kwidzyn
Odznaka dla Kwidzyna
23 grudnia 2008
Sample Image
Polski Quadowiec w Dakarze- Rafał Sonik
23 grudnia 2008
Pokaż wszystkie

Jak wystartować w zawodach Supermoto

Sample Image

Sample Image Nowy Rok to dla motocyklisty czas, kiedy przestaje myśleć o minionym sezonie motocyklowym, a zaczyna odliczać czas do wiosny. Najbliższe zawody SuperMoto dla kibiców dopiero za 5 miesięcy, ale dla zawodników już za 5 miesięcy. Dlatego też, zanim zaczną pojawiać się pytania w stylu „Jak zacząć bawić się w supermoto?”, przedstawiam subiektywny opis czynności niezbędnych, aby wystartować w zawodach.

Sample ImageDla tych którzy choć raz posmakowali rywalizacji na torze, poniższy wywód to żadna nowość. Jednak mam nadzieję, że Ci którzy się wahają, dołączą do nas już w najbliższym sezonie. Jak zaraz przeczytacie wymagania stawiane startującym są niezwykle przystępne. A póki co sam poziom zawodników, w klasie Puchar PZM, pozwala bez wielkich nakładów i doświadczenia torowego walczyć o podium.

Najpierw jednak kilka słów tytułem wstępu.

W Polsce ścigamy się (w zasadzie powinienem napisać „bawimy”) w dwóch kategoriach:

– Mistrzostwa Polski,

– Puchar PZM (czyli coś jak klasa amatorska).

Sample Image Każda z kategorii podzielona jest na dwie, takie same klasy pojemnościowe, różniące się jedynie nazwą. Klasa do 250 ccm dla motocykli 2T oraz do 450 ccm dla motocykli 4T, nazywa się w Pucharze PZM klasą 250 a w Mistrzostwach S2 (mimo, że cały Świat używa oznaczenia S1). Klasa powyżej tych pojemności to OPEN dla Pucharu oraz S1 dla MP.

Dokładne regulaminy można znaleźć na stronie PZM.

Formalnie, aby po raz pierwszy wystartować w zawodach (Puchar PZM) należy minimum posiadać:

1) motocykl na kołach supermoto bądź enduro lub cross,

2) kask z homologacją (czyli ma mieć wszytą metkę z literką E oraz numerem),

3) osoby poniżej 15 roku życia muszą posiadać zgodę rodziców lub opiekuna.

Spełniając powyższe 3 punkty można już szykować się na tor!

Aby dopuszczono nas do zawodów musimy zrobić badania u lekarza sportowego, który ma obowiązek być podczas zawodów. Mówiąc prosto-należy udać się do karetki i poddać się mierzeniu ciśnienia itp., no i mamy papier.

Mając już zrobione badania możemy stanąć w kolejce, z innymi zawodnikami i pretendentami, do opłacenia wpisowego oraz wypełnienia formularza zgłoszeniowego. W sezonie 2008 wpisowe w Pucharze PZM wynosiło:

– 130 PLN jeśli startowałeś w jednej klasie (250 lub OPEN),

– 130+70 PLN jeśli startowałeś w obu klasach (motocyklem o mniejszej pojemności można startować także w klasie OPEN)

Po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego i opłaceniu wpisowego trzeba zaprowadzić motocykl wraz z kaskiem na odbiór techniczny. Odbiór techniczny to zwykle stanowisko z dwoma panami, z których jeden pisze a drugi patrzy na motocykl. Czasem patrzenie kończy się na spisaniu nr ramy i sprawdzeniu na metce homologacji kasku. Czasem dodatkowo sprawdza się działanie hamulców, luzy na łożysku główki ramy, przedrutowanie korków spustowych i wlewowych (oleju itp.), głośność wydechu. Dobrze jest mieć przewody przelewowe wyprowadzone do jakiegoś zbiorniczka (nawet po ketchupie), aby w razie wywrotki olej i inne płyny nie lały się na asfalt. Generalnie ciężko jest nie przejść badania technicznego. Najbardziej restrykcyjnie podchodzi się do niego podczas poznańskiej rundy, gdzie badana jest także głośność wydechu.

Przy pierwszych dwóch startach nie jest wymagana żadna licencja. Jednak najpóźniej przed trzecimi zawodami należy zdać prosty egzamin z zasad poruszania się po torze. Otrzymuje się wtedy licencję typu „B”, uprawniającą do współzawodnictwa w Pucharze PZM. Dla wszystkich zawodników, przed rozpoczęciem każdego dnia wyścigów, jest spotkanie informacyjne z sędzią zawodów, który tłumaczy zwyczaje panujące na torze.

Podsumowując:

Minimalna opcja, aby wystartować to:

– motocykl,

– kask,

– około 130zł na wpisowe.

NIE wymaga się posiadania prawa jazdy, ani OC na motocykl. Część wpisowego idzie na ubezpieczenie NW.

źródło: www.supermoto.pl

Partnerzy

facebook youtube