Mantova
Czas na Europę
5 lutego 2009
Sample Image
Motocykl sam trafi do serwisu
5 lutego 2009
Pokaż wszystkie

Supermoto na codzień

 Supermoto- czy wydaje Ci się że jest to segment dla bardzo wąskiej grupy pasjonatów i nie ma tam tego, czego szukasz? Przyjrzeliśmy się temu, co mogą zaoferować motocykle w tej klasie. Rozejrzyj się dokładnie, przemyśl czego szukasz a poniżej znajdziesz odpowiedź. Siedemnastki i średnica 320mm, te hasła od razu przywołują na myśl motocykle Supermoto.

 
Chodzi o 17 calowe koła i przednią tarczę hamulcową o średnicy 320mm, dzięki którym każdy motocykl off-roadowy mógł stać się supermoto. Jednak dzisiaj nie są to już motocykle terenowe po przeróbkach. Można śmiało stwierdzić, że ten segment jest kompletny i oferuje wiele wariantów wyboru.
 

Aktualnie trudno jest laikowi wybrać maszynę dopasowaną do jego potrzeb. Supermoto Magazine, korzystając z pięciu lat doświadczeń, testów i prezentacji motocykli, wychodzi naprzeciw rodzącym się pytaniom „co wybrać”, proponując różne maszyny, w zależności od ich przeznaczenia. Poniżej opisujemy motocykle, które dopiero niedawno miały swoje premiery, jak i maszyny dostępne wyłącznie z drugiej ręki. Supermoto to nietuzinkowy motocykl, który może służyć do stuntu, tak samo dobrze jak do lansowania się pod najlepszą knajpą w mieście.

"NA CODZIEŃ"

Maszyny prezentowane w tej kategorii są idealne dla amatorów Supermoto, ale także pozwalają czuć ducha wyścigów. Nie zagłębiając się w szczegóły są to motocykle z silnikami bazującymi na wersjach enduro, wyposażone w duże tarcze hamulcowe i zawieszenia przygotowane do poruszania się po drodze.  Supermoto prezentujące te zalety są jak pocisk, kiedy chodzi o szybką jazdę na małych, krętych drogach poza miastem. Wspomniane motocykle są jak prawdziwe szwajcarskie scyzoryki wśród supermoto, mogą się sprawdzić we wszystkim.

KTM 690 SMC

 Nowość 2008r, która od razu zamieszała na rynku. KTM 690 swoim pojawieniem się nadał nowe znaczenie pojęciu wszechstronność w supermoto. Wiele frajdy zarówno na torze, jak i na drodze. KTM wraz ze swoimi niespotykanymi dotąd rozwiązaniami technicznymi w tym segmencie (tylny stelaż ukrywa zbiornik paliwa, wtrysk paliwa oferuje kilka map zapłonu do wyboru, sprzęgło antyhoppingowe) podnosi poprzeczkę jeżeli chodzi o osiągi i trwałość, co wymusza konieczność przeprowadzania przeglądów co 6000km.

Technika w pigułce:
Silnik: jednocylindrowy 4T, 654ccm
Moc: 63KM
Cechy: radialny zacisk i pompa hamulcowa
w pełni regulowane zawieszenia
Masa: 139,5kg
Dostęp: salon
Cena: ok. 32000zł

SUZUKI DRZ 400 SM

 Motocykl, od kilku lat, uwielbiany przez początkujących miłośników Supermoto. Niestety DRZ przestał być oferowany przez Suzuki pod koniec 2007 roku, z powodu zbyt restrykcyjnych norm spalin. Bardzo często można spotkać te motocykle na rynku wtórnym. Występują jako DRZ-S (light enduro, dające się łatwo przerobić na SM), DRZ- SM (fabryczne supermoto, posiada zawieszenie Upside-down), DRZ-E (Hard enduro na bazie DRZ, najmocniejsza wersja, gaźnik Keihin FCR). Małe Suzuki nadal pozostaje ciekawą ofertą, ponieważ jest motocyklem popularnym i w przystępnej cenie.
 

Technika w pigułce:
Silnik: jednocylindrowy 4T, 398cm
Moc: 40KM (S, SM) 48KM (E)
Cechy: motocykl rozwojowy
Masa: 132kg
Dostęp: wyłącznie na rynku wtórnym
Cena: 11000zł – 17000zł w zależności od stanu i rocznika

HUSQVARNA 610 SM

"Sześć – dziesięć": to hasło jest bezapelacyjnie jednym z najbardziej popularnych w kręgu maszyn Supermoto, zwłaszcza dzięki wyczynom Chambon'a. Bieżący model, który otrzymał wtrysk paliwa w 2008r., jest trochę nowocześniejszy ale i bardziej potulny, przez co zyskał na niezawodności. Mimo usprawnień, warunki podróżowania są nadal spartańskie, poprzez wąskie i twarde jak deska siodło.
 
Technika w pigułce:
Silnik: jednocylindrowy 4T, 576cm
Moc: 52KM
Cechy: widelec Upside-Down i regulowany amortyzator .

Masa: 140kg
Dostęp: salon
Cena: 30000 zł

HONDA XR 650 R

 Z przyczyn homologacyjnych, wycofano XR'a z produkcji, jednak pozostaje on nadal motocyklem posiadającym wiele zalet. XR sprzedawany był w wielu wersjach. Można nabyć motocykl jedno/dwu osobowy, z elektrycznym rozrusznikiem albo bez niego. We wszystkich wymienionych wariantach Honda oferuje doskonale wyważoną i niezawodną maszynę o mocnym silniku. Honda XR 650 jest doskonałą bazą do przebudowy na Supermoto.

Technika w pigułce:
Silnik: jednocylindrowy 4T, 649ccm
Moc: 58KM
Cechy: widelec konwencjonalny, moc w każdym zakresie obrotów,
motocykl podatny na tuning
Masa: 135kg
Dostęp: wyłącznie na rynku wtórnym
Cena: 13000zł – 18000zł zależenie od stanu i rocznika

YAMAHA XTX 660           Pojawiła się na rynku w 2004r. idąc utartą ścieżką motocykli spod znaku XT, a począwszy od legendarnej XT 500. XTX to motocykl posiadający wiele zalet, jest wygodny, wyjątkowo tani w utrzymaniu i niezawodny. Silnik oddaje moc liniowo, niestety biegi są za krótkie i przyjemność szybko się kończy. Środek ciężkości jest usytuowany wysoko. W 2007 zmieniono: lampę, przeprojektowano zbiornik paliwa, rama została wykonana z aluminium, zastępując stalową z poprzedniego modelu.

Technika w pigułce:

Silnik: jednocylindrowy 4T, 659cm
Moc: 48KM
Cechy: podwójny wydech, uchwyty dla pasażera,
widelec konwencjonalny, hamulce brembo
Masa: 173kg
Dostęp: salon
Cena: 25000zł (używany 11000zł – 21000zł)

Oryginalna treść: Supermotard Magazine FR nr 35 Styczeń/Luty 2009

Zdjęcia: urbansupermoto.org, images.motorcyclistonline.com, www.motorcyclespecs.co.za, farm3.static.flickr.com, speedzilla.com, yamaha-motor.it

Przetłumaczył: Cezar, źródło: www.supermoto.pl

Partnerzy

facebook youtube