Cielimowo zasypane- Ice Racing
18 grudnia 2010
libor
Libor Podmol, Fortaleza – video
18 grudnia 2010
Pokaż wszystkie
nowy motocykl

Nowy motocykl Honda CRF 250 R 2009 przygotowany do pierwszej jazdy.

Zbliża się świąteczny czas, dostajemy pod choinkę nowy motocykl – i co dalej? Czy jest już w pełni przygotowany do jazdy? Okazuje się, że jednak nie. Zanim będziemy mogli nim spokojnie pojeździć, trochę pracy przed nami. Nie będą to jednak jakieś skomplikowane i wymagające czynności, a jedynie drobne regulacje, poprawki i dociągnięcia, które przedłużą żywotność naszej maszyny, a i nam umilą jazdę na nowym sprzęcie. Zobaczcie, jak przygotować nowy motocykl do jazdy.

Jak przygotować nowy motocykl do jazdy:

1. Jak już wcześniej ustaliliśmy, nowy motocykl z pewnością od razu nie nadaje się do jazdy. Zacznijmy od sprawdzenia ciśnienia w ogumieniu, które bardzo często odbiega od tego wskazanego w książce serwisowej lub tego podanego na samej oponie. Wyrównując ciśnienie trzeba także pamiętać, że w zależności od terenu, w którym jeździmy obniżenie ciśnienia w oponach może nam pomóc. Tyczy się to głównie błota piasku czy śniegu. Możemy także poprawić ułożenie wentyla, tak aby nie został wyrwany.

2. Kolejnym bardzo istotnym krokiem jest regulacja szprych. Często nowy fabrycznie motocykl ma nie do końca dociągnięte szprych, co to oznacza? Mniej więcej tyle, że poluzowane szprych po ostrej jeździe w terenie jeszcze bardziej się poluzują, a w konsekwencji „proste” koło będzie wymagało ponownego wycentrowania. Naciągając szprychy musimy pamiętać, aby robić to delikatnie tak, żeby tylko poczuć opór klucza. Jeśli zrobimy to zbyt mocno istnieje ryzyko rozcentrowania koła.

3.Teraz powinniśmy zająć się filtrem powietrza, jeśli jest on z gąbki może nie być odpowiednio przygotowany do jazdy w trudnym terenie. Warto to sprawdzić, a jeśli okaże się, że nasz filtr nie jest nasączony specjalnym preparatem (olej do filtrów powietrza), koniecznie musimy wykonać tę czynność przed jazdą. W końcu szkoda niszczyć nowy silnik w tak ekstremalny sposób już od pierwszej jazdy.

4. Kolejną czynnością, którą możemy wykonać samodzielnie jest odtłuszczenie tarcz hamulcowych. Jeśli nie mamy specjalnych środków możemy zrobić to domowymi metodami przy użyciu zwykłej szmatki oraz np. denaturatu bądź benzyny ekstrakcyjnej. Odtłuszczona powierzchnia tarcz hamulcowych na pewno poprawi skuteczność naszych hamulców.

5. Przyszedł czas na regulację kierownicy oraz oprzyrządowania, które się na nim znajduje. Jeśli jest to Wasz pierwszy motocykl i nie wiecie jak to dobrze zrobić pomocny będzie poniższy materiał video. Pamiętajmy, że pozycja na motocyklu do jazdy w terenie musi być agresywna, czyli łokcie nie blisko ciała, a wysoko i szeroko podniesione. Klamki hamulca oraz sprzęgła powinny być nieco odchylone w dół od osi poziomej, tak aby palce mogły na nich leżeć w naturalny sposób. Istotne jest także to, aby nie dociągać śrub mocujących owe klamki z maksymalną siła. Powinny być stabilnie zamocowane, ale dokręcone też z taką siłą aby podczas upadku mogły się przekręcić na kierownica, a nie połamać. Dopełnieniem tej regulacji będzie ustawienie odległości klamki (dźwigni) od kierownicy w zależności od długości naszych malców.

6. Bardzo istotną czynnością jest sprawdzenie poziomu płynu w chłodnicy. Jak się okazuje nowe motocykle nie zawsze maja wystarczający poziom cieczy chłodzącej, warto się też upewnić czym tak naprawdę został zalany nasz układ chłodzenia. Nie zaszkodzi także sprawdzić poziom oleju, w myśl starej sprawdzonej zasady przezorny zawsze ubezpieczony. Nie powinniśmy do końca ufać producentom, a motocykl, który kosztował nas lub naszych bliskich nie taką znowu najmniejszą sumę warto szanować od samego początku tak aby służył nam jak najdłużej bez częstych wizyt w serwisie.

 

Źródło: www.motocross.transworld.net, Moto Lab Dirt Bikes.

Partnerzy

facebook youtube