Wrocław Motorcycle Show 2012
2 stycznia 2012
gros
Nowe Motoresults
2 stycznia 2012
Pokaż wszystkie
serwis motocykla

Jest to ostatni artykuł na temat typowych usterek motocykla oraz ich szybkiej diagnozy. Wcześniejsze artykuły możecie odszukać w tych linkach: Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.3, Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.2, Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.1. Tym razem publikujemy informacje na temat dziwnych, niepokojących odgłosów wydobywających się z silnika, kłopotów z hamulcami i skrzynią biegów. Poniżej znajdziecie także kilka cennych porad z zakresu serwis motocykla.

Jeśli macie już odpowiednio przygotowane stanowisko pracy: warsztat, garaż czy jakiekolwiek inne miejsce serwisowe, np. jest przestronne, odpowiednio oświetlone, a temperatura jest sprzyjająca do pracy, to czas na kolejny krok. Jeśli dopiero zaczynamy naszą przygodę z samodzielnym naprawianiem motocykla, warto zaopatrzyć się w odpowiedni strój. Nie musi to być oczywiście profesjonalny uniform za „grubą kasę”. Pamiętajcie, że ma być Wam po prostu wygodnie, nic nie powinno Was uwierać czy przeszkadzać Wam podczas schylania, kucania itd. Jeśli nie chcemy kupować uniformu, czyli najczęściej zestawu spodni z szelkami oraz bluzy roboczej, musimy skompletować coś z naszej aktualnej garderoby ,albo kupić coś po kosztach. Dobrym rozwiązaniem jest odzież wojskowa z demobilu, na allegro znajdziecie jej całe tony. Jej zalety to solidne wykonanie, komfort, funkcjonalność duża liczba kieszeni oraz bardzo przyzwoita cena. Jeśli dobrze poszukamy to za grosze możemy kupić kombinezon mechanika, który będzie idealny do naszych napraw serwisowych. Jeśli jednak chcemy wybrać coś z naszej garderoby to luźna bluza, czy stary dres będą prawie równie dobre jak wojskowa odzież. Nie zapominajcie także o komforcie termicznym. Jeżeli chodzi o ochronę dłoni to niektórzy preferują pracę w rękawicach, czasami gumowych, ale od razu musicie wiedzieć, że wymaga to wprawy i przyzwyczajenia. Wybór jest już indywidualną sprawą każde go z Was, czy wolicie guzdrać się przy precyzyjnych elementach czy szorować przez pół godziny dłonie po naprawie motocykla. Serwis motocykla wymaga także odpowiedniego obuwia, więc o tym też nie zapominajcie, np. odradzamy pracę, a tym bardziej jazdę próbną w trakcie naprawy, w klapkach japonkach.

 

Serwis motocykla – klasyfikacja problemów.

 

Część pierwsza zawiera trzy działy:

I. Brak możliwości rozruchu Silnik nie kręci

II. Rozrusznik kręci lecz silnik stoi

III. Silnik kręci lecz nie daje się uruchomić

 

Część druga będzie zawierała trzy działy:

IV. Silnik gaśnie po uruchomieniu, pracuje nierówno lub z trudem

V. Słabe osiągi na niskich obrotach

VI. Słabe osiągi

 

Część trzecia zawiera trzy działy:

VII. Przegrzewanie się silnika

VIII. Nieprawidłowa praca sprzęgła

IX. Nieprawidłowa praca skrzyni biegów

 

Część czwarta będzie zawierała dwa działy:

X. Niepokojące odgłosy. Prawidłowe rozpoznanie przyczyny hałasu lub choćby jego źródła wymaga bardzo dużej praktyki warsztatowej

XI. Kłopoty z hamulcami

IX. Nieprawidłowa praca skrzyni biegów:
1. trudności z włączeniem biegu:
•  sprzęgło ciągnie    Naprawić sprzęgło.
•  źle wyregulowana dźwignia zmiany biegów    Wyregulować.
•  wodzik w skrzyni zgięty lub zatarty    Naprawić/ wymienić.
•  zakleszczony na wałku tryb biegu    Naprawić/ wymienić.
•  zużyty wałek (lub płyta) sektorowa    Wymienić.
•  inne poważne uszkodzenie wewnętrzne    Większość uszkodzeń skrzyń biegów ma swe źródło w brutalnej eksploatacji skrzyni biegów. Nic zatem dziwnego, że najczęściej uszkodzenia dotyczą 2 i 3 biegu.

