Sample Image
Kadra Narodowa 2009- sport motocyklowy
10 marca 2009
Sample Image
MotorBikeExpo – targi motocyklowe
11 marca 2009
Pokaż wszystkie

Opony do Supermoto

 W ciągu ostatnich pięciu lat technologia opon supermoto uległa znacznym zmianom. W październiku 2003, byłem bardzo zajęty organizacją British Superprix w Lydden Hill oraz tworzeniem naszego (Triple A Racing) serwisu oponiarskiego dla zawodników. Ponad 120 jeźdźców (wliczając gwiazdy europejskiego formatu na fabrycznych motocyklach) korzystało z konwencjonalnych kół szprychowanych, opon dętkowych i slicków.
 

 Przeskakujemy do roku 2008 na typowe zawody NORA Sport i widzimy wielu amatorów w klasie clubman stosujących w swoich sprzętach szprychowane koła z bezdętkowymi obręczami (nie wspominając o kołach magnezowych lub carbonowych!) „ubranych” w różne odmiany slicków, nacinanych fabrycznie slicków (pre-cut), uniwersalnych (intermediate) i opon deszczowych z wymyślną rzeźbą bieżnika.
 
 Dziś wiele wytwórni oferuje opony przeznaczone dla supermoto ze specjalnym bieżnikiem i bardziej miękką konstrukcją wewnętrzną. Nie ma uzasadnienia kupowanie super przyczepnych opon przeznaczonych na tor, jeśli prawie cały czas spędzacie na dojazdach do pracy i lansowaniu na mieście. Przy wyborze opon stosujcie zasadę 80/20. 80% podstawowego zastosowania / 20% miejsce na kompromis.
Jeśli jesteś zdeklarowanym jeźdźcem torowym, który na drogę wyjeżdża sporadycznie- na przejażdżkę w niedzielę latem- kup opony przeznaczone na tor.
 Do codziennego użytku na drodze lepszym wyborem będą będą opony uniwersalne, dobre na każdą pogodę. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że na torze nie będziecie w stanie na tych oponach ustanawiać rekordu okrążenia!
Jeśli jednak możecie sobie pozwolić na luksus posiadania dwóch zestawów kół i potraficie sobie radzić z narzędziami, nie przejmujcie się powyższym i skompletujcie dwa zestawy na różne okazje.
 
 Jeżdżący po drogach powinni pamiętać o cotygodniowym sprawdzaniu stanu opon.
Sprawdzajcie ciśnienie na zimnych oponach przynajmniej raz w tygodniu. Najlepiej używać do tego celu tego samego ciśnieniomierza. Oglądajcie boki opon żeby sprawdzić czy nie są uszkodzone w wyniku kontaktu z elementami podwozia motocykla. Szukajcie też obiektów wbitych w bieżnik oraz czy z bieżnika nie wychodzą elementy konstrukcji opony. Sprawdzajcie wizualnie zużycie bieżnika. Stopień jego zużycia, może wskazywać na zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach. Głębokość bieżnika należy kontrolować przy użyciu głębokościomierza, nawet jeśli opony posiadają wskaźniki TWI ( thread wear indicator- wskaźnik zużycia bieżnika).
Jeśli używacie motocykla drogowego na torze, pamiętajcie że rozgrzejecie opony znacznie bardziej niż moglibyście to zrobić na drodze. Z większą temperaturą pojawia się podwyższone ciśnienie. Nie mogę podać dokładnych wartości, bo one różnią się w zależności od stylu jazdy, rodzaju nawierzchni, typu motocykla ale zasadniczo powinniście zacząć dzień na torze z ciśnieniem obniżonym o 2-3 PSI, pozwoli to na utrzymanie ciśnienia w prawidłowym zakresie, kiedy zaczniecie naśladować Van Den Boscha i spółkę.

Opony wyścigowe wymagają innego podejścia. Jeśli jesteś amatorem o ograniczonym budżecie, i posiadasz jeden zestaw kół, możesz jechać na zawody z tylko jednym zestawem opon uniwersalnych (intermediate) i liczyć na dużą porcję szczęścia. Jeśli  chcecie być konkurencyjni musicie mieć dwa zestawy kół z oponami na suchą i mokrą nawierzchnię albo zostać mistrzem olimpijskim w wymianie opon jeśli macie tylko jeden zestaw kół.

Nacinane slicki- czy to fabryczne (pre-cut) czy nacinane ręcznie są rozsądną opcją na suchą nawierzchnię a opony deszczowe są jedyną opcją kiedy z nieba leje się woda Jednak na różnych torach w różnych warunkach atmosferycznych zdarzyło mi się widzieć zadziwiające , zwycięskie kombinacje opon. Najlepiej pamiętam Danny’ego Mullera na WIRE Yamaha 450 podczas 03/04 Winter Series . Zwyciężył na zużytej przedniej deszczówce i tylnym slicku ( miękka mieszanka), mimo że w czasie okrążenia rozgrzewkowego padał śnieg. Co prawda wiatr wyczyścił tor zanim zapaliło się zielone światło, ale temperatura nie wzrosła !
 
Jak najlepiej wykorzystać opony w Twoim supermoto ?
Koce grzewcze- czy na prawdę są mi potrzebne?
Jeśli chcesz być konkurencyjny- TAK, jeśli chcesz się tylko dobrze bawić- NIE.

Czy wyważanie- jest konieczne?
W wyścigówce NIE, w motocyklu drogowym używanym także na torze ZDECYDOWANIE TAK.

Dętki- byle jakie, czy najlepsze jakie tylko możesz zdobyć?
Dziurka w dętce może kosztować zwycięstwo !!! Skąpstwo może kosztować podwójnie. Kupuj dętki najlepszej jakości (jeśli oczywiście nie jesteś na tyle zaawansowany, żeby używać bezdętkowych obręczy kół ).

16,5” przednie koło (i opona)- są warte zachodu?
Wybór opon w rozmiarze 16,5” jest niewielki, więc jeśli jesteś amatorem liczącym każdy grosz, zostań przy 17. Jeśli chcesz ścigać się na poważnie- pytanie jest nie na miejscu.

Kto produkuje najlepsze opony supermoto?
Nie ma jednej marki opon, zawsze najszybszej- na każdym torze pod każdym jeźdźcem. Nie możesz sobie pozwolić na zakup kolejnej kiepskiej opony, więc próbuj wszystkich producentów zanim podejmiesz decyzję na cały sezon. Nie słuchaj w pubie tekstów: przewróciłem się z powodu opon marki XXX.

 
Przetłumaczył: Gierwi
źródło, pełna wersja artykułu na: www.supermoto.pl
Autor: Tony Brock Triple A Racing www.aaa-racing.com
Tekst pochodzi z: Supermoto International #3 www.smimag.co.uk
Tytuł oryginalny: „Black Art”.

Partnerzy

facebook youtube