Rajd Dakar 2026
PĘTLA W ROZMIARZE XXL ZE STARTEM I METĄ W YANBU
Po sześciu latach z rzędu w Arabii Saudyjskiej wielu uczestników Dakaru świetnie rozumie specyfikę terenu. Dzięki temu organizatorzy mogą stworzyć atrakcyjną trasę, która jest złotym środkiem między duchem przygody, a wymaganiami logistyki. Format pętli spełnia oczekiwania wszystkich. Portowe miasto nad Morzem Czerwonym Yanbu będzie gościć startu i metę rajdu. Na trasie znajdzie się sześć biwaków w sercu pustyni oraz w Rijadzie, gdzie zawodnicy będą mieli dzień odpoczynku. Na trasie zaplanowano cztery etapy w formie pętli, które będą wyzwaniem dla uczestników. Cała reszta dakarowej karawany będzie miała w tym czasie nieco mniej zajęć.
ETAPY MARATOŃSKIE: NOWY SMAK RAJDU
Koncepcja etapów maratońskich to kwintesencja Dakaru. Kluczem do sukcesu jest znalezienie równowagi pomiędzy tempem, a wytrzymałością. Etapy te przybierały różne formy na przestrzeni lat. Często przewracają one klasyfikację. W dwóch ostatnich edycjach był to format 48h Chrono. W 2026 ta filozofia zostanie utrzymana. Na obu etapach maratońskich, jednym w środku pierwszego tygodnia, a drugim w połowie drugiego, zawodnicy otrzymają pakiet przeżycia składający się ze śpiwora, namiotu i paczki z racjami żywnościowymi. Aby uprzedzić manewry taktyczne mające na celu zapewnienie sobie korzystniejszej pozycji startowej następnego dnia, kolejność startu będzie zgodna ze standardowym regulaminem i oparta na klasyfikacji z poprzedniego odcinka specjalnego.
ODDZIELNE TRASY FIA I FIM DLA BEZPIECZEŃSTWA I FAIR PLAY
Koncepcja rozdzielenia pojazdów FIA i FIM na niektórych etapach sprawdziła się i będzie kontynuowana w edycji 2026. Format ten zwiększa bezpieczeństwo poprzez ograniczenie liczby incydentów podczas wyprzedzania, wydłuża czas jazdy w porze dziennej dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz nagradza najbystrzejszych nawigatorów na czele stawki pojazdów czterokołowych. Zaplanowano cztery takie etapy, pogrupowane w dwie pary kolejnych odcinków. W ten sposób każda strategia oparta na celowym starcie z dalszej pozycji w celu uzyskania przewagi następnego dnia jest skazana na niepowodzenie: czas zyskany jednego dnia prawie na pewno zostanie stracony drugiego!