Tadeusz Błażusiak dominuje w Mistrzostwach Świata SuperEnduro 2012
27 listopada 2011
Jak powstaje tor endurocrossowy- Video
27 listopada 2011
Pokaż wszystkie
usterki motocykla

Typowe usterki motocykla pojawiają się w najmniej oczekiwanym momencie, taka już niestety jest złośliwość rzeczy martwych. Kiedy pojawia się problem, nie powinniśmy się jednak poddawać i załamywać rąk. Jeśli chcemy samodzielnie i od ręki naprawić motocykl, warto umieć  przede wszystkim zdiagnozować, i to w jak najkrótszym czasie, jaki jest problem i co jest jego przyczyną. Poniższy poradnik ma właśnie na celu ułatwić Wam dokonanie odpowiedniej oceny sytuacji i podsunąć pomysły na szybkie wyjście z opresji.

Pamiętajcie, że mechaniki nie musimy się bać, wszystko jest dla ludzi i stworzone z myślą o ludziach. To prawda niekiedy możemy zrobić więcej szkody niż pożytku z próby własnoręcznej naprawy jakiejś awarii, ale nie myli się tylko ten kto nigdy nie próbował. Jeśli uda nam się naprawić po raz pierwszy jakąś drobną usterkę w motocyklu, to radość i satysfakcja są naprawdę spore. Jeśli mamy do dyspozycji czas (motocykl spokojnie stoi w garażu) i źródło wiedzy np. książkę serwisową albo internet możemy pokusić się o samodzielną naprawę. Wiele cennych informacji aktualnie można poszukać na fora internetowych. Pamiętajcie zapewne nie jesteście jedyną osoba w tym kraju, która miała identyczną usterkę, dlatego warto poszperać, popytać innych użytkowników tego modelu motocykla.

Prawdopodobnie w dzisiejszych czasach nie ma kogoś takiego kto nie napotkałby na jakąś awarię, a to zepsuł się komputer, a to odkurzacz, coś w samochodzie nie działa tak jak powinno, aż wreszcie dojdziemy do motocykla. Kiedy tak to wszystko razem zbierzemy do siebie to dojdziemy do wniosku, że pieniądze wydawane na naprawę bądź zakup nowych sprzętów są całkiem spore. Zatem, czy nie lepiej być własnym mechanikiem? Także i w tej profesji liczy się metoda małych kroków, od drobnych napraw, wymiany materiałów eksploatacyjnych, aż do czegoś bardziej skomplikowanego. Z czasem nabierzecie doświadczenia i obycia, a Wasz domowy warsztat będzie wyposażony w zestaw niezbędnych narzędzi zanim się zorientujecie. Trzeba w tym odkryć tylko przyjemność połączona z oszczędnością. Nie musimy chyba tłumaczyć, że kiedy jesteśmy gdzieś w szczerej dziczy i psuje nam się motocykl o mechanika raczej będzie trudno;)

Oczywiście część osób zupełnie nie ma do tego „polotu”, czasu, czy też chęci do tzw. dłubania przy motocyklu, dlatego tym osobom polecamy wykwalifikowane zakłady naprawcze, najlepiej sprawdzonych mechaników, których umiejętności potwierdzają sprawne motocykle Waszych kolegów. Wiedzy nigdy nie za dużo i zawsze warto się czegoś dowiedzieć, nawet kiedy oddajemy motocykl do mechanika. Warto wtedy zapytać, jaka było przyczyna naszej awarii, co trzeba było wymienić, co się udało naprawić, albo jak wygląda zużyta część. Dzięki takim prostym pytaniom już będziemy mądrzejsi na przyszłość.

Typowe usterki motocykla – klasyfikacja.

Część pierwsza zawiera trzy działy:

I. Brak możliwości rozruchu Silnik nie kręci

II. Rozrusznik kręci lecz silnik stoi

III. Silnik kręci lecz nie daje się uruchomić

 

Część druga będzie zawierała trzy działy:

IV. Silnik gaśnie po uruchomieniu, pracuje nierówno lub z trudem

V. Słabe osiągi na niskich obrotach

VI. Słabe osiągi

 

Część trzecia będzie zawierała trzy działy:


VII. Przegrzewanie się silnika

VIII. Nieprawidłowa praca sprzęgła

IX. Nieprawidłowa praca skrzyni biegów

 

Część czwarta będzie zawierała dwa działy:

X. Niepokojące odgłosy. Prawidłowe rozpoznanie przyczyny hałasu lub choćby jego źródła wymaga bardzo dużej praktyki warsztatowej

XI. Kłopoty z hamulcami

 

