Supermoto vs Motocross 11.07.2010 w Tarnowie
7 lipca 2010
Red Bull Romaniacs 2010- Video
7 lipca 2010
Pokaż wszystkie

Nowy Rajd Dakar 2011- Czy wiele się zmieni?

Rajd Dakar po raz trzeci zagości w Ameryce Południowej, ta wiadomość ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników, którzy z sentymentem wspominają piaszczyste etapy w Afryce. Właśnie do takich osób należy choćby Jacek Czachor, który wielokrotnie podkreślał, iż afrykański Dakar był właśnie dla niego, tam trzeba było wykazać się umiejętnościami nawigacyjnymi, a nie tylko odkręcać gaz do oporu. Taka specyfika rajdu pomagała nawiązać rywalizację, także nieco starszym zawodnikom, którzy w Argentynie i Chile są praktycznie z góry skazani na przegraną, w konfrontacji z młodzieńczą krwią.

 

Najnowszy Rajd Dakar odbędzie się w pięciu nowych prowincjach. Trasa przebiegnie blisko granicy z Boliwią, rajd przekroczy również granice w Chile. W ciągu ostatnich trzech lat zawodnicy odwiedzili 17 z 23 prowincji. Zmiany w regulaminie odnośnie sprzętu, jakie zastosowano w poprzedniej edycji będą kontynuowane również tym razem. Od roku 2011 zawodnicy z listy Elite A.S.O. będą zobowiązani do jazdy pojazdami z silnikami o pojemności nie większej niż 450ccm, natomiast dopuszczalna liczba jednostek napędowych nie będzie mogła przekroczyć trzech sztuk. Co do pozostałych zawodników to będą oni mogli swobodnie wybrać typ motocykla, na jakim będą się ścigać. Co ciekawe, od roku 2012 wszyscy startujący motocykliści będą zmuszeni do jazdy motocyklami o tej samej pojemności 450 ccm.

Zamiany w najnowszym Rajdzie Dakar dotkną również sposobu nawigowania. Organizatorzy kładą coraz większy nacisk na ograniczenie wykorzystania systemów GPS na rzecz książki drogowej. We wcześniejszych latach zawodnicy byli naprowadzani przez GPS kiedy tylko znaleźli się 3 km od way-pointu, w 2011 roku ta odległość wyniesie zaledwie 400 metrów. Bardzo istotną rolą w tym rajdzie odgrywa ochrona środowiska naturalnego, a co za tym idzie konieczne jest porozumienie pomiędzy zespołami, a lokalnymi instytucjami chroniącymi przyrodę. Organizatorzy starają się tak poprowadzić trasę, aby była bardzo malownicza, ale i nie wkraczała na tereny objęte szczególna ochroną. W 2011 roku ma zostać przygotowana nowa ocena poziomu emisji gazów cieplarnianych emitowanych podczas rajdu. Ciekawym wydaje się również pomysł utworzenia specjalnej kategorii pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami energii. Tu swoje zastosowanie odnajdują pojazdy o napędzie elektrycznym, z silnikami hybrydowymi, czy zasilane biopaliwami. Ważnym aspektem dla ochrony środowiska podczas trwania rajdu jest odpowiedni sposób zbiórki, sortowania i przetwarzania odpadów. Trasa rajdu po zawodach nie może być pobojowiskiem, jest dokładnie sprzątana, tak aby krajobraz był nienaruszony.

Rajd w Argentynie i Chile to święto dla kibiców oraz szansa na rozwój. We wszystkich miastach i regionach, które zostały odwiedzone przez załogi odnotowano zyski. Ważna jest także promocja, choćby unikalnych krajobrazów, czy kultury, które mogą stać się towarem eksportowym Ameryki Południowej. Zawody w Argentynie oglądało 3,1 mln widzów (start, 7 dni rajdu, meta), a w Chile 1 milion widzów (7 dni rajdu, jeden dzień odpoczynku). Wiadomo, że Rajd Dakar to sportowe wydarzenie, ale nie można zapominać o wymiernych korzyściach gospodarczych jakie ze sobą niesie. Rajd w Argentynie i Chile trwał dwa tygodnie, szacuje się, że przez ten okres suma bezpośredniego wpływu gospodarczego wyniosła 396 mln pesos czyli 74,3 mln euro. Jak widać, tak poważne przedsięwzięcie sportowe, to wiele wyzwań, logistycznych, organizacyjnych, związanych z bezpieczeństwem czy ochroną przyrody, ale to także wspaniałe wrażenia dla startujących załóg czy wreszcie pokaźne wpływu do budżetu państw organizujących zawody.

PROGRAM RAJDU DAKAR ARGENTYNA CHILE 2011

6 maja: Dakar World Tour* – Holandia

12 maja: Dakar World Tour* – Hiszpania

15 maja: początek rejestracji zawodników

18 maja: Dakar World Tour* – Chiny

20 maja: Dakar World Tour* – Japonia

31 maja: Dakar World Tour* – Argentyna

7 czerwca: Dakar World Tour* – Chile

10 czerwca: Dakar World Tour* – Włochy +  Dakar World Tour* Europa Środkowa (Serbia, Czechy, Słowacja, Bułgaria, Chorwacja, Słowenia, Rumunia, Węgry, Ukraina, Polska)

25-26 listopada: załadowanie europejskich pojazdów na statek do Ameryki Południowej

Od południa 28 grudnia do południa 30 grudnia: zbiórka pojazdów

30 i 31 grudnia: odprawa techniczna i administracyjna w Buenos Aires

1 stycznia: briefing i ceremonia rozpoczęcia

2-15 stycznia: rajd w Argentynie i Chile

8 stycznia: dzień odpoczynku w Arice (na pustynie Atakama w Chile)

16 stycznia: ceremonia zakończenia w Buenos Aires

* Dakar World Tour to seria prezentacji rajdu, organizowanych dla zawodników, partnerów i mediów w 17 krajach

 

Źródło: www.dakar.com

Partnerzy

facebook youtube