i ubioru znajdziesz w sekcji Garaż/ Porady: http://motox.com.pl/garaz-motocross/blog.html

Przygotował: Luigi Saladini, www.MotoX.com.pl

Źródła:

http://infokaski.pl/skorupy-kaskow-motocyklowych

http://sharp.direct.gov.uk

http://www.smf.org

Partnerzy

facebook youtube