I. Brak możliwości rozruchu. Silnik nie kręci.

1. Wyłącznik zapłonu kierownicy w pozycji „off” Przełączyć na „on”. To, na szczęście, nie awaria a jedynie błąd typowy w pierwszych godzinach eksploatacji.
2. Nie zamknięty boczny stojak Trzeba zamknąć stojak. W większości obecnie produkowanych motocykli jest takie zabezpieczenie. Może się zdarzyć, że, pomimo zamknięcia, zapłon jest nadal odcięty na skutek awarii wyłącznika przy stojaku. Należy go wtedy wymienić (wcześniej przejrzeć przewody zasilające).
3. Spalony bezpiecznik Wymienić. Należy zwrócić uwagę na prawidłową wartość bezpiecznika, zazwyczaj opisaną w puszce. Palenie bezpieczników świadczy o zwarciu w instalacji.
4. Rozładowany akumulator Naładować. Jeśli problem powtarza się po każdej jeździe, należy sprawdzić czy prądnica i regulator są sprawne. Jeśli tak, przyczyna tkwi w samym akumulatorze, który prawdopodobnie stracił pojemność.
5: Odłączony akumulator lub zanieczyszczone klemy Oczyścić klemy i podłączyć akumulator. Ten szczegół jest niezwykle istotny nie tylko dla prawidłowego rozruchu: odłąączenie się akumulatora podczas jazdy może spowodować uszkodzenie koszmarnie drogiego modułu zapłonowego lub alternatora.
6. Prąd nie dociera do rozrusznika Sprawdzić instalację. Zazwyczaj wystarczy skontrolować przewody przy rozruszniku.
7. Zwarcie w instalacji elektrycznej Sprawdzić instalację. Zwarcie powoduje tak duży pobór prądu, że przy naciśnięciu guzika „siadają” kontrolki. To najłatwiejszy sposób określenia przyczyny, pod warunkiem, że akumulator jest sprawny. Słaby akumulator da podobny objaw.
8. Przycisk „start” nie kontaktuje Oczyścić / wymienić.
9. Uszkodzony przekaźnik rozrusznika Sprawdzić przekaźnik. Przekaźnik nie stuknie (nie stuka przy wciskaniu „start”) także przy w/w przyczynach.
10. Uszkodzony rozrusznik(stuka przy wciskaniu „start”) Naprawić rozrusznik. Do naprawy rozrusznika można się zabrać pod warunkiem, że wszystkie w/w przyczyny zostały wyeliminowane lub usunięte.
11. Uszkodzona stacyjka Sprawdzić/ naprawić/ wymienić.
12. Główny przewód masujący poluzowany Oczyścić i umocować. Zdarza się, że po wieloletniej eksploatacji przewód ten należy wymienić, gdyż pomimo pozorów niezniszczalności, potrafi stracić swe właściwości.
13. Silnik zablokowany Diagnoza i naprawa wymaga rozebrania go. Przyczyną może być zatarcie a w konsekwencji ciężkie uszkodzenie głównych zespołów mechanicznych silnika.


II. Rozrusznik kręci lecz silnik stoi.

1. Uszkodzone sprzęgiełko lub zębatki rozrusznika Sprawdzić i naprawić/ wymienić.
2. Zbyt mocno napięta linka sprzęgła Wyregulować linkę, w starszych konstrukcjach z nożnym rozrusznikiem napęd na silnik przenoszony jest przez skrzynię biegów i sprzęgło, które przy zbyt mocno napiętej lince może się ślizgać.
3. Spalone/ zużyte tarcze sprzęgła Wymienić. W motocyklach j.w.


