Sample Image
Red Bull X-Fighters 2008: Start w Meksyku
4 kwietnia 2008
Sample Image
Meksyk, 4 kwietnia
8 kwietnia 2008
Pokaż wszystkie
dobór opon crossowych

Tylna opona w crossie napędza motocykl, ale nie lekceważ przedniej,, ponieważ to dzięki niej lepiej hamujesz i wchodzisz w zakręty!

Właściwy dobór opon crossowych i enduro to sprawa kluczowa. W poprzednim odcinku zapoznaliśmy Was z podstawową klasyfikacją opon przeznaczonych na konkretne nawierzchnie. Dziś przekażemy kilka pożytecznych rad odnośnie, kiedy należy wymienić oponę i jak rozpoznać, że jest zużyta.

Właściwy dobór opon crossowych i enduro:

Dobór opon
Na twardym terenie brzeg opony (głównie boczne kostki) nie ma aż tak kluczowego znaczenia, ponieważ opona styka się głównie z górną częścią twardej ziemi. Nie wgryza się głęboko w ziemię. Nawet lekkie i średnie zużycie bocznych kostek bywa zaletą, ponieważ stają się bardziej okrągłe i stykają się z podłożem większą powierzchnią.

Sample ImageW przypadku błota i miękkiego terenu boki opony są najważniejsze. W zasadzie cała tajemnica szybkiej jazdy po łukach ukryta jest w kształcie bocznego bieżnika! Wielu początkujących motocrossowców popełnia błąd wybierając agresywnie wyglądające opony (fajnie wyglądają), a następnie jeżdżąc nimi po twardych torach. Nic bardziej mylnego! Agresywny wygląd oznacza zwykle ostre, mniejsze i większe kostki na bokach, ułożone naprzemiennie, które są stosunkowo delikatne i w zetknięciu z twardym podłożem natychmiast się ścierają, a po niedługim czasie mogą nawet się odłamać.

W przypadku opon na średni teren raczej nie ma powyższych dylematów, ponieważ ich budowa i zastosowanie to kompromis.

Nie lekceważ przedniej opony
Sample Image Jeśli chodzi o inspekcję tylnej opony to sprawa jest prosta, bardzo łatwo ocenić jej zużycie. Kostki są duże i łatwo sprawdzić czy odpadły lub jak bardzo są starte. Jednak pamiętaj, by zawsze sprawdzać dwie opony jednocześnie, nie zapominając o przedniej. Większość ludzi przywiązuje o wiele większą uwagę do tylnej opony i zaniedbuje przód. Prawda jest taka, że przednia opona odgrywa istotniejszą rolę pod kątem przyczepności, szczególnie ma to znaczeni dla początkujących i średnio zaawansowanych. Oglądając zawody profesjonalistów, bardzo rzadko widzimy upadki spowodowane utratą przyczepności przedniego koła. Doświadczeni zawodnicy pamiętają o przedniej oponie! Nie oznacza to oczywiście, że przy każdej wymianie tylnej opony, trzeba wymieniać przednią. Przednia opona zużywa się wolniej. Podstawowa zasada mówi, że raz na dwie lub trzy tylne wymiany, należy wymienić przód.

Szukasz opon i dokładnych opisów, zajrzyj na www.Sklep.MotoX.com.pl lub www.SklepMotocyklowy24.pl.

Przygotował: Luigi Saladini, MotoX.com.pl
Źródło i foto: www.transworldmotocross.com

Partnerzy

facebook youtube