Czy Tadeusz Błażusiak zdobędzie 7 tytuł Mistrza Świata?
30 marca 2018
Błażusiak 3, a Juszczak 2 w SuperEnduro 2018
2 kwietnia 2018
Pokaż wszystkie
motocross zawody

Dziś kolejna porcja nauki w Twojej ulubionej szkole – szkole motocross! Dla odmiany będzie o logistyce i taktyce przygotowania się do wyjazdu na zawody (motocross zawody, enduro rajd, motocyklowy trening itd). To samo oczywiście dotyczy wyjazdu na trening lub krótką wyprawę motocyklową. Myślę, że porady z powodzeniem można stosować do wszystkich dyscyplin motocyklowych. Poniższe przemyślenia powstały w oparciu o moje doświadczenia oraz obserwacje innych, zarówno profesjonalnych zawodników, jak i słabo zorganizowanych amatorów.

motocross zawody

Od lewej: Łukasz Kurowski i Paweł Nowicki.

Zapewne zdarzyło Ci się zapomnieć o czymś, gdy wyjeżdżasz na trening lud zawody. Wówczas pojawiają się niepotrzebne nerwy, szukanie i dzwonienie po znajomych w celu sprowadzenia tego, co jest potrzebne. Gdy jesteś 100 czy 200 km od domu, powrót staje się bardzo kłopotliwy, a gdyby nawet, to psuje Ci cały plan. Skrupulatnie przygotuj się do zawodów. Żeby ustrzec się przykrych niespodzianek, o wszystkim należy pomyśleć z wyprzedzeniem, przygotować sprzęt, by potem skupić się tylko na zawodach i fajnie spędzić czas w towarzystwie kumpli z toru. Oto kilka rad, o co należy zadbać co najmniej 24 godziny przed wyruszeniem w trasę:

  1. Samochód/ przyczepa

    Upewnij się, samochód którym pojedziesz na zawody jest zatankowany, sprawny technicznie oraz, że nie zapomniałeś dokumentów (dowód rejestracyjny, ubezpieczenie i prawo jazdy). Nie chciałbyś w czasie podróży korzystać z pomocy drogowej, czy tracić nerwy na tłumaczenie policji, dlaczego nie masz ważnych badań technicznych.

    Ile kosztuje motocross

    Torba spakowana, motor i przyczepka podpięte do busa. Można jechać na trening lub zawody.

    Sprawdź stan przyczepy do transportu motocykli. Tam często potrafią nie działać światła, brakuje zapasowego koła, albo wtyczka elektryczna jest uszkodzona. Przyczepa też musi mieć ważne OC!
    Kalosze również mogą się przydać. Zawsze powinny stać w bagażniku w samochodzie na wszelki wypadek.

  2. Towarzystwo/ asysta

    Nigdy nie jedź sam! To dotyczy nie tylko treningów na torze, ale także wyjazdu samochodem. W przypadku kontuzji musisz mieć kogoś, kto Cię zabierze z toru, odbierze ze szpitala lub odstawi samochód i sprzęt do domu podczas Twojej nieobecności. Poza tym powrót po zawodach, gdy jesteś zmęczony po całym dniu ścigania, wymaga zmian za kierownicą podczas dłuższych podróży. Kompan jest wręcz niezbędny!

    motocross zawody

  3. Dokumenty i pieniądze

    Oprócz dokumentów samochodu i własnych (dowód, legitymacja, prawo jazdy) zabierz ze sobą: aktualne badania lekarskie, licencję i certyfikat sportów motocyklowych, książeczkę ubezpieczeniową (tę od pracodawcy; w szpitalu lub na pogotowiu mogą o nią zapytać). Upewnij się, że wszystkie dokumenty są aktualne i mają opłacone składki!
    Przy okazji dodam, że warto mieć ze sobą książeczkę z badaniami lekarskimi (ważne 6 m-cy) oraz licencję i certyfikat sportów motocyklowych (ważne 12 m-cy), ponieważ wiąże się to nie tylko z oszczędnościami w opłacaniu badań i ubezpieczenia za każdym razem, ale także upoważnia do tańszego wpisowego u niektórych organizatorów, np. w zawodach rangi MP i PPZM. Oprócz tego nie trzeba tracić czasu na stanie w kilku kolejkach.
    Pieniądze to też ważna sprawa, trzeba przygotować min. 400 PLN, a najlepiej 500 PLN na jeden wyjazd. Oto dlaczego: 200 PLN kaucja za chip do pomiaru czasu, 10-20 PLN wypożyczenia chipa, 100-200 PLN wpisowe, 20-30 PLN ubezpieczenie, 20-30 badania lekarskie, 50 PLN wyżywienie. Warto mieć także drobną rezerwę na nieprzewidziane wydatki, np. drobne zakupy.
    Pieniądze i dokumenty warto mieć dodatkowo schowane w worek foliowy, na wypadek deszczu, lub gdyby miały Ci wypaść na ziemię, np. w błoto. Spakuj je do torby razem ze sprzętem.

  4. Skrzynka z narzędziami

    To bardzo ważny element Twojego wyposażenia. Pisałem już o tym wcześniej. Niech niczego w niej nie zabraknie. To Twoja ostatnia deska ratunku w przypadku drobnych awarii!
    Jak wyposażyć skrzynkę narzędziową, motocyklową, cz.1
    Jak wyposażyć skrzynkę narzędziową, motocyklową, cz.2

  5. Motocross zawody – przygotowanie motocykla i osprzętu

    Motocykl musi być koniecznie po przeglądzie, a zużyte części wymienione. W sekcji „Garaż” na MotoX.com.pl znajdziesz bardzo wielu publikacji na ten temat.

    motocross zawody

    Zawodnicy przez zawodami, treningiem, a nawet każdorazowym wyjechaniem na tor, sprawdzają swoje motocykle.

    Przypominam, że motocykl z połamanymi plastikami, klamkami, niedziałającymi hamulcami i innymi „drobnymi” uszkodzeniami może nie zostać dopuszczony do zawodów. Musi być 100% sprawny i kompletny.

    motocross zawody
    Nie zapomnij zabrać kanistrów z benzyną (to nie zwalnia Cię z wcześniejszego zatankowania motocykla; kanistry to dodatkowa rezerwa), a w przypadku posiadania motocykla 2T, także oleju do mieszanki. Konieczny jest stabilny taboret lub podnośnik, żeby „zaparkować” sprzęt i dokonać ewentualnych napraw podczas zawodów. Boczna podpórka od biedy też się nada, ale to tylko półśrodek. Poważni riderzy używają aluminiowych stołków, które są bardzo stabilne i nawet na nierównej trawie trzymają poziom i się nie bujają.
    Aha, zapomniałbym o macie ekologicznej. Oczywiście nie służy do niczego pożytecznego, ale miej ją rozłożoną pod motocyklem, bo w przeciwnym razie grozi Ci kara 200 PLN, a jak nie zapłacisz, to wykluczą Cię z zawodów. Chcieliśmy „wysokich europejskich standardów ekologicznych”, no to mamy! Przynajmniej park maszyn jest bardziej kolorowy, ponieważ markowe maty mają bardzo ładne grafiki.

    Reszta porad już niebawem!

Przygotował: Luigi Saladini, MotoX.com.pl

Partnerzy

facebook youtube