100 rad od profesjonalistów, cz. II
9 sierpnia 2006
100 rad od profesjonalistów, cz. III
19 sierpnia 2006
Pokaż wszystkie
Ściąganie kół motocyklowych

Ściąganie kół motocyklowych to podstawowa czynność, którą należy wykonać przygotowując sprzęt do naprawy, np. regeneracja przedniego zawieszenia, wymiana łożysk w kołach, wymiana opon/ dętek. Nie wszyscy robią to prawidłowo, zatem warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów, by praca odbywała się bezpiecznie oraz by nie uszkodzić elementów motocykla.

Ściąganie kół motocyklowych – jak to robić:

Przednie koło:

1. Ustawiamy motocykl na stojaku, w takiej pozycji, by przednie koło znalazło się nad ziemią. Upewniamy się, że maszyna jest w stabilnej pozycji, a my mamy odpowiednio dużo miejsca, by zdjąć przednie koło.
2. Odchylamy klocki hamulcowe od tarczy, żeby tarcza mogła się swobodnie wysunąć. Także przy zakładaniu koła będzie ją łatwiej wsunąć w rozchylone klocki. W tym celu należy mocniej docisnąć ręką zacisk do tarczy, by klocek docisnął do wewnątrz tłoczek. Do tej czynności możemy również użyć szerokiego, płaskiego śrubokręta.
UWAGA: Należy to zrobić delikatnie, by nie uszkodzić powierzchni ciernej klocków, najlepiej śrubokręt włożyć powyżej, między blaszki, do których są przyklejone okładziny cierne.3. Odkręcamy główną śrubę. Luzujemy śruby boczne (są to zwykle 4 mniejsze śruby wkręcane od góry, po 2 z każdej strony).

4. Odkręcamy i ściągamy zacisk hamulcowy. Zwykle jest przymocowany dwiema śrubami do dolnej części przedniego zawieszenie. Niech sobie zwisa swobodnie na przewodzie hamulcowym w taki sposób, by na nie przeszkadzał w dalszych czynnościach.

5. Następnie wyciągamy sworzeń z piasty, a koło powinno samo się osunąć na podłogę. Gdy sworzeń się zaklinuje w piaście, należy lekko popukać gumowym młotkiem, by go poruszyć. Gdy już zacznie wychodzić, można pomóc sobie kombinerkami lub dużym kluczem ampulowym.
UWAGA: Koniecznie musi być to motek gumowy. W przeciwnym razie można uszkodzić gwint na głównej śrubie.
Tylne koło:
1. Ustawiamy motocykl na stojaku, w takiej pozycji, by tylne koło znalazło się na ziemią. Upewniamy się, że maszyna jest w stabilnej pozycji, a my mamy odpowiednio dużo miejsca, by zdjąć tylne koło.
2. Odchylamy klocki hamulcowe od tarczy, żeby tarcza mogła się swobodnie wysunąć. Także przy zakładaniu koła będzie ją łatwiej wsunąć w rozchylone klocki. W tym celu należy mocniej docisnąć ręką zacisk do tarczy, by klocek docisnął do wewnątrz tłoczek. Do tej czynności możemy również użyć szerokiego, płaskiego śrubokręta.
UWAGA: Należy to zrobić delikatnie, by nie uszkodzić powierzchni ciernej klocków, najlepiej śrubokręt włożyć powyżej, między blaszki do których są przyklejone okładziny cierne. (zdj. śrubokręt w klocki tylnego koła)
3. Luzujemy śrubę od tylnego koła, luzujemy naciąg łańcucha (odblokowujemy i wkręcamy śruby do wahacza), przesuwamy tylne koło do przodu, by zluzować łańcuch, zdejmujemy go z tylnej zębatki (łańcucha nie trzeba rozpinać).
4. Następnie wyciągamy sworzeń z piasty i wahacza, a koło powinno samo się osunąć na podłogę. Gdy sworzeń się zaklinuje w piaście, należy lekko popukać gumowym młotkiem, by go poruszyć. Gdy już zacznie wychodzić, można pomóc sobie kombinerkami lub dużym kluczem ampulowym.
UAWAGA: Koniecznie musi być to motek gumowy. W przeciwnym razie można uszkodzić gwint na głównej śrubie.
UWAGI DODATKOWE:
Przy zakładaniu kół należy postępować w odwrotnej kolejności, jednak koniecznie trzeba zwrócić szczególną uwagę na następujące czynności:
Zaciski hamulcowe
Gdy koła są ściągnięte, nie należy wciskać dzwigni hamulców, ponieważ klocki się zacisną i będziemy mieli problem z włożeniem tarczy. Gdy już co takiego nam się przydarzy, należy klocki delikatnie rozchylić płaskim, szerokim śrubokrętem, najlepiej rozchylać powyżej okładzin ciernych, by ich nie zarysować lub nie ukruszyć.
Śruba główna przedniego koła
Dokręcanie powinno odbywać się w następującej kolejności:
1. Wkładamy sworzeń.
2. Dokręcamy główną śrubę do oporu, aż będzie się kręcić wraz ze sworzniem.
3. Następnie zaciskamy śruby, które zablokują sworzeń od drugiej strony (przeciwna strona).
4. Teraz dokręcamy mocniej główną śrubę, sworzeń już się nie będzie kręcił, a lagi po obu stronach koła zacisną się dokładnie na tulejach dystansujących.
5. Gdy pojawi się opór, należy dokręcić pozostałe dwie śruby.
6. Dokręcić ostatecznie główną śrubę.
Nie należy przesadzać z siłą dokręcania. Najlepiej korzystać z instrukcji obsługi oraz klucza dynamometrycznego. Jednak większość czymś takim nie dysponuje, zatem radzimy kierować się zdrowym rozsądkiem. (zdj. sworzeń, śruby po kolei)
Śruba główna tylnego koła
Dokręcamy ją delikatnie. Gdy motocykl stoi dwoma kołami i całym ciężarem na ziemi, dokręcamy mocno do oporu, ale też nie przesadzamy z siłą. Wcześniej oczywiście regulujemy i blokujemy naciąg łańcucha.
Przygotował: Luigi Saladini, MotoX.com.pl

Partnerzy

facebook youtube