ubranie zimowe enduro
Jak się ubrać na motocross enduro zimą
26 listopada 2016
Rajd Dakar
Zobacz jak będzie wyglądać trasa Rajdu Dakar 2017
28 listopada 2016
Pokaż wszystkie
jak dbań o łańcuch motocyklowy.

Łańcuch motocyklowy jest po to żeby się wyciągał! Nawet najdroższe łańcuchy nie są wieczne, ale utrzymywanie łańcucha i zębatek w dobrej kondycji znacznie przedłuży jego eksploatację. Jedna z gorszych rzeczy, jakie mogą się przydarzyć, to zerwanie łańcucha i zablokowanie zębatki – co może wywołać konieczność remontu silnika; szczęściarzom po prostu skończy się łańcuch.

Sprawdź, jak dbać o łańcuch motocyklowy.

0. Umyj motorek 🙂

1. Sprawdź, czy twój łańcuch wymaga regulacji. Zasada jest następująca: minimum dwa a maximum 3 palce powinny mieścić się w miarę ciasno pomiędzy ramieniem wahacza a łańcuchem, na wysokości końcówki plastikowej prowadnicy łańcucha. Dla bardziej precyzyjnych zawodników, na wysokości końcówki plastikowej prowadnicy łańcucha jego luz powinien mieścić sie w przedziale 48-58 milimetrów (szczegóły znajdziecie w instrukcji swojego motocykla). Jeśli łańcuch obija się o ramię wahacza lub plastiki, regulacja jest konieczna.

2. Poluzuj nakrętkę na osi tylnego koła, nie zdejmując jej. Koło powinno dać się w miarę swobodnie przesuwać.

3. Poluzuj nakrętki kontrujące śruby, regulujące położenie tylnego koła. Rozpocznij przesuwanie tylnego koła do tyłu przy pomocy śrub regulujących. Staraj się wykonywać tyle samo obrotów po obu stronach wahacza.

4. Przesuwaj koło do momentu kiedy osiągniesz naciąg łańcucha zgodny z zasadą dwóch palców: (Krok 1) dwa powinny mieścić się w miarę ciasno pomiędzy ramieniem wahacza, a łańcuchem na wysokości końcówki plastikowej prowadnicy łańcucha. Jeśli łańcuch będzie naciągnięty zbyt mocno będzie się szybciej wyciągał i przy mocnym ugięciu amortyzatora może nawet pęknąć.

5. Bardzo ważne dla łańcucha jest, aby pracował na obu zębatkach w jednej linii. Jeśli koło z zębatką nie będzie ustawione równo, zarówno łańcuch jak i zębatka będą zużywać się szybciej, będzie bardziej podatna na zerwanie i będzie miało wpływ na właściwości jezdne motocykla. Pomocne będą karby na wahaczu przy śrubach do naciągu koła oraz sprawdzenie „na oko”. Aby jednak mieć 100% pewność, iż koło ustawione jest w dobrej płaszczyźnie możemy dokonać dokładniejszego pomiaru przy pomocy taśmy mierniczej. Po prostu sprawdź miarką czy oś koła jest dokładnie (bardzo dokładnie) w takiej samej odległości od łożyskowania wahacza zarówno z lewej jak i z prawej strony.

6. Jeśli masz pewność, iż łańcuch motocyklowy jest prawidłowo naciągnięty i koło jest ustawione prawidłowo, możesz zakontrować nakrętki na śrubach naciągających koło, a następnie dokręć śrubę na osi koła. Przed ostatecznym zakręceniem osi, sprawdź, czy oś opiera się o śruby naciągające koło i ostatecznie zakręć oś.

7. Pamiętaj, aby po każdym treningu wyczyścić łańcuch motocyklowy. Zwykły (bez o-ringowy) trzeba nasmarować, a o-ringowy tylko jak był mokry.

W naszym sklepie znajdziecie nie tylko same napędy i zębatki ale również akcesoria. Pełna oferta dostępna jest na www.Sklep.MotoX.com.pl lub www.SklepMotocyklowy24.pl.

Tekst: Marcin Koziński, MotoX.com.pl

Partnerzy

facebook youtube