Jest to ostatni artykuł na temat typowych usterek motocykla oraz ich szybkiej diagnozy. Wcześniejsze artykuły możecie odszukać w tych linkach: Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.3, Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.2, Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.1. Tym razem publikujemy informacje na temat dziwnych, niepokojących odgłosów wydobywających się z silnika, kłopotów z hamulcami i skrzynią biegów. Poniżej znajdziecie także kilka cennych porad z zakresu serwis motocykla.
Jeśli macie już odpowiednio przygotowane stanowisko pracy: warsztat, garaż czy jakiekolwiek inne miejsce serwisowe, np. jest przestronne, odpowiednio oświetlone, a temperatura jest sprzyjająca do pracy, to czas na kolejny krok. Jeśli dopiero zaczynamy naszą przygodę z samodzielnym naprawianiem motocykla, warto zaopatrzyć się w odpowiedni strój. Nie musi to być oczywiście profesjonalny uniform za „grubą kasę”. Pamiętajcie, że ma być Wam po prostu wygodnie, nic nie powinno Was uwierać czy przeszkadzać Wam podczas schylania, kucania itd. Jeśli nie chcemy kupować uniformu, czyli najczęściej zestawu spodni z szelkami oraz bluzy roboczej, musimy skompletować coś z naszej aktualnej garderoby ,albo kupić coś po kosztach. Dobrym rozwiązaniem jest odzież wojskowa z demobilu, na allegro znajdziecie jej całe tony. Jej zalety to solidne wykonanie, komfort, funkcjonalność duża liczba kieszeni oraz bardzo przyzwoita cena. Jeśli dobrze poszukamy to za grosze możemy kupić kombinezon mechanika, który będzie idealny do naszych napraw serwisowych. Jeśli jednak chcemy wybrać coś z naszej garderoby to luźna bluza, czy stary dres będą prawie równie dobre jak wojskowa odzież. Nie zapominajcie także o komforcie termicznym. Jeżeli chodzi o ochronę dłoni to niektórzy preferują pracę w rękawicach, czasami gumowych, ale od razu musicie wiedzieć, że wymaga to wprawy i przyzwyczajenia. Wybór jest już indywidualną sprawą każde go z Was, czy wolicie guzdrać się przy precyzyjnych elementach czy szorować przez pół godziny dłonie po naprawie motocykla. Serwis motocykla wymaga także odpowiedniego obuwia, więc o tym też nie zapominajcie, np. odradzamy pracę, a tym bardziej jazdę próbną w trakcie naprawy, w klapkach japonkach.
Część pierwsza zawiera trzy działy:
I. Brak możliwości rozruchu Silnik nie kręci
II. Rozrusznik kręci lecz silnik stoi
III. Silnik kręci lecz nie daje się uruchomić
Część druga będzie zawierała trzy działy:
IV. Silnik gaśnie po uruchomieniu, pracuje nierówno lub z trudem
V. Słabe osiągi na niskich obrotach
VI. Słabe osiągi
Część trzecia zawiera trzy działy:
VII. Przegrzewanie się silnika
VIII. Nieprawidłowa praca sprzęgła
IX. Nieprawidłowa praca skrzyni biegów
Część czwarta będzie zawierała dwa działy:
X. Niepokojące odgłosy. Prawidłowe rozpoznanie przyczyny hałasu lub choćby jego źródła wymaga bardzo dużej praktyki warsztatowej
XI. Kłopoty z hamulcami
IX. Nieprawidłowa praca skrzyni biegów:
1. trudności z włączeniem biegu:
• sprzęgło ciągnie Naprawić sprzęgło.
• źle wyregulowana dźwignia zmiany biegów Wyregulować.
• wodzik w skrzyni zgięty lub zatarty Naprawić/ wymienić.
• zakleszczony na wałku tryb biegu Naprawić/ wymienić.
• zużyty wałek (lub płyta) sektorowa Wymienić.
• inne poważne uszkodzenie wewnętrzne Większość uszkodzeń skrzyń biegów ma swe źródło w brutalnej eksploatacji skrzyni biegów. Nic zatem dziwnego, że najczęściej uszkodzenia dotyczą 2 i 3 biegu.
2. Wyskakiwanie biegu:
• źle wyregulowana dźwignia zmiany biegów Wyregulować.
• zużyty wodzik biegu Wymienić.
• zużyte sprzęgiełko kłowe biegu Wymienić tryb biegu.
• wypracowane otwory zazębiające sprzęgiełka kłowego Wymienić tryb.
• osłabiona lub pęknięta sprężynazapadki blokującej Wymienić.
3. Przerzucanie biegu:
• osłabiona lub pęknięta sprężyna zapadki blokującej Wymienić.
• źle wyregulowana dźwignia zmiany biegów Wyregulować.
• uszkodzony ogranicznik skoku dźwigni zmiany biegów Naprawić.
X. Niepokojące odgłosy. Prawidłowe rozpoznanie przyczyny hałasu lub choćby jego źródła wymaga bardzo dużej praktyki warsztatowej.
1. Stukanie dochodzące z komory sprężania:
• nadmiar nagaru w komorze sprężania Oczyścić głowicę i denko tłoka.
• zbyt niska wartość oktanowa benzyny Opróżnić zbiornik, napełnić odpowiednim paliwem.
• nieprawidłowa wartość cieplna świecy Wymienić.
• zły skład mieszanki paliwowo powietrznej Wyregulować gaźnik.
• źle ustawiony zapłon. Wyregulować.
2. Stukot dochodzący z cylindra:
• za duży luz cylinder – tłok Wymienić zużytą część.
