Rowery też są fajne
22 grudnia 2006
Zestawy naklejek MotoX
30 grudnia 2006
Pokaż wszystkie
wyklejanie grafiki motocyklowej

Nieważne czy posiadasz zabytkowego crossa z lat osiemdziesiątych lub dziewięćdziesiątych, czy niemal nową sztukę, ale jeżdżoną sezon czy dwa. Jedno jest pewne. Rysy na plastikach oraz obdarta okleina, to nie jest najpiękniejszy widok, choć w pewnych kręgach może świadczyć o hardcore`owym stylu właściciela! Co powiesz na nową okleinę? Dlatego dobrze umieć wyklejanie grafiki motocyklowej. To najlepszy sposób, żeby odświeżyć wygląd ukochanego sprzętu… i poprawić sobie humor. A co powiedzą kumple z toru, gdy zobaczą Twoją odpicowaną brykę? Aż im oddech stanie na kilka chwil. Zapewne pogratulują Ci dobrego wyboru i sami zaczną szperać w katalogach w poszukiwaniu drugiej “młodości” dla swojego motocykla.

Jednak to co pozornie wydawałoby się proste, w cale takie nie jest. Prawidłowo przyklejona grafika to wyzwanie. W przypadku drogiej okleiny, trzeba się uzbroić w cierpliwość i postępować wg schematu. Najważniejsza jest dokładność. W przeciwnym razie droga dekoracja, która zwykle kosztuje od 150 PLN do nawet 450 PLN za komplet, może złapać tyle bąbli powietrznych, że Twój motocykl bardziej upodobni się do kolorowej koperty bąbelkowej niż wymarzonego wizerunku z katalogu… a tego byś nie chciał, prawda?

Jakiś czas temu natrafiliśmy na bardzo pouczający materiał opublikowany na TWMX, w którym Chris Williams z Factory Effex (USA) udziela kilku rad. Zapoznaj się, jak należy prawidłowo podejść do tematu.

Wyklejanie grafiki motocyklowej – przygotowanie:

Zanim zaczniesz wyklejanie, upewnij się, że posiadasz pod ręką niezbędny sprzęt:
1. Suszarka lub nagrzewnica. Zwłaszcza będą pomocne podczas pracy w niskich temperaturach, ponieważ podgrzanie zmiękczy folię, podgrzeje plastiki oraz lepiej rozpuści klej.
2. Rozpuszczalnik, najlepiej w sprayu oraz płyn do mycia naczyń będą pomocne w dokładnym myciu plastików, zwłaszcza z tłustych smarów oraz pozostałości po poprzedniej okleinie.
3. Nożyk też okaże się pomocny przy zeskrobywaniu trudniejszych kawałków starej okleiny, odcinaniu nadmiernych fragmentów nowej, czy po prostu do robienia dziurek z dużych, nieusuwalnych bąblach, które mogą się stać efektem Twoich pierwszych doświadczeń z klejeniem.

Wyklejanie grafiki motocyklowej – wskazówki:

1. Zawsze pracuj z umytym motocyklem.
2. Okleina najlepiej przylega do idealnie gładkich plastików, np. nowych. W przypadku starych, które posiadają rysy warto dokładnie wyszorować je mleczkiem do czyszczenia urządzeń sanitarnych, np. Cif. To jest patent podpatrzony od Mavericka. Sam widziałem efekt na białych, tylnych boczkach. Po czyszczeniu wyglądały niemal jak nowe.
3. Wystaw okleinę na słońce lub w inne ciepłe miejsce, powinna się cała dokładnie i delikatnie nagrzać. Miękki materiał będzie łatwiejszy w aplikacji.
4. Jeżeli wyklejasz zbiornik oraz boczki chroniące chłodnicę, to zdejmij fotel. Większość oklein się zawija na górnej części baku pod przednią cześć fotela.
5. Zarezerwuj sobie dużo czasu. Pracę należy wykonać bez pośpiechu. Okleina jest droga, więc szkoda ją zniszczyć lub niewłaściwie nakleić.

Krok 1

Usuń starą grafikę, możesz ją podgrzać dla ułatwienia. Okleina jest gruba i powinna zejść w jednym kawałku. Natomiast naklejki fabryczne niekoniecznie łatwo usuniesz. Podgrzanie ich od spodu przez plastik może być pomocne.

Krok 2

Jeżeli już ściągnąłeś stare naklejki, zabierz się za dokładne mycie plastików. Staraj się rozpuszczalnik nalać lub psiknąć na szmatkę, niż bezpośrednio na plastik. Upewnij się, że usunąłeś wszystkie pozostałości starej grafiki, brud oraz tłuste plamy.


Krok 3

Po tej czynności należy raz jeszcze przetrzeć plastiki szmatką nasączoną płynem do zmywania naczyń. W przeciwieństwo do tego co wielu sądzi, preparaty na bazie rozpuszczalnika nie zawsze do końca odparowują, co może mieć zły wpływ na wiązanie kleju pod Twoją nową grafiką.


