Ryan Dungey jeździ w polu kukurydzy
29 listopada 2017
Kask crossowy dla dzieci LS2 FAST MINI
Kask crossowy dla dzieci LS2 FAST MINI STRONG
1 grudnia 2017

Ile kosztuje motocross? Czy stać mnie na utrzymanie crossówki? Jakie wiążą się z tym wydatki? Jak często trzeba wymieniać płyny, tłoki oraz inne części? Te i wiele innych pytań zadaje sobie niemal każdy, kto zamierza rozpocząć przygodę z motocyklowym offroadem.

Dziś druga część poradnika, w którym opowiem, jakie wydatki wiążą się z eksploatacją crossówki – przy założeniu, że jeździmy 1 raz w tygodniu 1 motogodzinę. To nie jest mało, ponieważ w tym czasie zużywamy 3/4 zbiornika na dość szybką jazdę motocyklem 4T, o pojemności 250 ccm. W ciągu roku wychodzi ok. 55 h, odejmując miesiące zimowe i dodając nieco treningów w sezonie, wyjdzie co najmniej 50 motoh.

Benzyna, oleje i filtry

3000-4000 zł: to w dużym przybliżeniu roczna wartość chemii oraz filtrów.
Chemii motocyklowej oraz filtrów będziemy zużywać najwięcej. Zatankowanie pełnego zbiornika to koszt ok. 40 zł, w zależności od pojemności motocykla. 1 l dobrej klasy oleju to kolejne 50-70 zł, filtr oleju ok. 15-20 zł, a wielorazowe filtry powietrza 50-80 zł. W motocyklach 4T olej silnikowy i filtr wymieniamy co 5-15 godzin jazdy, w zależności od zaleceń producenta. W crossówkach i enduro 2T koszty są prawie identyczne, tyle że lejemy olej do skrzyni zamiast silnika oraz mieszamy olej z benzyną, ale za to brak filtra oleju silnikowego. Filtry powietrza czyścimy i nasączamy średnio co 1-2 treningi, koszt takiego oleju wynosi ok. 60-100 zł i starcza na ok. 10-12 nasączeń. Warto także zaopatrzyć się w środek do czyszczenia filtrów za mniej więcej 60-80 zł za 1 l lub 1 kg proszku – także starcza średnio na 10-12 razy.

Szybkie tankowanie

Wymiana oleju w crossówce: YAMAHA YZ 450 F 2006

Wymiana oleju, ile go wlać?

Oleje motocyklowe: podstawowe informacje oraz jak wymieniać

Wiadomości o olejach, dobór oraz wymiana

Opony, napęd, ślizgi i klocki

1000-1500 zł: tak kształtuje się koszt opon, napędu, ślizgu, prowadnicy i klocków hamulcowych.
Komplet nowych opon zaczyna się od 350 zł i starczy spokojnie na 50 godzin dobrej jazdy, a nawet dłużej. Opony cross-enduro są miękkie i najbardziej zużywają się od… uwaga: jazdy po asfalcie, więc omijajmy dojazd ulicą, jak tylko się da. Jeśli ktoś jest mniej wymagający, to starczą mu na znacznie dłużej, zwłaszcza przednia, która ściera się wolniej. Dobry napęd (łańcuch oraz zębatki) kosztuje ok. 550 zł, ale starcza na kolejne 100 h dobrej jazdy w terenie. Można przyoszczędzić i nabyć zestaw za 300 zł, ale się nie opłaca, bo po 20-30 motogodzinach kwalifikuje się do wymiany. Jak ktoś jeździ enduro, dużo w błocie, to sugeruje sięgać tylko po o-ring i to z „wyższej półki”.
Ślizg, prowadnicę oraz rolki łańcucha wymieniamy sporadycznie, co najwyżej raz na sezon, powinny starczyć na 80-200 godzin jazdy – oczywiście wszystko zależy od warunków, w jakich trenujemy. Koszty poszczególnych elementów wynoszą od 50 do 100 zł.
Klocki hamulcowe kosztują od 50 do 200 zł, te tańsze zwykle hamują gorzej a droższe lepiej, i z reguły wystarczają na dłużej.

dobór opon enduro

Właściwy dobór opon enduro i motocross, to oszczędność pieniędzy, pracy i większa radość z jazdy motocyklem.

Zawieszenie przednie i tylne

700-2000 zł: koszt regeneracji przedniego i tylnego zawieszenia.
To najważniejsze podzespoły motocykla, ponieważ pozwalają jeździć szybciej, pewniej i bezpieczniej, dostarczając wiele radości w trakcie pokonywania terenowych przeszkód. Ceny regeneracji zależą od stopnia zużycia. Regeneracja przedniego zawieszenia to koszt co najmniej 350 zł (robocizna, olej, uszczelniacze olejowe i kurzowe). Jeżeli przyjdzie nam wymienić coś jeszcze wewnątrz lag, to koszt może wzrosnąć o kolejne 150-300 zł. Przedni widelec regenerujemy co najmniej raz na 50 godzin, czyli co sezon.
Tylne zawieszenie jest bardziej skomplikowane, ponieważ oprócz amortyzatora, mamy szereg łączników w okolicach wahacza, które pracują na łożyskach. Regeneracja tego pierwszego to koszt ok. 350-700 zł, podobnie jak w przypadku przednich lag. Tylne zawieszenie jest znacznie bardziej obciążone, dlatego serwis powinien odbywać się 2 razy częściej. To są zalecenia do amatorskiej jazdy. Dla zawodników są bardziej rygorystyczne.
Pozostała część napraw obejmuje mocowania tylnego amortyzatora, wahacza oraz ich łącznik. Koszty wahają się od 70 do 1000 zł, w zależności co przyjdzie nam wymieniać i po jakie podzespoły sięgniemy.

