osielec motocross
Mistrzostwa Małopolski w Motocrossie
3 października 2011
Tor Motocrossowy- Słowacja- Namestovo- 25 km do Polski
3 października 2011
Pokaż wszystkie
wymiana klocków hamulcowych

Przednia tarcza hamulcowa wraz z zaciskiem w motocyklu cross enduro.

Jesienny i zimowy okres to chyba najlepszy czas na serwisowanie naszego motocykla. Pogoda nie jest zbytnio sprzyjająca do jazdy, a długie wieczory można wykorzystać na własnoręczną naprawę bądź wymianę wyeksploatowanych podzespołów. Bardzo często zużywającym się elementem są klocki hamulcowe, które z małą pomocą podstawowych narzędzi możemy wymienić samodzielnie. Mało kto z nas jednak pamięta, że także warto przyjrzeć się dokładniej co pewien czas tarczom hamulcowym. Poniżej publikujemy film, który mamy nadzieję pomoże Wam w czynnościach serwisowych. Wymiana klocków hamulcowych oraz tarcz to jedna z prostszych czynnośći serwisowych, które możecie wykonać samodzielnie.

Stare tarcze hamulcowe i zaciski mogą spędzić sen z powiek nie jednemu motocykliście. Szczególnie podczas jazdy w terenie tarcze hamulcowe, klocki i tarcze są narażone na wiele bardzo niesprzyjających czynników. Zauważcie, że większość motocykli off-roadowych ma nawet specjalnie osłonięte tarcze aby ochronić je przed np. kamieniami wystrzeliwanymi spod koła innego zawodnika ( motocykle szosowe mają odsłonięte tarcze). Jeśli zapomnimy w porę wymienić klocki hamulcowe i pozwolimy, żeby stykały się powierzchnią pozbawioną okładzin z tarczą hamulcową mamy poważne kłopoty.

wymiana klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe WRP ceramiczne, przeznaczone do amatorskiej jazdy cross enduro.

Klocek hamulcowy bez okładziny, czyli warstwy ściernej, która zużywa się podczas hamowania będzie działać jak nóż tokarski na tarcze hamulcową skrawając go podczas każdego wciśnięcia klamki hamulca. Mówiąc innymi słowy nasza tarcza ma z każdym hamowaniem zabierany materiał, z którego jest zbudowana, co w konsekwencji prowadzi do wżerów, rowków, zagłębień w miejscach styku klocka i tarczy. Jeśli dojdzie do takiego zjawiska kilkukrotnie to nawet wymiana klocków hamulcowych w przyszłości nie wymieniając tarcz mija się zupełnie z celem, ponieważ powierzchnia styku tarczy i okładziny klocka będzie znacznie mniejsza niż gdy mamy do czynienia z nowym zestawem. Dlatego tak istotne jest kontrolowanie zużycia klocków i tarcz hamulcowych.

Pamiętajmy, że zużyta tarcza hamulcowa to nie tylko ta, która ma rowki. Tarcza, która nie kwalifikuje się do użytku to także ta która ma mikropęknięcia tzw. pajączek czy wyraźną korozję. Minimalna grubość jest wybita na większości tarcz, ta wielkość dotycząca klocków zależy od ich rodzaju. Na zaciskach, przewodach i pompach hamulcowych nie ma prawa być żadnych wycieków. Co najmniej raz na dwa lata należy wymienić płyn hamulcowy. Jeśli nie decydujesz się na jego wymianę, bezwzględnie sprawdź jego poziom. Często szczególnie w samochodach mówi się o przetoczeniu tarczy aby wyrównać jej powierzchnie, spotkaliśmy się nawet z zakładami o zgrozo prostującymi tarcze hamulcowe. Zdrowy rozsądek stanowczo odradza tego typu eksperymentów w końcu to od tego elementu w bardzo dużym stopniu zależy nasze życie. Hamulce to sprawa do, której należy podchodzić z pełną powagą, jeśli mówimy o układzie hamulcowym musimy pamiętać o przewodach, zaciskach, tłoczkach, klockach, pompach, a nawet klamkach i dźwigniach ponieważ tylko kompleksowe naprawy czy wymiany dają wymierny efekt. Jeśli chodzi o motocykle szosowe to wiadomo także ogromne znaczenie mają opony ich stan bieżnika czy ciśnienie w off-roadzie ma to nieco mniejsze znaczenie.

wymiana klocków hamulcowych

Profesjonalna, motocyklowa tarcza hamulcowa firmy WRP.

Nie zapominajmy, że jeżeli zdecydujemy się na używanie tarcz hamulcowych poniżej tego minimalnego pułapu możemy być narażeni na duże niebezpieczeństwo. Jest pewne, że jakość hamowania nie będzie taka sama, jak na nowych tarczach. Zużyta tarcza nagrzewa się szybciej niż nowa, co więcej nie radzi sobie z odprowadzaniem ciepła.Kiedy grubość tarczy jest większa niż dopuszczalna grubość, warto przetoczyć tarcze przed założeniem nowych klocków, żeby usunąć nierówności powstałe podczas używania starych klocków. Jeżeli założymy nowe klocki na krzywe tarcze, wystąpi nagrzewanie się hamulców do momentu „ułożenia się” klocków. Jeśli tylko mamy możliwość, kupujmy zawsze nowe i sprawdzone klocki i tarcze hamulcowe.

Klocki hamulcowe oraz tarcze do motocykli cross enduro znajdziesz na www.Sklep.MotoX.com.pl lub www.SklepMotocyklowy24.pl.

Poniżej publikujemy film, który pokazuje, jak krok po kroku uporać się z problemem hamulców. Jeśli nadal nie wiecie wszystkiego, to zobaczcie pozostałe linki do podobnych tematycznie artykułów.

 

Źródło: www.youtube.com

Partnerzy

facebook youtube