• pęknięte lub zapieczone pierścienie wymienić.
• skrzywiony korbowód Naprawić / wymienić.
• zatarty sworzeń noka Wymienić uszkodzone elementy.
• luz na sworzniu tłoka Wymienić zużyte elementy.
• luz łożyska korbowego wału Naprawić / wymienić.
• wypięte zabezpieczenie sworznia tłokowego Wymienić uszkodzone elementy.
3. Hałas spod dekla zaworowego
• za duży luz zaworowy . Wyregulować zawory
• pęknięta lub zbyt miękka sprężyna zaworowa Wymienić.
• uszkodzone łożyskowanie wałka rozrządu Wymienić uszkodzone elementy.
• uszkodzone łożyskowanie dźwigni zaworowych Wymienić uszkodzone elementy.
4. Inne dźwięki towarzyszące pracy silnika:
• rozciągnięty łańcuch rozrządu Wyregulować/ wymienić.
uszkodzone łożyskowanie wału Wymienić uszkodzone elementy.
• zużyte łożysko kosza sprzęgłowego Wymienić.
• zużyte kota rozrządu Wymienić.
• zużyty łańcuch sprzęgłowy Wymienić.
5. Uderzenie lub zgrzyt przy włączaniu pierwszego biegu:
• sprzęgło ciągnie Wyregulować.
6. Hałas z przeniesienia napędu:
• zużyty lub nie smarowany łańcuch napędowy Wymienić / nasmarować. Łańcuch należy smarować co 300
• 500 km.
• zużyte zębatki łańcuchowe Wymienić. Łańcuch i zębatki należy wymieniać raczej w kompletach, w przeciwnym przypadku nastąpi przyspieszone zużycie nowego elementu.
• poluzowane zębatki łańcuchowe Dociągnąć.
• luz w przekładni głównej Wyregulować/ wymienić zużyte elementy.
7. Hałas z zawieszenia:
• brak lub za niski poziom oleju w amortyzatorach Uzupełnić.
• pęknięta lub zbyt miękka sprężyna Wymienić.
• skrzywiona rura przedniego zawieszenia Wymienić.
• zużyte ślizgacze zawieszenia Wymienić.
• poluzowane półki przedniego zawieszenia Dociągnąć śruby.
• uszkodzone, luźne łożysko główki ramy Wyregulować/ wymienić.
8. Odgłosy z hamulców:
• zużyte do blachy klocki hamulcowe Wymienić.
• brudne lub zeszkliwione okładziny klocków hamulcowych Oczyścić / wymienić. Do czyszczenia okładzin nie wolno stosować papierów ściernych, a jedynie drobny pilnik do metalu.
• zaolejone klocki hamulcowe Odtłuścić. Ta awaria wymaga natychmiastowej interwencji ze względu na ryzyko osłabienia działania hamulców. Należy znaleźć źródło wycieku i uszczelnić,
• nierówne, porysowane tarcze hamulcowe Przetoczyć / wymienić.
• zbyt cienkie ścianki tarcz (bębnów) Wymienić.
• poluzowanv zacisk (płyta kotwiczna) Dociągnąć śruby.
XI. Kłopoty z hamulcami
1. Hamulec miękki, nieskuteczny:
• zapowietrzony uktad Odpowietrzyć.
• zużyte okładziny Wymienić.
• zatłuszczone okładziny Oczyścić / wymienić.
• stary, zepsuty płyn hamulcowy Wymienić. Płyn hamulcowy należy wymieniać co dwa lata lub 20 000 km.
• uszkodzona pompa hamulcowa Naprawić/ wymienić.
• uszkodzony cylinderek hamulcowy Naprawić/ wymienić.
• za duży luz linki Wyregulować.
• stary, rozciągliwy pancerz linki Wymienić linkę.
• dźwignia hamulca przy bębnie założona pod złym kątem. Przy wciśniętym hamulcu kąt pomiędzy dźwignią a linką (cięgłem) powinien wynosić 90 stopni co zapewnia najlepsze ramię działania siły. Powiększanie się: kąta drastycznie zmniejsza skuteczność hamulca.
• złe gatunkowo okładziny Wymienić.
• luzy na osiach obrotu elementów układu hamulcowego Naprawić / wymienić
• zabrudzone, zatarte elementy układu hamulcowego Wymyć, nasmarować.
2. Hamulec pulsuje:
• odkształcona tarcza lub bęben Wymienić. Zgięta tarcza daje efekt zbliżony jak przy zapowietrzeniu układu, jednak nie daje się napompować przy obracającym się kole.
• skrzywiona oś koła Wymienić.
• poluzowane śruby mocujące zacisk Dociągnąć śruby.
• uszkodzone łożyska koła. Wymienić.
3. Hamulec „trzyma”:
zatarty tłok w pompie hamulcowej Wymienić uszkodzone elementy.
• zatarta lub zbyt mocno skręcona dźwignia hamulca . Poluzować, oczyścić, nasmarować.
• zatarty tłok w cylinderku hamulcowym Oczyścić, uruchomić, nasmarować.
• okładzina odklejona od klocka (szczęki) Wymienić.
• nieprawidłowo założone klocki (szczęki) Zamontować poprawnie.
• zatarta oś rozpieracza Oczyścić, nasmarować.
• zatarta linka Oczyścić, nasmarować.
• za mały luz linki Wyregulować.
• zabrudzone, zardzewiałe sworznie mocujące klocki Oczyścić. nasmarować.
Poprzednie części z zakresu serwis motocykla:
Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.3
Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.2
Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.1
Źródło: www.wbieniec.kis.p.lodz.pl