ORLEN Team
Rajd Dakar 2017 najwyższy czas zacząć
2 stycznia 2017
Jakub Piątek
Wielki pech Kuby Piątka już na pierwszy etapie Rajdu Dakar 2017
3 stycznia 2017
Pokaż wszystkie
leatt brace

O kilku lat wyraźnie rośnie zainteresowani stabilizatorami karku. Coraz więcej zawodników oraz amatorów je stosuje, i nie są to bynajmniej gąbkowe „rogale” jak dawniej, ale drogi i porządny sprzęt. Ponieważ kosztuje niemało, dlatego przed zakupem warto się zastanowić nad kilkoma aspektami: marką, modelem, rozmiarem oraz dopasowaniem do ochraniacza tułowia, tzw. buzera lub zbroi. Wszystko musi idealnie współgrać, leżeć na właściwym miejscu i nie możemy odczuwać dyskomfortu podczas jazdy. Zobaczcie, jak można to zrobić na przykładzie Leatt Brace.

Jak dopasować Leatt Brace:

leatt brace jak dopasowaćMoim zdaniem bardzo dobrze integrują się stabilizatory firm: Leatt, SixSixOne i One Industries. Głownie dlatego, że Leatt Brace posiada charakterystyczną pojedynczą „płetwę” na plecach , a buzery firmone industries 661 oraz One posiadają specjalne wypukłości pod tą „płetwę” . Stabilizatory innych firm są z tyłu nieco inaczej skonstruowane i przez to nie dają się idealnie dopasować do buzera bez konieczności ściągania pleców.

Warto wspomnieć kilka słów o najważniejszej funkcji stabilizatora karku – oczywiście jest nią ochrona kręgosłupa na odcinku szyjnym. Jest on stosunkowo najsłabszym odcinkiem kręgosłupa i przy upadku na głowę lub uderzenia nią o przeszkodę, może łatwo ulec kontuzji. Firma Leatt podaje, że w zależności od typu urazu stabilizator potrafi zredukować siły działające na odgięcie głowy w kierunkach leatt brace jak dopasowaćprawo-lewo i przód-tył od 17 do 46% . Warto więc taki ochraniacz stosować. Skąd to wiem? W sierpniu 2013 roku przy dość dużej prędkości upadłem z motocykla przelatując przez kierownicę. Upadem na głowę i na plecy. Głowie nic się nie stało, ale plecy i żebra miałem poobijane. Ku mojemu zaskoczeniu już wieczorem zacząłem odczuwać silne bóle na odcinku szyjnym kręgosłupa, a rano, po przebudzeniu, zupełnie nie mogłem się ruszać. Mimo dokładnych badań (RTG, USG, rezonans magnetyczny) nie stwierdzono uszkodzeń kręgosłupa, ale ból w szyi promieniujący do barków odczuwam jeszcze do dziś, pomimo aktywnego uprawiania różnych ogólnorozwojowych sportów poza motocrossem. Myślę, że gdybym miał wówczas stabilizator karku, to bóle po wypadku byłyby mniejsze i być może szybciej ustąpiły.

leatt brace jak dopasować

Jest kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę przy zakupie:

1. Stabilizator Leatt Brace (pomijając wybór czy model droższy lub tańszy) należy do dopasować do wagi oraz wzrostu. Mniej więcej do 175 cm wzrostu i do 90 cm obwodu klatki stosuje się rozmiar S/M, a dla większych osób zalecany jest rozmiar L/XL. Jeżeli nie masz pewności przy wyborze, to najlepiej udać się do sklepu i wypróbować oba rozmiary.

2. Do leatt brace jak dopasowaćstabilizatora dołączone są instrukcja obsługi oraz części zamienne, dzięki którym można go lepiej dopasować do kształtu ciała, tzn. ustawić kąt odgięcia tylnej „płetwy” oraz szerokość łącznika pomiędzy przednią i tylną częścią stabilizatora (otwór na szyję). Zasada jest taka, że po założeniu stabilizatora, powinien być bardzo dobrze dopasowany do górnej części ciała i nie ruszać się, niczym uszyty na miarę.

leatt brace jak dopasować

3. Dodatkowo, żeby nie ruszał się podczas jazdy, a tym bardziej w trakcie upadku, należy go zapiąć szelkami wokół klatki piersiowej pod pachami. Szelki są dołączone do kompletu (fot. 6).

