Marvin Musquin i Joey Savatgy zwyciężają w Washougal
30 lipca 2017
Maksymilian Chwalik z dużym sukcesem w Estonii
31 lipca 2017

Jeżdżę na motocrossie 17 lat, z czego część jako zawodnik. Chciałbym przekazać wam kilka wstępnych informacji, które będą przydatne, zanim rozpoczniecie przygodę z motocrossem. Potraktujcie poniższy tekst jako absolutny wstęp i zaledwie minimalną dawkę wiedzy o motocrossie, którą powinniście rozwijać w miarę rozwoju Waszych umiejętności. Podstawy motocrossu pozwolą uniknąć wielu błędów.

Motocross to nie szachy! Potencjalnie motocross jest sportem dość niebezpiecznym. Dlatego zawsze, kiedy wsiadacie na motocykl, używajcie atestowanego kasku i ochraniaczy przeznaczonych do jazdy na motocrossie, zakupionych w profesjonalnym sklepie a nie w hipermarkecie. Jeżdżenie na crossówce wymaga olbrzymiego przygotowania kondycyjnego, no i jest to sport dla ludzi myślących – „nigdy nie jeździj ponad swoje możliwości, poznaj swoje granice”.

Zanim zdecydujecie się na zakup motocykla motocrossowego lub enduro zajrzyjcie na stronę www.MotoX.com.pl i dowiedzcie się jak najwięcej na temat techniki jazdy, żeby jazda sprawiała Wam większą frajdę. Jeśli macie pytania zadajcie je, np. na www.Forum.MotoX.com.pl.

Podstawy motocrossu

Kupując motocykl musicie odpowiednio dopasować sobie pojemność skokową, no i oczywiście określić przeznaczenie motocykla. Zbyt duża moc kusi i będzie ciężko zapanować nad mocna maszyną niewprawnemu motocykliście. Jeżeli chcecie jeździć na torze i w lesie – to musi to być motocykl enduro, jeżeli tylko na torze – to typowa crossówka wystarczy.

W odróżnieniu od motocykli szosowych na motocyklach terenowych jeździ się bardzo dużo na stojąco, co jest podstawową sprawą jeżeli chodzi technikę jazdy. Czy stoimy czy siedzimy, musimy zawsze pamiętać o utrzymywaniu środka ciężkości w odpowiednim miejscu, co pozwoli nam swobodnie sterować motocyklem. Nasza głowa powinna znajdować się na wysokości kierownicy praktycznie w każdej sytuacji (są tylko niewielkie odchylenia w przód i w tył) – czy to w zakręcie, czy na skoku, czy na prostej. Nigdy nie powinniśmy walczyć z motocyklem, nasze ciało powinno poddawać się motocyklowi, tworzyć jedną całość. Kierownicę należy trzymać lekko, nie ściskać kurczowo, aż do zrobienia się odcisków. Sprzęgło i hamulec przedni wciskamy tylko dwoma palcami lub nawet jednym, ponieważ reszta palców powinna zostać, aby trzymać kierownicę. Czy stoimy, czy siedzimy musimy trzymać motocykl kolanami, co odciąży nam ręce. Hamulec tylni i stopka od biegów powinny być ustawione równolegle do podnóżków, na których trzymamy stopy, tak aby swobodnie przerzucać biegi na siedząco i na stojąco, to samo dotyczy hamowania – szczególnie na stojąco. Ustawienie wysokości motocykla znajdziecie w instrukcji obsługi.

Aby bardziej zgłębić tajniki motocrossu, zapraszam na moje zgrupowania, na których będę w stanie przekazać Wam więcej wiedzy i doświadczenia. Będziecie mieli możliwość zadawania pytań, porozmawiania z nowicjuszami i zaawansowanymi jeźdźcami. Przede wszystkim profesjonalnie nauczę Was jak korzystając z dobrej techniki poruszać się na crossówce szybciej i bezpieczniej.

Pamiętajcie, najlepiej i najszybciej uczy się od najlepszych!  Informacje o zgrupowaniach znajdziecie na www.MotoX.com.pl.

Pozdrawiam, Marcin Wójcik
Od redakcji. Więcej informacji na trenera Wójcika, jego szkoły oraz rodzinnego sklepu znajdziecie na www.MXWojcik.pl

Partnerzy

facebook youtube