Krok 4

Wyklejanie grafiki motocyklowej należy rozpoczynać od jednej strony elementu i kontynuować do przeciwległego brzegu tego elementu. Odklej jeden róg okleiny od podkładu, ale nie za dużo (tyle co na zdjęciu). Nigdy nie odrywaj od razu całości! Delikatnie przyłóż (nie przyklejaj) odklejony róg do plastiku, a następnie dopasuj pozostałą część bez odklejania. Tak, jakbyś chciał sobie wyobrazić, jak to będzie wyglądać po naklejeniu. Otwory na śruby będą pomocne w dopasowaniu. Gdy już się upewnisz co do kierunku klejenia, doklej oderwany kawałek na rogu okleiny i rozpocznij dokładne doklejanie reszty.

Krok 5

Jeśli grafika posiada ramiona, rogi lub inne nieregularne i długie fragmenty, jak w przypadku przednich boczków Hondy ze zdjęcia, odegnij je delikatnie na boki i jeszcze nie przyklejaj. Skup się najpierw na środkowym odcinku. Powoli i starannie posuwaj się do przodu dociskając okleinę i wypychając pęcherze powietrza na zewnątrz. Jeśli złapiesz bąbla, po prostu oderwij fragment grafiki i postaraj się raz jeszcze dokładnie go przykleić. Następnie przejdź do górnych i dolnych ramion.

Gdy wyklejasz przednią tarczę pod numer startowy, zacznij od górnego lewego rogu i kieruj się do przeciwległego rogu u dołu.
W przypadku lewego tylnego boczku, zacznij od środka po lewej stronie. Po wyklejeniu środka, doklej fragment ku dołowi, a następnie zajmij się górną częścią.
Prawy tylny boczek jest najtrudniejszy, ponieważ posiada nieregularne wygięcia pod końcówkę wydechu. Zwłaszcza w przypadku motocykli 4T jest to kłopotliwe. Dlatego postępuj dokładnie wg instrukcji załączonej i pokazanej na końcu.

Krok 6

W przypadku trudnych sekcji o nieregularnych kształtach raczej nie obejdzie się bez suszarki. Warto użyć temperatury, by zmiękczyć folię, która stanie się bardziej podatna na układanie Podobnie zachowa się klej. I pamiętaj, cierpliwość to podstawa!


Krok 7

Gdy już nakleisz całą grafikę, upewnij się, że dobrze przylega do plastików. Dla pewności całość dokładnie sprawdź dłonią lub gumową szpachelką. Wypchnij widoczne bąble na zewnątrz. W beznadziejnych przypadkach, gdy bąbel nie chce wyjść, po prostu nakłuj go delikatnie nożykiem (zrób jak najmniejszą dziurkę).

Krok 8

Skup następnie swoją uwagę na rogach, na miejscach, gdzie koniec okleiny łączy się z plastikiem. Zadbaj, by w tych miejscach klejenie było najdokładniejsze. Posłuż się suszarką lub nagrzewnicą, by dokładnie “zgrzać” krawędzie z plastikiem. Uwaga, żeby nie roztopić okleiny, zwłaszcza w przypadku posługiwania się nagrzewnicą!

Krok 9

W przypadku wyklejania tylnych boczków, można je delikatnie podprostować wyginając w rękach podczas wygładzania okleiny. Na prostszej powierzchni łatwiej jest wygładzić grafikę i ją naciągnąć.
 


Prawy, tylny boczek – wyklejanie grafiki motocyklowej metodą wg tarczy zegara:

Ten nieregularny i wygięty kształt wymaga odpowiedniej techniki. Oto kilka prostych wskazówek:

1. Zacznij od godziny 9.00, a następnie posuwaj się na przód w kierunku godziny 3.00.

2. Następnie postępuj wg ruchu wskazówek zegara.

3. Najtrudniejsza jest górna część pomiędzy godzinami 9.00 a 3.00. Pomagaj sobie suszarką, jednak nie przesadzaj z temperaturą.

4. Na koniec dokładnie dociśnij wszystkie miejsca oraz ewentualnie podgrzej suszarką, by dokładniej rozprowadzić folię po powierzchni.

Teraz usiądź i podziwiaj swój śliczny motocykl. Powodzenia!

Zajrzyj do www.sklep.motox.com.pl, w którym znajdziesz wzory różnych grafik renomowanych firm. W przypadku pytań lub wątpliwości w temacie wyklejanie grafiki motocyklowej, personel służy fachową poradą. Zapraszamy.

Tłumaczenie: Luigi Saladini (MotoX.com.pl)
Źródło: www.transworldmotocross.com
Foto: Donn Maeda

Partnerzy

facebook youtube