Korzystając z zimowej przerwy, warto sprawdzić podwozie motocykla . Konserwacja motocykla powinna obejmować przede wszystkim: elementy zawieszenia, kół oraz główki ramy. Szczególnie narażone na zniszczenie są elementy łożyskujące w tylnym zawieszeniu. Zużywają głównie z powodu zanieczyszczeń oraz wilgoci, które dostaje się pomiędzy łączenie tylnego amortyzatora, przegubu wahacza oraz wahacza i ramy. Ich największym wrogiem są błoto oraz woda! Czynności związane z kontrolą, czyszczeniem oraz smarowaniem są bardzo proste. Każdy może je wykonać bez większych problemów.
Natomiast prace związane z wymianą, zwłaszcza wybiciem i nabiciem nowych łożysk mogą stanowić problem dla większości użytkowników. Poniżej prezentujemy kilka podstawowych rad oraz linki do filmów instruktażowych Pivot Works. Po ich obejrzeniu nawet średnio wprawieni, domorośli mechanicy powinni sobie poradzić. Na filmach dokładnie pokazane są czynności krok po kroku. Niestety filmy są w języku angielskim. Ponieważ są fachowo przygotowane, więc niemal każdy domyśli się co trzeba zrobić. Szczególnie warto zwrócić uwagę na “patenty” związane z podgrzewaniem oraz mrożeniem niektórych ciasno spasowanych elementów stalowych i aluminiowych.
Uwaga: Poniższe rady dotyczą konserwacji i wymiany w zasadzie wszystkich podstawowych podzespołów motocykla zbudowanych w oparciu o łożyska, uszczelniacze i przekładki, np. koła, lub główka ramy. Dla ułatwienia poniższe rady są na przykładzie tylnego zawieszenia.
Podstawowe rady (konserwacja motocykla):
1. Zanim zabierzesz się do pracy przy zawieszeniu, upewnij się, że posiadasz zestaw potrzebnych narzędzi, szczególnie:
2. Teraz możesz po kolei zdemontować poszczególne elementy, jak: wahacz, tylny amortyzator (zwykle wystarczy odkręcić tylko dół, ponieważ tu dostaje się najwięcej brudu) oraz przegub wahacza, tzw. „kiwaczki”.
3. Teraz należy wyjąć: dystanse, uszczelniacze, przekładki i tuleje. W elementach zawieszenia powinny zostać tylko łożyska. Wszystko należy umyć w benzynie, a następnie sprawdzić każdego elementu z osobna.
4. Teraz wyczyść łożyska osadzone w wahaczu, przegubie oraz amortyzatorze. Należy to robić dość ostrożnie, ponieważ pod wpływem eksploatacji oraz brudu i wilgoci szpilki stały się podatne na wypadanie. Łożyska najlepiej wyczyścić psikają sprayem na bazie acetonu. Przynajmniej cześć starego smary z brudem zdołamy usunąć. Sprawdź ich stan. Jeżeli uznasz, że jeszcze są w miarę czyste, a igiełki nie wypadły, to znaczy, że jeszcze się nadają do jazdy. Poczekaj, aż przeschną z acetonu i nałóż nowy smar.
5. Wszystkie czyste elementy (tuleje, simeringi, przekładki) włóż na swoje miejsce. Nie zapomnij posmarować towotem warg uszczelniaczy oraz przekładek z rolkami.
6. Pamiętaj o nałożeniu na sworznie cienkiej warstwy pasty miedzianej (najwygodniej zakupić spray). Pod wpływem wilgoci sworznie i tuleje często się zapiekają. Takie postępowanie ułatwi ci kolejny serwis za jakiś czas.
Jeżeli jakikolwiek element z wyżej opisanych rozleci Ci się w rękach lub wykazuje widoczne zużycie, warto, a w zasadzie bezwzględnie należy go wymienić na nowy. Najlepiej skorzystać z wysokiej jakości zestawów naprawczych Pivot Works. To nie tylko gwarancja jakości oraz bezbłędnego spasowania elementów, ale przede wszystkich duża oszczędność czasu i wygoda.
Warto odwiedzić stronę www.pivotworks.com, poniewaz tam znajdziecie wiele pożytecznych filmów w temacie „konserwacja motocykla” i to w rozbiciu na poszczególne części, np. wahacz, główka ramy itd. Przy pomocy ich wyszukiwarki można dokładnie sprawdzić numery katalogowe zestawów naprawczych oraz co się w nich znajduje, a często nawet, jak wygląda.
Zestawy naprawcze Pivot Works oraz inne są dostępne w sklepie MotoX.com.pl w Warszawie lub w internecie na www.sklep.motox.com.pl
Przygotował: Luigi Saladini, MotoX.com.pl