Treningi z Pawłem Nowickim
29 lipca 2010
IV runda coloseum SX odwołana !
30 lipca 2010
Pokaż wszystkie
płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy do wymiany – to kolejna czynność podczas serwisowania motocykla, jaką  jesteśmy w stanie wykonać sami, praktycznie bez użycia jakichkolwiek narzędzi. Częsta (zawsze sprawdzaj w książce serwisowej) wymiana płynu chłodniczego pozwala na lepszą pracę naszej jednostki napędowej, która będzie lepiej chłodzona, a w konsekwencji poprawi to jej osiągi oraz przedłuży żywotność. Poniżej materiał video.

Zobacz, jak wymienić płyn chłodniczy:

1. Wymieniając płyn chłodniczy odkręcamy śrubę, która służy do jego spuszczania, znajduje się ona w tak niskim położeniu układu chłodzenia, że pozwoli na zlanie wręcz całego płynu.

2. Aby ułatwić sobie zadanie odkręćmy korek wlewu płynu przy chłodnicy, spowoduje to znacznie szybsze jego wypływanie przy śrubie spustowej. Dla dokładniejszego zlania płynu możemy jeszcze ewentualnie potrząsnąć, pobujać motocyklem lewo/ prawo.

2a. Jeśli zlany płyn jest naprawdę bardzo brudny, a nasz motocykl dość „wiekowy” w celu poprawienia sprawności układu chłodzenia możemy wyczyścić chłodnicę. W tym celu stosuje się specjalny preparat. Najpierw układ chłodzenie zalewa się wodą, do której dolewa się preparatu, a  następnie rozgrzewa się silnik. Po kilku chwilach możemy zlać wodę wraz z preparatem z układu. UWAGA! Jeśli nasz motocykl jest naprawdę „wiekowy” to po takim zabiegu mogą powstać małe pęknięcia w chłodnicy, a tym samym zacznie ona po prostu przeciekać, dlatego każdy robi to na własną odpowiedzialność.

3. Następnie zakręcamy śrubę spustową i przez korek wlewu przy chodnicy wlewamy świeży płyn. W pewnym momencie może nam się wydawać, że już więcej się go nie zmieści, ale to błędne myślenie. Przez to, że chłodnica jest dzielona płyn jeszcze nie spłynął na 2 jej część, w tym celu musimy pochylić motocykl. Jeśli płyn odpowiednio się rozprowadzi możemy go jeszcze dolać, a następnie starannie zakręcić chłodnicę.

4. Ciekawym rozwiązaniem jest opaska, na filmie ma ona kolor niebieski, która zakładana jest w celu nienagrzewania się przewodu z płynem chłodniczym, który przebiega do pompy w bliskim sąsiedztwie kolektora. Dzięki tej opasce ciepłe powietrze „bijące” od kolektora wydechowego tak bardzo nie wpływa na podniesienie temperatury płynu chłodniczego.

5. Dla pewności, po krótkim czasie jazdy możemy skontrolować poziom płynu, ewentualnie dolać ” kilka kropli”  gdyż płyn chłodniczy dopiero po odpaleniu silnika dokładnie zostanie rozprowadzony w naszym układzie chłodzenia. Ten stan najlepiej kontrolować kiedy silnik ostygnie.

Płyny chłodnicze oraz inne środki chemiczne do obsługi i eksploatacji motocykla znajdziesz na www.Sklep.MotoX.com.pl oraz www.SklepMotocyklowy24.pl.

Przygotował: Patryk Cichowski, MotoX.com.pl

Źródło: www.motocross.transworld.net

Partnerzy

facebook youtube