Paweł Nowicki (kadra PL)
25 lipca 2005
Bartek Ogłaza
16 sierpnia 2005
Pokaż wszystkie

Ustawienie tylnego zawieszenia – krok 1

Ugięcie wstępne zawieszenia tylnego

Jeśli chcesz ustawić zawieszenie swojego motocykla do twojej wagi i potrzeb, rozpocznij od ustawienia ugięcia wstępnego zawieszenia tylnego. Ustawienie ugięcia wstępnego zawieszenia tylnego jest bez wątpienia najważniejszą pojedynczą regulacją mającą olbrzymi wpływ na zachowanie motocykla crossowego. Powinieneś sprawdzać ustawienie ugięcia wstępnego raz na miesiąc, aby mieć pewność, że jego ustawienie jest prawidłowe. Ugięcie wstępne zawieszenia tylnego to różnica, pomiędzy ugięciem zawieszenia pod ciężarem zawodnika, a motocyklem nie obciążonym.

Pierwszego pomiaru dokonaj, gdy motocykl spoczywa na podstawce serwisowej z tylnym kołem zwisającym swobodnie w powietrzu. Zmierz odległość pomiędzy tylną osią, a jakimś charakterystycznym punktem w okolicy tylnego błotnika, np. śrubki mocującej tylny boczek.

Drugi pomiar wykonaj na motocyklu stojącym na ziemi, z zawodnikiem stojącym na podnóżkach w pozycji zasadniczej opierającym się delikatnie o ścianę lub drzewo. Ponownie zmierz odległość pomiędzy tylną osią, a jakimś charakterystycznym punktem w okolicy tylnego błotnika, np. śrubki mocującej tylny boczek.

Ugięcie wstępne zawieszenia tylnego jest różnicą pomiędzy pierwszym i drugim pomiarem.

Przykład:
Pierwszy pomiar- 60,96 cm
Drugi pomiar – 50,8 cm
Ugięcie wstępne – 10,16 cm
Prawidłowe ustawienie ugięcia wstępnego zawieszenia to 10cm dla crossowych motocykli od 125ccm do 500ccm (niektóre źródła podają 9cm).

Aby zmienić ustawienie ugięcia wstępnego, przy pomocy długiego przecinaka i młotka, lub specjalnego klucza poluzuj kontrę blokującą nakrętkę sprężyny zawieszenia na amortyzatorze. Następnie kręcąc nakrętką regulującą naprężenie wstępne koryguj ustawienia zawieszenia.

Uwaga!: skręcając sprężynę zmniejszasz ugięcie wstępne i odwrotnie.

Jeszcze jedna rada:

Zmieniając ugięcie wstępne do 9,5 cm podniesiesz tył więc motocykl będzie ostrzej skręcał. Odpowiednio zmieniając ugięcie wstępne do 10,5 cm obniżysz tylne koło, co spowoduje zwiększenie stabilności przy wysokich prędkościach.

Tekst: Marcin Koziński
Zdjęcia: www.transworldmotocross.com

Partnerzy

facebook youtube