Typowe usterki motocykla pojawiają się w najmniej oczekiwanym momencie, taka już niestety jest złośliwość rzeczy martwych. Kiedy pojawia się problem, nie powinniśmy się jednak poddawać i załamywać rąk. Jeśli chcemy samodzielnie i od ręki naprawić motocykl, warto umieć przede wszystkim zdiagnozować, i to w jak najkrótszym czasie, jaki jest problem i co jest jego przyczyną. Poniższy poradnik ma właśnie na celu ułatwić Wam dokonanie odpowiedniej oceny sytuacji i podsunąć pomysły na szybkie wyjście z opresji.
Pamiętajcie, że mechaniki nie musimy się bać, wszystko jest dla ludzi i stworzone z myślą o ludziach. To prawda niekiedy możemy zrobić więcej szkody niż pożytku z próby własnoręcznej naprawy jakiejś awarii, ale nie myli się tylko ten kto nigdy nie próbował. Jeśli uda nam się naprawić po raz pierwszy jakąś drobną usterkę w motocyklu, to radość i satysfakcja są naprawdę spore. Jeśli mamy do dyspozycji czas (motocykl spokojnie stoi w garażu) i źródło wiedzy np. książkę serwisową albo internet możemy pokusić się o samodzielną naprawę. Wiele cennych informacji aktualnie można poszukać na fora internetowych. Pamiętajcie zapewne nie jesteście jedyną osoba w tym kraju, która miała identyczną usterkę, dlatego warto poszperać, popytać innych użytkowników tego modelu motocykla.
Prawdopodobnie w dzisiejszych czasach nie ma kogoś takiego kto nie napotkałby na jakąś awarię, a to zepsuł się komputer, a to odkurzacz, coś w samochodzie nie działa tak jak powinno, aż wreszcie dojdziemy do motocykla. Kiedy tak to wszystko razem zbierzemy do siebie to dojdziemy do wniosku, że pieniądze wydawane na naprawę bądź zakup nowych sprzętów są całkiem spore. Zatem, czy nie lepiej być własnym mechanikiem? Także i w tej profesji liczy się metoda małych kroków, od drobnych napraw, wymiany materiałów eksploatacyjnych, aż do czegoś bardziej skomplikowanego. Z czasem nabierzecie doświadczenia i obycia, a Wasz domowy warsztat będzie wyposażony w zestaw niezbędnych narzędzi zanim się zorientujecie. Trzeba w tym odkryć tylko przyjemność połączona z oszczędnością. Nie musimy chyba tłumaczyć, że kiedy jesteśmy gdzieś w szczerej dziczy i psuje nam się motocykl o mechanika raczej będzie trudno;)
Oczywiście część osób zupełnie nie ma do tego „polotu”, czasu, czy też chęci do tzw. dłubania przy motocyklu, dlatego tym osobom polecamy wykwalifikowane zakłady naprawcze, najlepiej sprawdzonych mechaników, których umiejętności potwierdzają sprawne motocykle Waszych kolegów. Wiedzy nigdy nie za dużo i zawsze warto się czegoś dowiedzieć, nawet kiedy oddajemy motocykl do mechanika. Warto wtedy zapytać, jaka było przyczyna naszej awarii, co trzeba było wymienić, co się udało naprawić, albo jak wygląda zużyta część. Dzięki takim prostym pytaniom już będziemy mądrzejsi na przyszłość.