leatt brace jak dopasowaćJeżeli ustaliliśmy właściwy rozmiar stabilizatora i wiemy, jak dopasować go do ciała, to kolejnym etapem jest dopasowanie do ochraniacza górnej części ciała. Na rynku są dostępne zbroje i buzery tej samej marki. Wydawałoby się, że sprawa jest rozwiązana, ale o dziwo ten sprzęt wymaga odczepiania specjalnych paneli w miejscach na „płetwę” z tyłu oraz przedni kołnierz, a paski stabilizatora zapina się na zewnątrz buzera. Moim zadaniem konstruktor mógł to lepiej wymyślić.

Na szczęście z pomocą nadchodzą inni producenci ochraniaczy tułowia, jak: 661, One, Thor czy EVS. Przede wszystkim najważniejsza jest wypukłość na plecach, pod którą chowa się „płetwa” , a z przodu szeroki leatt brace jak dopasowaćotwórz na przednią część. Przetestowałem i wiem, że idealne pod tym względem są buzery One Industries Interceptor, 661 Prodigy, 661 Defender oraz 661 Rogue. Bardzo ważna sprawa, by ochraniacze barków były odczepiane, a najlepiej, żeby w ogóle ich nie było. W najnowszych buzerach przeznaczonych głównie do sportu, np. One Industries Interceptor, w miejscu ochraniaczy barków są paski regulowane na rzepy. Ochraniacze barków podczas sportowej jazdy będą Wam przeszkadzać. W moim przypadku ten dyskomfort wystąpił w trakcie jazdy po piachu, gdy musiałem mocno obniżyć i odchylić ciało do tyłu, wówczas barki unoszą się do góry, a Leatt Brace w tym przeszkadza. Po zdjęciu ochraniaczy barków będzie wszystko idealnie współgrać.

leatt brace jak dopasować

Leat Brace można z powodzeniem integrować ze zbrojami na siatkach 661, np. Comp, Vapor czy Evo. Jednak przypuszczam, że nie będzie to tak komfortowe połączenie, jak w przypadku wcześniej wymienionych buzerów. Do jazdy amatorskiej i rekreacyjnej, jak najbardziej będzie się sprawdzać. Zbroje 661 posiadają otwory w górnej części „żółwia”, w które idealnie wchodzi „płetwa”, jak również posiadają elastyczne siatki z dość dużym kołnierzem wokół szyi.

Najbardziej do gustu przypadł mi Leatt Brace, ponieważ najlepiej integruje się z ochraniaczami innych firm. W przypadku buzerów 661 i One – są poprostu pod Leatt Brace stworzone. Leatt Brace dzięki pojedynczej tylnej „płetwie” daje się założyć bez kłopotu. Inne stabilizatory posiadają szersze „płetwy”, albo złożone z dwóch elementów, które nie dadzą się włożyć pod buzer, by nie uwierały. Niektóre stabilizatory są wyposażone w zbyt grube „płetwy”, które ani nie wchodzą pod buzer, ani nie dają się stabilnie usadowić na jego tylnej części. Dopasowanie musi być idealne, żeby „płetwa” stabilizatora opierała się bezpośrednio o ciało, w przeciwnym razie stabilizator będzie się ruszać. Rozwiązaniem jest odczepienie pleców w buzerze, co często czynią profesjonalni zawodnicy, ale chyba amatorom, a nawet większości zawodnikom, nie chodzi o to, by ochronić kark kosztem pleców, ale żeby wszystko ze sobą współgrało, jeździło się komfortowo i było bezpiecznie.

Osobiście bardzo polecam zestawienie Leatt Brace wraz z buzerami 661 Prodigy lub One Industries Interceptor – pasują bardzo dobrze. Ponadto firma Leatt robi dedykowane buzery ze specjalnymi wycięciami na klatce piersiowej oraz plecach, do których karkochron pasuje idealnie.

Szukasz ochraniacza karku lub porządnego buzera na motocross i enduro, zajrzyj do sklepów: www.sklep.motox.com.pl oraz www.sklepmotocyklowy24.pl.

Przygotował: Luigi Saladini, MotoX.com.pl

Partnerzy

facebook youtube