Mistrzostwa Polski w Motocrossie to będzie gorący weekend
10 sierpnia 2015
Ryan Dungey wykonał kolejny krok po tytuł Mistrza
11 sierpnia 2015
Pokaż wszystkie

Ochrona głowy poradnik – część 2

Przedstawiamy Wam drugą cześć MotoXowego poradnika poświęconego ochronie głowy w offroadzie. Jeżeli przegapiliście pierwszą to możecie przeczytać ją tutaj! W dzisiejszej będzie mogli dowiedzieć się trochę więcej o homologacji i odpowiednim dobraniu gogli do kasku. Zapraszamy do lektury.

Homologacja dopuszczająca do zawodów jest zwykle oznaczona na białej metce we wnętrzu kasku lub na pasku do zapinania. Oczywiście kask musi posiadać zapięcie DD, a nie żadne pstryczki czy zatrzaski. Warto na ten element zwrócić uwagę, ponieważ jest to sprawdzane podczas odprawy technicznej nawet na amatorskich zawodach motocyklowych, niezależnie od dyscypliny!

1.      Warto pamiętać, że kask co jakiś czas będzie miał kontakt glebą i mogą ulec uszkodzeniu niektóre elementy. Najłatwiej złamać daszek. Warto mieć zapasowy daszek oraz 1-2 śrubki do jego mocowania.

UWAGA: Teoria dotycząca używania kasków i ochraniaczy po wypadku jest taka, że należy je  wymienić. Oczywiście nie jest to realne w motocrossie, ponieważ oznaczałoby to wymianę kasku co trening. Praktyka wygląda następująco: Kask (pozostałe ochraniacze tak samo) po każdym upadku należy przejrzeć. Jeżeli nie widać oznak pęknięcia, złamania, ubytku, wgnieceń, to można dalej użytkować. Prawdopodobieństwo, że uderzymy ponownie dokładnie tym samym miejscem jest bardzo małe. Jeżeli widać takie oznaki, to bezwzględnie należy wymienić kask – spełnił swoją funkcję, wchłonął na tyle dużo energii, że nie gwarantuje ponownie bezpieczeństwa.

2.      Wybór właściwego rozmiaru jest kluczowy. Kask pod żadnym pozorem nie może być za duży, ponieważ w trakcie mocniejszego upadku po prostu spadnie nam z głowy. Lepiej już mieć za ciasny kask. Odpowiednio dobrany kask powinien być ciasny, ale nie sprawiać uczucia dyskomfortu, tzn.: dolegać dobrze na czole, na czubku i z tyłu głowy, policzki ściśle dopasowane, ale nie ściskają szczęki w niewygodny sposób. Pamiętajcie, że wnętrze kasku jest miękkie i pod wpływem potu się ubije, a kask stanie się luźniejszy. Generalnie zawsze używany kask będzie na trochę latać na głowie, zwłaszcza podczas jady w terenie. Dla przykładu, jeśli zwykle nosisz rozmiar M, to przy zakupie kasku na wszelki wypadek przymierz także S i L. Kaski różnych producentów mogą się między sobą różnić.

 

Cechy gogli:

1.      Jak dla mnie najważniejszą cecha dobrych gogli jest gąbka. 2-3 warstwowe gąbki o różnych gęstościach najlepiej się spisują. Dobrze wchłaniają pot i rewelacyjnie zabezpieczają przez wpadaniem pyłków w oczy. Tę cechę szczególnie docenią zawodnicy, który ścigają się w zawodach. W środku peletonu na piaskowej nawierzchni sypanie jest tak mocne, że czasem i przez najlepsze gogle coś wpadnie do środka.

2.      Oczywiście szyba powinna być wytrzymała i atestowana. Wszystkie markowe gogle takie posiadają. Warto zwrócić uwagę na wybór różnych szyb i akcesoriów na wymianę. Szyby lubią się porysować i co jakiś czas należy je wymienić. Na lato zwykle przewidziane są pojedyncze szyby, białe lub z efektem przyciemnienia. Warto zwrócić uwagę, czy producent ma w ofercie szyby podwójne. Te bardzo przydają się do jazdy wiosną i jesienią, gdy na dworze jest chłodno – po prostu nie parują. Przydają się także zrywki oraz roll-off.

3.      Pasek od gogli motocyklowych musi mieć koniecznie silikon od wewnętrznej strony, co zabezpiecza przed ześlizgiwaniem się podczas jazdy w deszczu.

4.      Ramki w goglach powinny być elastyczne, tzn. dać się swobodnie wyginać i nie powinny trzeszczeć. Po pierwsze, jest to bezpieczne, bo nie ma sztywnych elementów przy twarzy, a po drugie, takie gogle można dość łatwo wyprać ręcznie lub w pralce w delikatnym programie (do 30 st. C, lekkie wirowanie, gogle pierzemy zawsze w siatce na delikatne rzeczy).

5.      Osoby noszące okulary i chcące w okularach jeździć motocyklem, powinny szukać gogli z oznaczeniem OTG (over the goggles). Takie gogle posiadają poszerzone i pogłębione ramki, a często także specjalne wycięcia po bokach na elementy okularów.

6.      Gogle warto kupić dopiero po zakupie kasku. Powinny opierać się wszystkimi gąbkami na całym obwodzie ramki na twarzy. Nie powinny nigdzie odstawać i kask nie powinien ich w zasadzie dotykać w miejscu otworu na twarz.

 

Opcje budżetowe:

1.      Najtańszy kask to wydatek 150-300 PLN. Najtańsze gogle kosztują ok. 100-150 PLN. Warto poszukać okazji lub przecen, ponieważ w górnych granicach można kupić już całkiem przyzwoity sprzęt, np. gogle Thor Enemy w cenie 99 PLN. Z kaskiem będzie trudniej, ale najtańsze, przecenione modele ze starszych kolekcji uznanych producentów da się wyszperać. Czasem trafia się bardzo dobry używany kask, np. nowy kosztował 1000 PLN, ale po 1-2 latach ktoś się pozbywa za 300 PLN.

2.      Dobry kask można kupić w granicach 400-800 PLN, a gogle 150-200 PLN. Propozycją wartą rozważenia jest kask One Industries Atom za 690 PLN (lub taniej za starsze kolekcje) oraz gogle Oakley O-Frame za 199 PLN.

3.      Propozycja dla najbardziej wymagających to kask One Industries Gamma za 1190 PLN oraz gogle Oakley z Crowbar od 289 PLN.

Myślę, że powyższe wskazówki i propozycje ułatwią Wam wybór pierwszego sprzętu, albo ułatwią wymianę na nowy i lepszy.

 

Przygotował: Luigi Saladini, MotoX.com.pl

Partnerzy

facebook youtube