I. Brak możliwości rozruchu Silnik nie kręci
II. Rozrusznik kręci lecz silnik stoi
III. Silnik kręci lecz nie daje się uruchomić
IV. Silnik gaśnie po uruchomieniu, pracuje nierówno lub z trudem
V. Słabe osiągi na niskich obrotach
VI. Słabe osiągi
VII. Przegrzewanie się silnika
VIII. Nieprawidłowa praca sprzęgła
IX. Nieprawidłowa praca skrzyni biegów
X. Niepokojące odgłosy. Prawidłowe rozpoznanie przyczyny hałasu lub choćby jego źródła wymaga bardzo dużej praktyki warsztatowej
XI. Kłopoty z hamulcami
1. Wyłącznik zapłonu kierownicy w pozycji „off” | Przełączyć na „on”. To, na szczęście, nie awaria a jedynie błąd typowy w pierwszych godzinach eksploatacji. |
2. Nie zamknięty boczny stojak | Trzeba zamknąć stojak. W większości obecnie produkowanych motocykli jest takie zabezpieczenie. Może się zdarzyć, że, pomimo zamknięcia, zapłon jest nadal odcięty na skutek awarii wyłącznika przy stojaku. Należy go wtedy wymienić (wcześniej przejrzeć przewody zasilające). |
3. Spalony bezpiecznik | Wymienić. Należy zwrócić uwagę na prawidłową wartość bezpiecznika, zazwyczaj opisaną w puszce. Palenie bezpieczników świadczy o zwarciu w instalacji. |
4. Rozładowany akumulator | Naładować. Jeśli problem powtarza się po każdej jeździe, należy sprawdzić czy prądnica i regulator są sprawne. Jeśli tak, przyczyna tkwi w samym akumulatorze, który prawdopodobnie stracił pojemność. |
5: Odłączony akumulator lub zanieczyszczone klemy | Oczyścić klemy i podłączyć akumulator. Ten szczegół jest niezwykle istotny nie tylko dla prawidłowego rozruchu: odłąączenie się akumulatora podczas jazdy może spowodować uszkodzenie koszmarnie drogiego modułu zapłonowego lub alternatora. |
6. Prąd nie dociera do rozrusznika | Sprawdzić instalację. Zazwyczaj wystarczy skontrolować przewody przy rozruszniku. |
7. Zwarcie w instalacji elektrycznej | Sprawdzić instalację. Zwarcie powoduje tak duży pobór prądu, że przy naciśnięciu guzika „siadają” kontrolki. To najłatwiejszy sposób określenia przyczyny, pod warunkiem, że akumulator jest sprawny. Słaby akumulator da podobny objaw. |
8. Przycisk „start” nie kontaktuje | Oczyścić / wymienić. |
9. Uszkodzony przekaźnik rozrusznika | Sprawdzić przekaźnik. Przekaźnik nie stuknie (nie stuka przy wciskaniu „start”) także przy w/w przyczynach. |
10. Uszkodzony rozrusznik(stuka przy wciskaniu „start”) | Naprawić rozrusznik. Do naprawy rozrusznika można się zabrać pod warunkiem, że wszystkie w/w przyczyny zostały wyeliminowane lub usunięte. |
11. Uszkodzona stacyjka | Sprawdzić/ naprawić/ wymienić. |
12. Główny przewód masujący poluzowany | Oczyścić i umocować. Zdarza się, że po wieloletniej eksploatacji przewód ten należy wymienić, gdyż pomimo pozorów niezniszczalności, potrafi stracić swe właściwości. |
13. Silnik zablokowany | Diagnoza i naprawa wymaga rozebrania go. Przyczyną może być zatarcie a w konsekwencji ciężkie uszkodzenie głównych zespołów mechanicznych silnika. |
1. Uszkodzone sprzęgiełko lub zębatki rozrusznika | Sprawdzić i naprawić/ wymienić. |
2. Zbyt mocno napięta linka sprzęgła | Wyregulować linkę, w starszych konstrukcjach z nożnym rozrusznikiem napęd na silnik przenoszony jest przez skrzynię biegów i sprzęgło, które przy zbyt mocno napiętej lince może się ślizgać. |
3. Spalone/ zużyte tarcze sprzęgła | Wymienić. W motocyklach j.w. |
1. Brak paliwa w gaźnikach: | |
|
Napełnić zbiornik. |
|
