Puchar Śląska i Opolszczyzny w Winowie
15 września 2015
V runda MML 2015
16 września 2015
Pokaż wszystkie
smarowane silnika

smarowane silnika

Wracamy z kolejną częścią artykułu o z serii smarowanie silnika motocyklowego offroad. Ostatnio mogliście poczytać o dwusuwach, dzisiaj przybliżamy wam czterosuwy. Tu sytuacja staje się bardziej skomplikowana. Ponieważ dochodzi osobny układ rozrządu  wymagający smarowania, a sam olej nie jest wydalany w formie spalin, lecz pozostaje w układzie  na długo i wymaga filtracji.

Najważniejsze części składowe układu smarowania to:

· olej,
· filtr oleju,
· pompa oleju,
· magistrala olejowa,
· miska olejowa.

W dużym uproszeniu wygląda to tak, że olej wlewamy do miski olejowej, z której jest tłoczony pompą, napędzaną przez wał, do filtra oleju. Po oczyszczeniu jest kierowany magistralą olejową (główny kanał olejowy) do newralgicznych miejsc w silniku, np. wał, korbowód i jego łożyska, wyżej do całego układu rozrządu znajdującego się w głowicy. Zauważcie, że na korbowodzie lub wale często widać maleńkie otworki lub frezy, to są kanały olejowe, które pozwalają doprowadzić olej do newralgicznych miejsc, które z uwagi na bardzo duże obciążenia mechaniczne i temperaturowe potrzebują lepszego smarowania. Podobnie otwory dają się zauważyć na tłokach, szczególnie pod pierścieniami oraz przy piaście. Gładź cylindra oraz dół tłoka są najczęściej smarowane mgłą olejową w wyniku rozchlapywania oleju z miski olejowej przez pracujący wał.

Ponadto na tłoku jest kilka pierścieni, w tym jeden olejowy, kory ma na celu uszczelnienie układu  przez spalaniem oleju i kierowanie go w dół cylindra. Charakterystyczną sprawą są tzw. odmy, czyli przewody wyprowadzone poza silnik, zwykle z
głowicy oraz skrzyni korbowej. Te pierwsze służą do wydalenia nadmiary oleju pod wpływem zwiększonego ciśnienia (taki zawór bezpieczeństwa), a drugie do wydalenia przedmuchów powietrza i par oleju pochodzących z pomiędzy tłoka i cylindra – te są zwykle połączone z airboxem (dolotem) i wracają ponownie do silnika dolotem.

smarowanie silnika

Jak widać z powyższego artykułu, szczególnie w silnikach 4 T, układ odpowiedzialny za smarowanie silnika to  skomplikowany i dość precyzyjny mechanizm. Jednak jest od dość łatwy w obsłudze i każdy z nas może samodzielnie zadbać o regularną wymianę oleju i filtra. Cena filtra oleju do motocykla crossowego lub enduro, to koszt ok. 15-25 PLN za szt., a oleju w pełni syntetycznego to ok. 40-80 PLN za litr, niezależnie czy jest to 2T czy 4T. Ich wymiana jest dość szybka i prosta, nie wymaga skomplikowanych narzędzi i poradzi sobie z nią każdy. Wystarczy ok. 20-30 min. wolnego czasu. Przypominam, że zawsze pracujemy z serwisówką! Pamiętajcie, że ta książka pomaga uniknąć kosztowych pomyłek.

Tekst: Luigi Saladini, MotoX.com.pl

Foto: Krzysztof Kozak, MotoX.com.pl

Źródło: „Podstawy Budowy Silników”, Sławomir Luft, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności,

Warszawa 2006, str. 318-335.

Partnerzy

facebook youtube