Brock Tickle
Broc Tickle radzi, jak pokonywać 180 bez band
4 grudnia 2010
foto
Musquin będzie operowany 8 grudnia
5 grudnia 2010
Pokaż wszystkie

Historia Rajdu Dakar- cz.2

1991 – Peter Show Rok ’91 zapoczątkował erę Stéphana Peterhansela, wówczas młodego motocyklisty. Startujący w Rajdzie Dakar od trzech lat Stephane odniósł swoje pierwsze zwycięstwo za kierownicą motocykla marki Yamaha. Wśród czterokołowców Citroen zajął miejsce Peugeota na podium. Stało się to za sprawą Fina Ari’ego Vatanen’a, który zmienił zespół i jednocześnie w roku ’91 odniósł swoje czwarte zwycięstwo za kierownicą samochodu. Rekord ten nie został pobity do dzisiaj! Tego roku niewątpliwie ważnym wydarzeniem była wizyta na trasie rajdu prezydenta Kadhafiego.

 

1992 – Z północy na południe 22 etapy, ponad 12 432 kilometry trasy biegnącej przez 10 krajów z Paryża do Cape Town w RPA – tak wyglądała czternasta edycja pustynnego klasyka. Po raz pierwszy zawodnicy musieli przejechać przez całą Afrykę. W rajdzie po raz kolejny zwyciężył Hubert Auriol, tym razem za kierownicą samochodu stając się jednocześnie pierwszym triumfatorem Rajdu Dakar, który zwyciężył zarówno na motocyklu jak i w samochodzie. 1995 – Viva Espagna! Po raz pierwszy start rajdu został zlokalizowany poza terytorium Francji w Grenadzie w Hiszpanii. Kierownikiem rajdu zostaje Huber Auriol. Stéphane Peterhansel odniósł swoje trzecie motocyklowe zwycięstwo w rajdzie.

2000 – Niebieskie buggy w Kairze Milenijna edycja Rajdu Dakar została rozegrana w całości na terytorium Afryki. Startujący w stolicy Senegalu Rajd triumfował w scenerii starożytnych piramid Kairu w Egiptu. Po raz pierwszy w rajdzie zwyciężył pojazd typu buggy, a w nim Jean-Louis Schlesser.

2001 – Miss Dakar Jutta Kleinschmidt debiutująca w Rajdzie Dakar na motocyklu trzynaście lat wcześniej, po raz pierwszy wygrała na odcinku specjalnym w 1998r w buggy Schlessera. W 2001 Niemka przeszła do historii jako pierwsza kobieta, która zwyciężyła w Rajdzie Dakar, tym razem za kierownicą terenowego Mitsubishi.

2005 – Dedykacja Motocyklista Cyrill Despres dedykuje swoje zwycięstwo w Rajdzie dwóm tragicznie zmarłym w wypadkach kolegom z teamu KTM: Fabrizio Meoni, który zginął na trasie Dakaru oraz zmarłemu kilka tygodni wcześniej w rajdzie Faraonów – Richard’owi Sainct. W tym rajdzie na skutek wypadku ginie również Manuel Perez.

2007 – Dziewiąte zwycięstwo Stephana Peterhansela Na starcie w Lisbonie pojawiło się 231 motocykli, 14 quadów, 181 samochodów oraz 81 ciężarówek. Na mecie pierwszy zameldował się Stephan Peterhansel, który odniósł swoje 9 zwycięstwo w rajdzie. Po 6 triumfach na motocyklu Francuz dowiódł swojej dominacji również w stawce samochodowej pokonując nie tylko swojego kolegę z teamu Mitsubishi – Luca Alphand, ale również silny zespół Volkswagena reprezentowany przez Carlosa Sainza oraz Giniel’a De Villiers. 2008 – Bezpieczeństwo ponad wszystko Po tym jak czterech obywateli Francji oraz trzech mauretańskich żołnierzy zostało zamordowanych na dzień przed startem Rajdu Dakar, francuskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało silną rekomendację o odwołaniu imprezy i nie wjeżdżaniu na terytorium Mauretanii. Zdecydowano, że zagrożenie terrorystyczne jest zbyt duże i może przełożyć się na bezpieczeństwo startujących załóg. Na dzień przed startem, dyrektor rajdu Etienne Lavigne, został zmuszony odwołać Rajd Dakar 2008. Rajd nie wystartował! Trzy tygodnie później terroryści ponownie dali o sobie znać. W piątek, 1 lutego 2009 zaatakowali w Nouakchott. Utwierdziło to organizatorów w przekonaniu o słuszności ich decyzji.

