Piąty odcinek MX Nations – video
3 września 2015
Red Bull X-Fighters: walka o tytuł wchodzi w decydujący etap + video
4 września 2015
Pokaż wszystkie

Popularne oleje motocyklowe

W poprzednich odcinakach porad silnikowych zajmowałem się układem tłokowo- korbowym. Dziś skupie się na układzie smarowania (smarowanie silnika), który zapewnia wszystkim elementom ruchomym silnika, w szczególności uprzednio opisanym, długą i bezawaryjną eksploatację.

smarowanie silnika

Układ smarowania to w największym uproszczeniu olej doprowadzany siecią kanałów do elementów ruchomych silnika, tłoczony z odpowiednią prędkością i regularnie filtrowany. Jego celem jest ograniczenie tarcia i tym samym strat energii, ale przede wszystkim ograniczenie zużycia powierzchni współpracujących elementów, np. łożysk wału i rozrządu, płaszcza i pierścieni tłokowych, gładzi cylindra itp. Kluczowym zjawiskiem jest wytworzenie tzw. filmu lub klinu olejowego, czyli niezwykle cienkiej warstwy oleju rozdzielającej współpracujące elementy.

W tym miejscu warto przyjrzeć się funkcjom układu smarowania oraz samego oleju. Większości czytelników zapewne wydaje się, że dobry olej ma za zadanie tylko smarować współpracujące elementy metalowe. To oczywiście najważniejsza funkcja, ale oprócz niej olej posiada szereg innych.

Smarowania silnika – najważniejsze funkcje układu :

·    smarowanie (to oczywiste),
·    chłodzenie (odprowadzanie ciepła od rozgrzanych elementów),
·    czyszczenie (zmywanie osadów, głównie z gładzi cylindra i tłoka),
·    uszczelnianie (np. komory spalania pomiędzy tłokiem i cylindrem),
·    konserwacja przed korozją lub utlenianiem metalu,
·    tłumienie hałasu.

Teraz przyjrzymy się ogólnym zasadom opisującym pracę układu odpowiedzialnego za smarowanie silnika w najpopularniejszych jednostkach crossowych i enduro, czyli dwusuwowym (2T) i czterosuwowym (4T).

Smarowanie silnika 2T

To prosty, niezawodny, łatwy w obsłudze oraz tani w produkcji silnik stosowany do dziś. W zasadzie można powiedzieć, że układ smarowania, poza olejem, nie posiada podzespołów charakterystycznych dla 4T. Olej mieszany jest wstępnie z paliwem i taka mieszanka, po przejściu przez gaźnik, trafia już w formie rozdrobnionej (coś w rodzaju mgły/ pary olejowej, ale z benzyną) do skrzyni korbowej. Tu smaruje dół silnika, tzn. wał, łożyska i dół korbowodu. Następnie ciśnienie cofającego się w dół tłoka wypycha porcję mieszanki paliwa, oleju i powietrza do komory cylindra. Dzieje się to dzięki charakterystycznym oknom w cylindrze. W tłoku także widać szereg mniejszych i większych otworów, wycięć lub zagłębień. To wszystko ma znaczenie na sposobu dla sposobu, w jaki cylinder jest przepłukiwany mieszanką, a tym samym dla smarowania góry silnika, tzn. płaszcza tłoka, pierścieni, gładzi cylindra , górnego łożyska korbowodu, a także zaworu wydechowego. Po prostu charakterystycznie ukształtowany tłok i wnętrze cylindra, to nic innego jak układ rozrządu!

Taki układ smarowania nie wymaga: filtra, pompy oleju, magistrali olejowej (wiercenia otworów w kadłubie silnika), zaworu bezpieczeństwa czy odmy, ani osobnego smarowania układu rozrządu, jak w 4T. Bardzo ważna jest za to jakość oleju, który po rozcieńczeniu w benzynie musi zachować wysokie właściwości smarne, i nie tylko. Inną niezmiernie ważną rzeczą dla prawidłowego smarowania (poza proporcją i jakością mieszanego oleju i benzyny) jest dobór dysz, szczególnie głównej odpowiadającej za średnie i wysokie obroty, kiedy obciążenia na tłoku i w cylindrze są maksymalne. Pamiętajcie, żeby sprawdzać ich zgodność z zaleceniami w serwisówce! Teoretycznie im chłodniej lub wyżej nad poziom morza i powietrze jest rzadsze, tym dysza musi być większa, żeby więcej mieszanki z olejem przeszło przez mały otwór w dyszy i mogło smarować układ tłokowo-korbowy.

W następnym odcinku dowiecie się więcej o smarowaniu w silnikach 4T.

Wszystko czego potrzebujecie do smarowania znajdziecie w sklepie MotoX.com.pl.

Tekst: Luigi Saladini, MotoX.com.pl
Foto: Krzysztof Kozak, MotoX.com.pl

Źródło: „Podstawy Budowy Silników”, Sławomir Luft, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2006, str. 318-335.

Partnerzy

facebook youtube