Hiszpania – Mongolia 12 000 kilometrów podróży
4 sierpnia 2015
Czwarty odcinek MX Nations – video
6 sierpnia 2015
Pokaż wszystkie

Ochrona głowy poradnik – część 1

kaski offroad

kaski offroad

W tym odcinku poradnika skupimy się na najważniejszej części naszego ciała, czyli głowie. Do ochrony głowy w zasadzie nie potrzeba wiele – wystarczy zaopatrzyć się w kask oraz gogle. Ale czy na pewno jest to takie proste? Jaki kask wybrać i jak dopasować rozmiar? Które gogle są odpowiednie dla nas? Czy warto kupić droższy sprzęt, czy można także polegać na tańszym?

Zatem na początek zaprezentuję kilka porad ogólnych dotyczących kasków oraz gogli, a następnie trzy propozycje w zależności od budżetu motocyklisty.

Cechy kasków:

1.    Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Na bezpieczeństwo w 99% ma wpływ konstrukcja kasku, czyli materiał, z którego wykonana jest skorupa, jej kształt oraz warstwa pod nią – tzw. EPS. Najlepsze kaski wykonane są z: karbonu (carbon), kewlaru (kevlar), włókien szklanych (fiberglass) lub ich pochodnych. Zapewne wynika to z lekkości i sztywności tych materiałów. Charakterystyczne przetłoczenia na skorupach kasków często nie są tylko ozdobą, ale zapewniają dodatkową sztywność konstrukcji (coś w rodzaju blachy falistej, która jest sztywniejsza i odporniejsza na pęknięcia). Skorupa stanowi coś w rodzaju zbroi, która ma za zadanie powstrzymać uderzenie. Po uderzeniu jednak rozchodzi się fala energii. Jest to energia, którą kask przejął w trakcie zderzenia. Im mniej energii dotrze do naszego mózgu, tym lepiej. Za absorpcję tej energii odpowiada EPS. W dużym uproszczeniu jest to styropian o odpowiedniej gęstości i grubości. Im jest go więcej, tym lepiej. Zresztą generalna zasada, jest taka, że im większy kask, tym bezpieczniejszy. Na szczęście nowoczesne technologie pozwalają zmniejszyć wagę i rozmiar kasku bez szwanku dla bezpieczeństwa.

2.    Wentylacja ma kluczowe znaczenie dla komfortu podczas użytkowania, szczególnie w trakcie zawodów, długotrwałej jazdy, treningu w lecie w wysokich temperaturach. To jest jedyna cecha, której nie da się zweryfikować przed zakupem i trzeba uwierzyć na słowo sprzedawcy, popytać znajomych lub poczytać testy. I tak wrażenia będą subiektywne.

3.    Wyściółka musi być koniecznie wyjmowana! Bez tego kask będzie sprawiał problemy z higieną. Na szczęście niemal wszystkie kaski, nawet te najtańsze, dysponują taką opcją. Wnętrze wyjmujemy do prania raz na jakiś czas, np. gdy już przestajemy się czuć komfortowo, i pierzemy. Prac można ręcznie lub w pralce (zawsze w siatce z bieliznę, maksymalnie do 30 st. C i z lekkim wirowaniem). Co do detergentów, to po prostu używamy tego samego, co do prania zwykłych ubrań.

4.    Waga, im mniejsza tym teoretycznie lepiej, ponieważ mniej dźwigamy na szyi. Przy upadku także mniejsze siły działają na nasz kark. Jednak z redukcją wagi nie można przesadzać. Bardzo dobre i lekkie kaski, renomowanych firm ważą ok. 1000-1300 gr. Oczywiście cięższe nie są wcale gorsze, po prostu są cięższe i tyle.

5.    Atesty i homologacja. Generalnie każdy kask sprzedawany w Europie musi spełniać normę ECE, w Stanach Zjednoczonych DOT – te są najbardziej znane. W zasadzie nie widziałem markowego kasku motocrossowego, który by ich nie spełniał.  To są jednak najniższe wymagane standardy. Przechodzą je także najtańsze „chińczyki”. Jeśli ktoś jest bardziej wymagający, to polecam sprawdzić, czy kask spełnia bardziej wyśrubowane normy, które są nieobowiązkowe. Część producentów kasków się tym chwali, a część to pomija, mimo że także spełnia. Polecam amerykański SNELL oraz angielski SHARP.

W kolejnej części dowiecie się więcej o ciekawych rzeczy o wyborze kasku i gogli.

Kaski i gogle możecie znaleźć w sklepie MotoX.com.pl

autor: Luigi Saladini

Partnerzy

facebook youtube