W pierwszej części tej serii namawialiśmy Was, abyście sami wzięli sprawy w swoje ręce i zmierzyli się z usterkami swojego motocykla. Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.1 Żeby naprawa motocykla stała się łatwiejsza, przygotowaliśmy drugą część, dotyczącą następujących tematów: silnik gaśnie po uruchomieniu; pracuje nierówno lub z trudem; słabe osiągi na niskich obrotach; słabe osiąg.
Zacznijmy od tego, że warto skompletować zestaw narzędzi, artykuły na ten temat publikowaliśmy już wcześniej – trzeba pogrzebać w sekcji poradnikowej Garaż i sobie przypomnieć. Dobre narzędzia niestety nie należą do najtańszych, ale jeśli wybierzemy markowy produkt, to powinna być to inwestycja na lata. Dodatkowo fachowy zestaw naprawdę może znacząco przyspieszyć pracę, a naprawa motocykla staje się przyjemniejsza.
I. Brak możliwości rozruchu Silnik nie kręci
II. Rozrusznik kręci lecz silnik stoi
III. Silnik kręci lecz nie daje się uruchomić
IV. Silnik gaśnie po uruchomieniu, pracuje nierówno lub z trudem
V. Słabe osiągi na niskich obrotach
VI. Słabe osiągi
VII. Przegrzewanie się silnika
VIII. Nieprawidłowa praca sprzęgła
IX. Nieprawidłowa praca skrzyni biegów
X. Niepokojące odgłosy. Prawidłowe rozpoznanie przyczyny hałasu lub choćby jego źródła wymaga bardzo dużej praktyki warsztatowej
XI. Kłopoty z hamulcami
IV. Silnik gaśnie po uruchomieniu, pracuje nierówno lub z trudem
1. Ssanie nie otwarte do końca | Sprawdzić skok cięgła i wyregulować linkę. Zwrócić uwagę, czy cięgło nie ucieka samoczynnie. |
2. Zanieczyszczone paliwo / woda lub brud w gaźniku | Oczyścić gaźnik, zbiornik paliwa, zainstalować filtr paliwa |
3. Zanieczyszczona magistrala doprowadzająca paliwo do gaźnika | Oczyścić kranik, przewody i gaźnik. Warto założyć filtr paliwa. |
4. Mocno zanieczyszczony filtr paliwa | Wymienić na nowy. |
5. Wszystkie przyczyny jak przy zalanym silniku | |
6. Bardzo zanieczyszczony filtr powietrza powoduje zalewanie świecy | Wyczyścić lub wymienić. Czyszcząc sprężonym powietrzem należy wydmuchiwać pył w kierunku, z którego przyleciał. |
7. Źle ustawione wolne obroty | Wyregulować. |
8. Obce powietrze dostaje się do gaźnika | Sprawdzić szczelność połączeń gaźnik – głowica, sprawdzić obecność śrub – zaślepek w kolektorach ssących. Gumowe łączniki narażone na działanie wysokiej temperatury, po kilku latach twardnieją i stają się podatne na pęknięcia. |
9. Brak synchronizacji gaźników | Wyregulować i zsynchronizować gaźniki. |
10. Niektóre przyczyny, jak przy braku iskry. |
V. Słabe osiągi na niskich obrotach
1. Słaba iskra | |
|
Sprawdzić i naładować akumulator. |
|
Wymienić. |
|
Wymienić. |
|
Sprawdzić, czy zatrzask fajki jest sprawny. |
|
Sprawdzić w instrukcji i założyć prawidłową. |
|
Wymienić. |
|
Wymienić. |
Zanieczyszczone / wypalone styki przerywacza | Oczyścić / wymienić. Uszkodzony kondensator wymienić. |
2. Nieprawidłowy skład mieszankipaliwowo – powietrznej | |
|
Wyregulować gaźnik. |
|
Rozebrać i wyczyścić gaźnik. |
|
Wyregulować gaźnik. |
|
Zainstalować. |
|
Założyć właściwy filtr. |
|
Oczyścić lub wymienić. |
|
Oczyścić tunel. Często chwyt powietrza do airboxu znajduje się pod kanapą, czyli w miejscu, gdzie chowa się różne potrzebne przedmioty, np. szmatę. Należy więc uważać, aby airbox ich nie połknął. |
|
Poprawić / uszczelnić. |
|
Naprawić / wymienić. |
|
Wymienić. |
|
Wymienić. |
|
Splanować. Zbyt mocne dociąganie śrub gaźnika powoduje wyginanie się aluminiowego odlewu i powstanie szpary, przez którą zasysane jest obce powietrze. |
|
Wymienić. |
|
Zapiąć. |
|
Wymienić . |
|
Udrożnić. |
3. Za niskie ciśnienie sprężania | |
|
Dociągnąć/ naprawić. |
|
Jeśli uszczelka nie jest uszkodzona, dociągnąć. |
|
Wymienić. |
|
Splanować głowicę. |
|
Wyregulować zawory. |
|
Wymienić. |
|
Wymienić. |
|
Wymienić. |
|
Wymienić. |
4. Nie działa przyspieszenie zapłonu | Wymienić moduł lub naprawić odśrodkowy przyspieszacz. |
5. Nie zsynchronizowane gaźniki. | Wykonać synchronizację. |
6. Zapieczone / trzymające hamulce | Wyczyścić, uruchomić elementy układu. |
7. W dwusuwach zanieczyszczony / niedrożny układ wydechowy | Oczyścić, Najprostszym sposobem jest wypalenie rury i tłumika w ognisku i wysypanie spalonych odpadków. |
1. Słaba iskra: | Większość przyczyn, jak w przypadku słabej iskry na wolnych obrotach |
|
Wymienić. |
2. Nieprawidłowy skład mieszanki paliwowo powietrznej | Większość przyczyn, jak w przypadku nieprawidłowego składu mieszanki przy wolnych obrotach, |
|
Przeczyścić gaźnik. |
|
Wymienić na prawidłową. . |
|
Wymienić. |
|
Oczyścić. |
|
Oczyścić. |
3. Za niskie ciśnienie sprężania: | Wszystkie przyczyny, jak przy za niskim ciśnieniu sprężania przy niskich obrotach. |
4. Źle wyregulowany luz linki gazu, co powoduje niepełne otwarcie przepustnicy gaźnika | Wyregulować / wymienić linkę. |
5. Nadmiar nagaru w komorze sprężania | Oczyścić głowicę i denko noka. Najprostszym sposobem oczyszczenia komory sprężania jest dolanie specjalnego rozpuszczalnika do paliwa. |
6. Nieodpowiedniej jakości paliwo | Opróżnić zbiornik i napełnić odpowiednim paliwem. |
7. Zła ciepłota świecy zapłonowej | Wymienić świecę na odpowiednią. |
8. Ślizgające się sprzęgło | |
|
Wyregulować prawidłowo linkę. |
|
Wymienić. |
|
Wymienić. |
Czytaj: Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.1
Źródło: www.wbieniec.kis.p.lodz.pl