jak ustawić zawieszenie

Przednie zawieszenie łatwo samodzielnie zdemontować i wysłać na serwis. Zregenerowane wkładamy do motocykla i możemy trenować dalej.

konserwacja motocykla cross enduro

Łącznik wahacza oraz tylnego amortyzatora to miejsce, które narażone jest na zużycie szybciej od innych elementów łożyskowanych, ponieważ znajduje się najbliżej ziemi, błota i wody.

Zawory, tłoki, korbowody, remont silnika itp.

600 zł w górę: w przypadku w okresowych wymian, koszty są znośne, gorzej gdy uszkodzimy głowicę, cylinder lub skrzynię biegów. Tu górna granica jest bardzo wyyysoko!
Tłoki, korbowody, łańcuchy rozrządu, regulacje (sprawdzenie) i wymiana zaworów to czynności, które należy przeprowadzać regularnie.
W motocyklu 2T wymieniamy tłoki co 20-40 h, w zależności czy 125 czy 250 ccm. Koszt tłoka to ok. 300-500 zł, uszczelki 100-150 zł i robocizna ok. 300 zł. Warto nauczyć się tego samodzielnie, ponieważ nie jest to trudne. W przypadku crossówki 4T serwis jest bardziej skomplikowany, głównie z uwagi na głowicę i rozrząd, oraz części są droższe. Na pocieszenie pozostaje fakt, że interwały serwisowe są dłuższe (porównuję 125 2T do 250 4T), więc w sumie podobnie wychodzi, przy założeniu, że nie trafi się nam awaria głowicy. Jest to bardzo drogi i skomplikowany układ.
Koszt tłoka na przykładzie 250 4T to 500-600 zł, uszczelki na górę silnika 150-250 zł. Średnio wymiana co 50 h, więc wypada 1 w sezonie. Koszt takiej wymiany to ok. 500 zł w serwisie. Gdy przyjdzie nam wymienić łańcuch rozrządu, np. co 80-100 h, to kolejny wydatek 200-300 zł. Koszt zaworów to ok. 400-1000 zł.

tłoki motocyklowe

Przeglądy, regulacja oraz wymiana na czas to gwarancja oszczędności czasu i pieniędzy na przyszłość.

Jaki motocykl wybrać na początek?

Pozostałe wydatki serwisowe

1000 zł w górę: to kwota, którą warto mieć odłożoną na inne naprawy.
Przypominam, że motocrossowe przysłowie nr 2 mówi: Kupujesz motocykl za 10.000 zł, szykuj kolejne 3000 zł na remont! Sprzęgło, skrzynia biegów, głowica czy mechanizm tłokowo-korbowy, to miejsca najczęstszych awarii w używanych motocyklach cross i enduro, np. w przypadku zatarcia cylindra trzeba się liczyć z wydatkiem co najmniej 1500 zł.

nikasil

Uszkodzony cylinder motocyklowy 2T w trakcie przygotowania do regeneracji nikasilem.

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o nikasilu

Jeżeli ktoś jeździ więcej, np. 100 motogodzin, to niech pomnoży koszty eksploatacji razy 2. Na koniec podpowiem, że osoby dbające o sprzęt, regularnie i na czas dokonujące wymian, z pewnością będą się dłużej cieszyć bezawaryjną jazdą. Oszczędności i zaniechania na dłuższą metę się nie opłacają. To co radzę zrobić w pierwszej kolejności po zakupie motocykla, to wyposażyć się w książkę serwisową i regularnie ją przeglądać. Fora internetowe oraz opinie znajomych traktujmy jako uzupełnienie wiedzy.

Zdaję sobie sprawę, że u niektórych mogłem ostudzić zapał to kupna motocykla crossowego lub enduro. Jest to drogo i niedrogo. Trzeba sobie zdawać sprawę, że decydując się na sportowy motocykl offroad, to tak jakbyśmy kupili sobie samochód klasy WRC i oczekiwali, że eksploatacja będzie na poziomie Opla Vectra lub Forda Mondeo. Wiemy, że tak nie jest.

Przy okazji polecam nasze sklepy internetowe, a tych, którzy mają czas lub są z okolicy Warszawy, zapraszam osobiście do stacjonarnego sklepu motocrossowego:

100% Motocross i enduro na www.Sklep.MotoX.com.pl

Offroad i szosa na www.Sklepmotocyklowy24.pl

Pamiętajcie, że chętnie służymy radą, u nas pracują wykwalifikowani i doświadczeni motocykliści. Życzymy powodzenia przy zakupie pierwszej crossówki oraz bezawaryjnej eksploatacji.

Przygotował: Luigi Saladini, MotoX.com.pl

Foto: Łukasz Widziszowski

Partnerzy

facebook youtube