2. Wyskakiwanie biegu:
•  źle wyregulowana dźwignia zmiany biegów    Wyregulować.
•  zużyty wodzik biegu    Wymienić.
•  zużyte sprzęgiełko kłowe biegu    Wymienić tryb biegu.
•  wypracowane otwory zazębiające sprzęgiełka kłowego    Wymienić tryb.
•  osłabiona lub pęknięta sprężynazapadki blokującej    Wymienić.

3. Przerzucanie biegu:
•  osłabiona lub pęknięta sprężyna zapadki blokującej    Wymienić.
•  źle wyregulowana dźwignia zmiany biegów    Wyregulować.
•  uszkodzony ogranicznik skoku dźwigni zmiany biegów    Naprawić.

X. Niepokojące odgłosy. Prawidłowe rozpoznanie przyczyny hałasu lub choćby jego źródła wymaga bardzo dużej praktyki warsztatowej.

1. Stukanie dochodzące z komory sprężania:
•  nadmiar nagaru w komorze sprężania    Oczyścić głowicę i denko tłoka.
•  zbyt niska wartość oktanowa benzyny    Opróżnić zbiornik, napełnić odpowiednim paliwem.
•  nieprawidłowa wartość cieplna świecy    Wymienić.
•  zły skład mieszanki paliwowo powietrznej    Wyregulować gaźnik.
•  źle ustawiony zapłon.    Wyregulować.

2. Stukot dochodzący z cylindra:
•  za duży luz cylinder – tłok    Wymienić zużytą część.
•  pęknięte lub zapieczone pierścienie wymienić.
•  skrzywiony korbowód    Naprawić / wymienić.
•  zatarty sworzeń noka    Wymienić uszkodzone elementy.
•  luz na sworzniu tłoka    Wymienić zużyte elementy.
•  luz łożyska korbowego wału    Naprawić / wymienić.
•  wypięte zabezpieczenie sworznia tłokowego    Wymienić uszkodzone elementy.
3. Hałas spod dekla zaworowego

•  za duży luz zaworowy .    Wyregulować zawory
•  pęknięta lub zbyt miękka sprężyna zaworowa    Wymienić.
•  uszkodzone łożyskowanie wałka rozrządu    Wymienić uszkodzone elementy.
•  uszkodzone łożyskowanie dźwigni zaworowych    Wymienić uszkodzone elementy.
4. Inne dźwięki towarzyszące pracy silnika:

•  rozciągnięty łańcuch rozrządu    Wyregulować/ wymienić.
uszkodzone łożyskowanie wału    Wymienić uszkodzone elementy.
•  zużyte łożysko kosza sprzęgłowego    Wymienić.
•  zużyte kota rozrządu    Wymienić.
•  zużyty łańcuch sprzęgłowy    Wymienić.

5. Uderzenie lub zgrzyt przy włączaniu pierwszego biegu:
•  sprzęgło ciągnie    Wyregulować.

6. Hałas z przeniesienia napędu:
•  zużyty lub nie smarowany łańcuch napędowy    Wymienić / nasmarować. Łańcuch należy smarować co 300
•  500 km.
•  zużyte zębatki łańcuchowe    Wymienić. Łańcuch i zębatki należy wymieniać raczej w kompletach, w przeciwnym przypadku nastąpi przyspieszone zużycie nowego elementu.
•  poluzowane zębatki łańcuchowe    Dociągnąć.
•  luz w przekładni głównej    Wyregulować/ wymienić zużyte elementy.

