Maciek Dróbka
10 czerwca 2006
Podnośnik pod motocykl
Podnośnik pod motocykl – każdy musi to mieć!
16 czerwca 2006
Pokaż wszystkie

Do czego służy noga w zakręcie?

Biniol

To co może wydać się najdziwniejsze, że wystająca nogą nie służy przede wszystkim do podpierania! Najważniejszy powód, to przeniesienie ciężaru ciała na przód motocykla i utrzymanie właściwego balansu.
Poznajmy podstawowe siedem zasad:
1. Wystaw nogę w przód, trzymaj ją blisko motocykla, nie wystawiaj za bardzo na boki, ponieważ ryzykujesz, że o coś zahaczysz… i ją urwiesz lub siła odrzutu spowoduje uderzenie w wahacz, co baaardzo boli!

Sierot2. Staraj się nie dotykać nogą ziemi. Dlaczego? Ponieważ podparcie nogą o ziemię wytrąca motocykl oraz Ciebie z równowagi. Rozkład ciężaru z dwóch kół przenosi się dodatkowo na trzeci punkt, czyli Twoją nogę. Spowoduje to przeniesienie środka ciężkości i utratę chwilowej stabilności motocykla.

3. Twoja noga to nie płoza. To przeciw-równowaga, coś co moglibyśmy porównać do drążka, który trzyma linoskoczek. Idealnie, gdy w żadnym punkcie nie dotyka podłoża. Jeśli przez przypadek dotknie, natychmiast należy podnieś ją do góry, nie za wysoko – na ok. 10 cm.

4. Nigdy nie prostuj nogi do końca w kolanie. Zawsze niech będzie delikatnie ugięta na wypadek, gdyby uderzyła o twardą przeszkodę (korzeń lub kamień), to pomoże wyamortyzować uderzenie. Gdyby motocykl miał upaść, zawsze będzie czas na jej szybkie cofnięcie.
Inna z technik podpowiada, że podczas upadku noga spokojnie może, a nawet powinna, pozostać wyciągnięta, by mogła bezpiecznie schować się pod kierownicę.

Knoff5. Po wyjściu z zakrętu niezwłocznie umieść but na podnóżku. Nie chowaj jej z tyłu i nie pozwól luźno dyndać.

6. Nigdy nie pozwól wciągnąć nogi za motocykl. Jeśli pozwolisz, by tak się stało, ryzykujesz przejechanie po własnej nodze, skręcenie kolana lub bolesne stłuczenie kostki o wahacz.

7. Jeśli motocykl zaczyna tracić równowagę, gdy wchodzi w poślizg (wyjeżdża tył), to masz dwie możliwości: (1) schowaj nogę z powrotem na podnóżek i próbuj ratować się gazem oraz hamulcem lub (2) podeprzyj się nogą w zakręcie, tylko pod dobrym kątem (żeby nie skręcić kolana). Powodzenia na treningu.


8. Jeśli motocykl zaczyna tracić równowagę, gdy wchodzi w poślizg (wyjeżdża tył), to masz dwie możliwości: (1) schowaj nogę z powrotem na podnóżek i próbuj ratować się gazem oraz hamulcem lub (2) podeprzyj się nogą w zakręcie, tylko pod dobrym kątem (żeby nie skręcić kolana). Powodzenia na treningu.

Przetłumaczył: Luigi Saladini, MotoX.com.pl

Partnerzy

facebook youtube