III. Silnik kręci lecz nie daje się uruchomić.

1. Brak paliwa w gaźnikach:
  • brak paliwa w zbiorniku
Napełnić zbiornik.
  • zakręcony kranik (off)
Otworzyć kranik (on lub res). Niektóre motocykle posiadają dodatkowy kranik, dostępny tylko po demontażu zbiornika. Rzadko, ale zdarza się, że on jest przyczyną.
  • zabrudzony filtr paliwa
Wymienić. Najlepiej nie czekać, tylko wymieniać co sezon.
  • Zabrudzone przewody paliwowe
Zdjąć i przedmuchać. Brud w przewodach świadczy o zanieczyszczonym zbiorniku paliwa. Warto zainstalować filtr.
  • zatkany otwór odpowietrzający w zamknięciu zbiornika paliwa
Udrożnić.
  • sklejony zawór iglicowy w komorze pływakowej
Zdjąć i wyczyścić gaźnik. Sytuacja ta może wystąpić po długim okresie nie używania motocykla.
  • korek powietrzny w zapętlonym przewodzie paliwowym
Przedmuchać. Dotyczy to szczególnie motocykli zabytkowych, z miedzianymi przewodami paliwa zwijanymi w pętle amortyzujące drgania, co chroni przewody przed pękaniem. Przedmuchanie polega na wdmuchnięciu do zbiornika powietrza przy zatopionym pływaku.
  • uszkodzona elektryczna pompka paliwa
Sprawdzić/ naprawić. Praca pompki jest na tyle głośna, że każdy właściciel powinien zauważyć odruchowo jej awarię.
2. Brak iskry na świecy:
  • wyłączona stacyjka
Włączyć zapłon.
  • wyłączone odcięcie zapłonu na kierownicy
Przełączyć na pozycję „on”.
  • rozładowany lub odłączony akumulator
Przeczyścić klemy i podłączyć akumulator.
  • uszkodzona lub zabrudzona świeca
Wyczyścić lub wymienić.
  • uszkodzona fajka świecy
Wymienić.
  • zdjęta lub niedociśnięta fajka świecy
Założyć na miejsce.
  • uszkodzony przewód wysokiego napięcia
Wymienić.
  • zwarcie lub rozłączenie instalacji
Sprawdzić instalację elektryczną.
  • uszkodzona cewka zapłonowa
Sprawdzić/ wymienić.
  • uszkodzony moduł zapłonowy
Sprawdzić/ wymienić.
  • uszkodzony czujnik zapłonowy
Sprawdzić/ wymienić.
  • zamoczona instalacja elektryczna
Osuszyć.
  • nieprawidłowa przerwa na stykach przerywacza
Ustawić przerywacz.
  • wypalone lub brudne styki przerywacza
Wyczyścić/ wymienić przerywacz.
  • pęknięta sprężyna przerywacza
Wymienić.
  • uszkodzony kondensator
Wymienić.
3. Brak lub za niskie ciśnienie sprężania:
  • uszkodzony gwint świecy w głowicy
Naprawić głowicę.
  • poluzowana głowica
Dociągnąć, jeśli uszczelka nie jest uszkodzona. Przykręcenie głowicy wymaga wrycia klucza dynamometrycznego i znajomości sekwencji dociąganych śrub. W przeciwnym wypadku można ją trwale odkształcić.
  • wydmuchana uszczelka głowicy
Wymienić uszczelkę po sprawdzeniu splanowania głowicy. Zanim uszczelka zostanie zupełnie zniszczona, silnik pracuje wydając charakterystyczny ostry świst, szczególnie pyry dodaniu gazu, a pod głowicą można zauważyć ślady sadzy i oleju.
  • odkształcona głowica
Splanować głowicę. Planowanie głowicy powoduje obniżenie jej wysokości tym większe, im bardziej jest zdeformowana. Być może niezbędna będzie korekta za pomocą grubszej uszczelki.
  • za mały lub brak luzu zaworowego
Wyregulować zawory. Z tej przyczyny może dojść do wypalenia gniazd i zaworów,
  • podwieszony zawór
Wyczyścić/ naprawić głowicę. Przyczyną podwieszenia może być np. kawałek nagaru pomiędzy grzybkiem a gniazdem lub zgięty zawór. Zawór może się zgiąć po spotkaniu z tłokiem na skutek przekroczenia bezpiecznych obrotów.
  • pęknięta lub zbyt miękka sprężyna zaworowa
Wymienić sprężynę. Pęknięta sprężyna niemiłosiernie hałasuje (chociaż nie w każdym zakresie obrotów).
  • pęknięte, zapieczone, zużyte pierścienie
Wymienić.
  • uszkodzony lub zużyty zespół tłok – cylinder
Wymienić.
  • w dwusuwach uszkodzone uszczelniacze wału
Wymienić.
4. Zalany silnik:
  • zła procedura uruchamiania, np. duże otwarcie przepustnicy przy włączonym ssaniu.
Większość silników należy uruchamiać bez gazu lub z bardzo niewielkim otwarciem przepustnicy.
  • włączone ssanie przy gorącym silniku
Wyłączyć ssanie i uruchomić pyry maksymalnie otwartej przepustnicy. Dodatkowo można zamknąć kranik paliwa, aby zwiększona dawka powietrza osuszyła komorę sprężania.
  • podwieszony zawór iglicowy pływaka
Zamknąć kranik, popukać w komorę, np. trzonkiem młotka, jeśli paliwo wylewa się na zewnątrz nie pomoże, oczyścić gaźnik. Zdarza się często po dłuższej przerwie w eksploatacji.
  • zużyty zawór iglicowy pływaka
Wymienić iglicę lub cały zawór Jeśli zawór i iglica są metalowe, paliwo wylewa się na zewnątrz można próbować je dotrzeć.
  • utopiony pływak. Paliwo wylewa się na zewnątrz
Naprawić / wymienić pływak. Należy pamiętać, że klejenie pływaka może zwiększyć jego masę, a więc spowoduje podniesienie poziomu paliwa w komorze. Konieczna jest końcowa regulacja.
  • za wysoki poziom paliwa w komorze pływakowej
Ustawić prawidłowy poziom paliwa
5. Inne przyczyny:
  • źle ustawiony rozrząd po ostatnim remoncie
Ustawić rozrząd. Równie rzadki przypadek, ale z życia wzięty, to przestawiony rozrząd na skutek przeskoczenia rozciągniętego łańcucha.
  • zupełnie przestawiony zapłon
Ustawić prawidłowo zapłon.
  • zwietrzała benzyna (po długotrwałym nie użytkowaniu)
Opróżnić zbiornik, napełnić nową benzyną.

 

Źródło: www.wbieniec.kis.p.lodz.pl

Partnerzy

facebook youtube