2009 – Historyczny wynik Polaków Rajd po raz pierwszy w historii odbył się na terytorium Ameryki Południowej. Zawodnicy zatoczyli pętlę ze startem i finiszem w Buenos Aires o długości prawie 10 tysięcy kilometrów. Zwycięzcą pierwszej Amerykańskiej edycji Dakaru został kierowca Volkswagena Giniel de Villiers. To pierwszy dakarowy triumf odniesiony samochodem z silnikiem diesla. Volkskwagen przerwał zwycięską serię Mitsubishi trwającą nieprzerwanie od 2001 roku. Wśród motocyklistów najszybszy był Hiszpan Marc Coma, prowadząc zdecydowanie od pierwszego etapu. Kierowca ORLEN Team, Krzysztof Hołowczyc zajął piąte miejsce w Rajdzie Dakar! Jest to historyczny sukces. Nigdy wcześniej żaden Polak nie był tak wysoko w tej arcytrudnej imprezie. W Rajdzie Dakar świetnie zaprezentował się również Jakub Przygoński. Ten wschodzący talent ORLEN Team zajął 11. miejsce wśród motocyklistów wygrywając klasyfikację debiutantów i osiągając tym samym życiowy wynik. Jacek Czachor mimo czterogodzinnej kary znalazł się w pierwszej dwudziestce.

2010 – najlepsze miejsce polskiego motocyklisty w historii startów w Dakarze Po raz drugi Dakar został rozegrany w Ameryce Południowej. Rajd wystartował i zakończył się w Buenos Aires w Argentynie. Zawodnicy zatoczyli pętlę poprowadzoną w przeciwnym niż rok wcześniej kierunku. Już w początkowej fazie rywalizacji zawodnicy musieli zmierzyć się z kopnymi piaskami i wydmami Pustyni Atacama. Tam też niestety pozostały marzenia o zwycięstwie w rajdzie Krzysztofa Hołowczyca. Kierowca samochodowej ekipy ORLEN Team świetnie spisywał się w rajdzie zajmując po ośmiu etapach szóste miejsce. Niestety, na 63. kilometrze dziewiątego etapu w Nissanie Navara urwał się tylny most i wypadł wał napędowy. Polsko-belgijska załoga próbowała walczyć z awarią, ale była bez szans. Hołowczyc musiał wycofać się z rajdu. 32. Rajd Dakar w komplecie ukończyli motocykliści ORLEN Team. Jakub Przygoński (8. na mecie) zajął najwyższe miejsce w historii startów polskich motocyklistów w tej imprezie. Jacek Czachor (16.) po raz dziesiąty ukończył Dakar, a Marek Dąbrowski (33.) wrócił do sportu po ciężkiej kontuzji i przejechał 9000 km morderczej trasy wiodącej po argentyńskich i chilijskich bezdrożach. W stawce samochodowej triumfował kierowca fabrycznego Volkskwagena Carlos Sainz, który w całej rywalizacji pokonał swojego rywala z zespołu Nassera al.-Attiyah o zaledwie 2 minuty i 12 sekund. Wśród motocyklistów najszybszy był Cyril Despres, który zwyciężył po raz trzeci w tej imprezie (2005 i 2007).

Historia Rajdu Dakar cz. 1

Źródło: Informacja prasowa

Partnerzy

facebook youtube