logo motox
Nowa zakładka Wywiady
15 grudnia 2011
FIM Super Enduro World Championship in Lodz – Film Łódzkiego Klubu Motorowego
15 grudnia 2011
Pokaż wszystkie
hamulce motocyklowe

Serwis tylnego zacisku hamulcowego w motocyklu crossowym

Eric Gass, mechanik Garetha Swanepoela #387, z Teamu DNA/Shred Stik/Star Yamaha, pokaże nam, jak prawidłowo serwisować hamulce motocyklowe w crossówce. Jakie czynności musimy wykonać, aby mieć stuprocentową pewność, że nasze hamulce działają najlepiej, jak mogą. Wszystkiego dowiecie się z poniższego materiału video. Jeśli głębiej pogrzebiecie w sekcji poradnikowej Garaż, to znajdziecie więcej materiałów w temacie hamulce motocyklowe.

Hamulce motocyklowe – sprawdzenie stanu technicznego:

Zacznijmy od przeglądu klocków hamulcowych, na dobrą sprawę wcale nie trzeba ich wymontowywać, żeby zerknąć czy są zużyte. Ale jeśli macie wątpliwości powinniście je zdemontować i zobaczyć jaka jest ich grubość (ile pozostało warstwy ściernej) jak wygląda ich powierzchnia i czy nie są w jakikolwiek inny mechaniczny sposób uszkodzone.

Nawet amatorzy nie powinni bać się tej czynności naprawdę jest ona bardzo prosta i zapewne każdy z Was sobie z nią poradzi. Klocki hamulcowe podzielone są na dwa listki, które są połączone wkręcanym sworzniem. Kiedy je zamontujemy i będą prawidłowo działały nie może dochodzić do nagrzewania się zacisku bez wciskania hamulca.

Możemy zrobić mały test np. przejechać kilka okrążeń bez używania tylnego hamulca, jeśli tarcza i zacisk mocno się grzeją to powinniśmy upewnić się, że zamontowaliśmy odpowiednie klocki i dobrze je założyliśmy. Na początku nie wpadajcie w panikę bo każde klocki muszą się trochę dotrzeć zanim przestaną ocierać o tarczę hamulcową.

Kolejny etap naszego serwisu, to odpowietrzenie hamulców.
Szybka i prosta instrukcja to:

1. odkręcenie pokrywki zbiorniczka z płynem hamulcowym

2. założenie wężyka prowadzącego do butelki (patrz. foto) na odpowietrznik przy zacisku i delikatne odkręcenie zacisku.

3. dolewamy świeżego płynu hamulcowego (pamiętajcie aby nigdy nie osiągnął poziomu mniejszego niż minimalny) i za pomocą dźwigni hamulca przepompowujemy płyn. Świeży różni się znacząco kolorem od starego oraz nie powinien mieć pęcherzyków powietrza.

4. Jeśli wymienimy płyn na nowy, zakręcamy odpowietrznik, dolewamy płyn do odpowiedniego poziomu, na zbiorniczku jest podziałka oraz zakręcamy zbiorniczek.

Warto też zobaczyć czy na dekielku zbiorniczka płynu hamulcowego nie ma żadnych brudów, kurzu czy kropel wody.

Ostateczny punkt serwisu to przykręcenie osłony zacisku hamulca. Tym sposobem zrobiliśmy przegląd naszych hamulców i teraz mamy pewność że będą działały prawidłowo. Jednak jeśli to nam nie wystarczy możemy iść o krok dalej nie co je ulepszając stosując np. przewody w stalowym oplocie.

Jeśli chcecie zaopatrzyć się w stalowe przewody, warto odwiedzić nasz sklep: www.sklep.motox.com.pl lub sklepmotocyklowy24.pl

W przypadku przewodów gumowych część ciśnienia pochłaniana jest przez elastyczne ścianki przewodu. Zwłaszcza dotyczy to przewodów starszych lun intensywnie eksploatowanych, np. w sportowych motocyklach. Konstrukcja przewodu hamulcowego w oplocie sprawia, że całe ciśnienie wytwarzane na pompie hamulcowej przekazywane jest na tłoczki hamulcowe. Oznacza to, że przy tej samej sile nacisku na klamkę/ pedał hamulca można osiągać lepsze opóźnienia.

Nierozciągliwy przewód w oplocie sprawia, że przełożenie ciśnienia z pompy na tłoczki jest bardziej bezpośrednie. Łatwiej wyczuwalny jest moment „brania” hamulca, a klamka hamulca jest twardsza. Przekłada się to na lepsze „czucie” hamulca przez motocyklistę. Dużo łatwiej jest dobrać siłę hamowania tak, aby w pełni wykorzystać przyczepność przedniej opony bez zerwania przyczepności.

Źródło: www.motocross.transworld.net

Partnerzy

facebook youtube