7. Hałas z zawieszenia:
•  brak lub za niski poziom oleju w amortyzatorach    Uzupełnić.
•  pęknięta lub zbyt miękka sprężyna    Wymienić.
•  skrzywiona rura przedniego zawieszenia    Wymienić.
•  zużyte ślizgacze zawieszenia    Wymienić.
•  poluzowane półki przedniego zawieszenia    Dociągnąć śruby.
•  uszkodzone, luźne łożysko główki ramy    Wyregulować/ wymienić.

8. Odgłosy z hamulców:
•  zużyte do blachy klocki hamulcowe    Wymienić.
•  brudne lub zeszkliwione okładziny klocków hamulcowych    Oczyścić / wymienić. Do czyszczenia okładzin nie wolno stosować papierów ściernych, a jedynie drobny pilnik do metalu.
•  zaolejone klocki hamulcowe    Odtłuścić. Ta awaria wymaga natychmiastowej interwencji ze względu na ryzyko osłabienia działania hamulców. Należy znaleźć źródło wycieku i uszczelnić,
•  nierówne, porysowane tarcze hamulcowe    Przetoczyć / wymienić.
•  zbyt cienkie ścianki tarcz (bębnów)    Wymienić.
•  poluzowanv zacisk (płyta kotwiczna)    Dociągnąć śruby.

XI. Kłopoty z hamulcami

1. Hamulec miękki, nieskuteczny:
•  zapowietrzony uktad    Odpowietrzyć.
•  zużyte okładziny    Wymienić.
•  zatłuszczone okładziny    Oczyścić / wymienić.
•  stary, zepsuty płyn hamulcowy    Wymienić. Płyn hamulcowy należy wymieniać co dwa lata lub 20 000 km.
•  uszkodzona pompa hamulcowa    Naprawić/ wymienić.
•  uszkodzony cylinderek hamulcowy    Naprawić/ wymienić.
•  za duży luz linki    Wyregulować.
•  stary, rozciągliwy pancerz linki    Wymienić linkę.
•  dźwignia hamulca przy bębnie założona pod złym kątem.    Przy wciśniętym hamulcu kąt pomiędzy dźwignią a linką (cięgłem) powinien wynosić 90 stopni co zapewnia najlepsze ramię działania siły. Powiększanie się: kąta drastycznie zmniejsza skuteczność hamulca.
•  złe gatunkowo okładziny    Wymienić.
•  luzy na osiach obrotu elementów układu hamulcowego    Naprawić / wymienić
•  zabrudzone, zatarte elementy układu hamulcowego    Wymyć, nasmarować.

2. Hamulec pulsuje:
•  odkształcona tarcza lub bęben    Wymienić. Zgięta tarcza daje efekt zbliżony jak przy zapowietrzeniu układu, jednak nie daje się napompować przy obracającym się kole.
•  skrzywiona oś koła    Wymienić.
•  poluzowane śruby mocujące zacisk    Dociągnąć śruby.
•  uszkodzone łożyska koła.    Wymienić.

3. Hamulec „trzyma”:
zatarty tłok w pompie hamulcowej    Wymienić uszkodzone elementy.
•  zatarta lub zbyt mocno skręcona dźwignia hamulca .    Poluzować, oczyścić, nasmarować.
•  zatarty tłok w cylinderku hamulcowym    Oczyścić, uruchomić, nasmarować.
•  okładzina odklejona od klocka (szczęki)    Wymienić.
•  nieprawidłowo założone klocki (szczęki)    Zamontować poprawnie.
•  zatarta oś rozpieracza    Oczyścić, nasmarować.
•  zatarta linka    Oczyścić, nasmarować.
•  za mały luz linki    Wyregulować.
•  zabrudzone, zardzewiałe sworznie mocujące klocki    Oczyścić. nasmarować.

Poprzednie części z zakresu serwis motocykla:

Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.3
Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.2
Typowe usterki motocykla- szybka diagnoza cz.1

Źródło: www.wbieniec.kis.p.lodz.pl

Partnerzy

facebook youtube