Otworzyć kranik (on lub res). Niektóre motocykle posiadają dodatkowy kranik, dostępny tylko po demontażu zbiornika. Rzadko, ale zdarza się, że on jest przyczyną. |
|
Wymienić. Najlepiej nie czekać, tylko wymieniać co sezon. |
|
Zdjąć i przedmuchać. Brud w przewodach świadczy o zanieczyszczonym zbiorniku paliwa. Warto zainstalować filtr. |
|
Udrożnić. |
|
Zdjąć i wyczyścić gaźnik. Sytuacja ta może wystąpić po długim okresie nie używania motocykla. |
|
Przedmuchać. Dotyczy to szczególnie motocykli zabytkowych, z miedzianymi przewodami paliwa zwijanymi w pętle amortyzujące drgania, co chroni przewody przed pękaniem. Przedmuchanie polega na wdmuchnięciu do zbiornika powietrza przy zatopionym pływaku. |
|
Sprawdzić/ naprawić. Praca pompki jest na tyle głośna, że każdy właściciel powinien zauważyć odruchowo jej awarię. |
2. Brak iskry na świecy: | |
|
Włączyć zapłon. |
|
Przełączyć na pozycję „on”. |
|
Przeczyścić klemy i podłączyć akumulator. |
|
Wyczyścić lub wymienić. |
|
Wymienić. |
|
Założyć na miejsce. |
|
Wymienić. |
|
Sprawdzić instalację elektryczną. |
|
Sprawdzić/ wymienić. |
|
Sprawdzić/ wymienić. |
|
Sprawdzić/ wymienić. |
|
Osuszyć. |
|
Ustawić przerywacz. |
|
Wyczyścić/ wymienić przerywacz. |
|
Wymienić. |
|
Wymienić. |
3. Brak lub za niskie ciśnienie sprężania: | |
|
Naprawić głowicę. |
|
Dociągnąć, jeśli uszczelka nie jest uszkodzona. Przykręcenie głowicy wymaga wrycia klucza dynamometrycznego i znajomości sekwencji dociąganych śrub. W przeciwnym wypadku można ją trwale odkształcić. |
|
Wymienić uszczelkę po sprawdzeniu splanowania głowicy. Zanim uszczelka zostanie zupełnie zniszczona, silnik pracuje wydając charakterystyczny ostry świst, szczególnie pyry dodaniu gazu, a pod głowicą można zauważyć ślady sadzy i oleju. |
|
Splanować głowicę. Planowanie głowicy powoduje obniżenie jej wysokości tym większe, im bardziej jest zdeformowana. Być może niezbędna będzie korekta za pomocą grubszej uszczelki. |
|
Wyregulować zawory. Z tej przyczyny może dojść do wypalenia gniazd i zaworów, |
|
Wyczyścić/ naprawić głowicę. Przyczyną podwieszenia może być np. kawałek nagaru pomiędzy grzybkiem a gniazdem lub zgięty zawór. Zawór może się zgiąć po spotkaniu z tłokiem na skutek przekroczenia bezpiecznych obrotów. |
|
Wymienić sprężynę. Pęknięta sprężyna niemiłosiernie hałasuje (chociaż nie w każdym zakresie obrotów). |
|
Wymienić. |
|
Wymienić. |
|
Wymienić. |
4. Zalany silnik: | |
|
Większość silników należy uruchamiać bez gazu lub z bardzo niewielkim otwarciem przepustnicy. |
|
Wyłączyć ssanie i uruchomić pyry maksymalnie otwartej przepustnicy. Dodatkowo można zamknąć kranik paliwa, aby zwiększona dawka powietrza osuszyła komorę sprężania. |
|
Zamknąć kranik, popukać w komorę, np. trzonkiem młotka, jeśli paliwo wylewa się na zewnątrz nie pomoże, oczyścić gaźnik. Zdarza się często po dłuższej przerwie w eksploatacji. |
|
Wymienić iglicę lub cały zawór Jeśli zawór i iglica są metalowe, paliwo wylewa się na zewnątrz można próbować je dotrzeć. |
|
Naprawić / wymienić pływak. Należy pamiętać, że klejenie pływaka może zwiększyć jego masę, a więc spowoduje podniesienie poziomu paliwa w komorze. Konieczna jest końcowa regulacja. |
|
Ustawić prawidłowy poziom paliwa |
5. Inne przyczyny: | |
|
Ustawić rozrząd. Równie rzadki przypadek, ale z życia wzięty, to przestawiony rozrząd na skutek przeskoczenia rozciągniętego łańcucha. |
|
Ustawić prawidłowo zapłon. |
|
Opróżnić zbiornik, napełnić nową benzyną. |
Źródło: www.wbieniec.kis.p.lodz.pl