Orlen Team wrócił z Rajdu Dakar 2012- Wywiad Video
19 stycznia 2012
II wystawa motocykli we Wrocławiu
20 stycznia 2012
Pokaż wszystkie
jak zabezpieczyć śruby

Są miejsca w każdym motocyklu dodatkowo zabezpieczone przed obracaniem, odkręcaniem, poluzowaniem, do których jesteśmy zupełnie przyzwyczajeni. Forma zabezpieczenie jest różna, może to być, np. klej do śrub Loctite przy tarczy hamulcowej, albo cienki drut oplatający gripy. Profesjonalne teamy lubią udoskonalać wszystko, co tylko możliwe w swoich motocyklach, poszły zatem krok do przodu, zabezpieczając np. śrubę od górnej półki. Jak zabezpieczyć śruby, zobaczycie w poniższym materiale.

Na czym ma polegać zabezpieczenie i czemu ma służyć:

Mechanik Derek Brush z Monster Energy/ Pro Circuit Kawasaki Team wychodzi z założenia, że przezorny zawsze ubezpieczony. No cóż, chyba ma rację, ponieważ każda nakrętka może się odkręcić, tak samo jak każda śruba może się wykręcić. Szczególnie to ryzyko może nastąpić podczas długiego wyścigu, gdzie amortyzator narażony jest na wielokrotnie powtarzanie tych samych uderzeń. Nieustanne drgania mogą doprowadzić, szczególnie jeśli nakrętka nie jest dobrze zabezpieczone, do samoistnego poluzowania. Szczególnie narażone na takie sytuacje są miejsca, gdzie wibracje są największe, a śruby i nakrętki często odkręcane i dokręcane, wtedy możemy mówić o pewnym zmęczeniu materiału. Gwint nieustannie się minimalnie ściera i w konsekwencji słabiej trzyma.

Rodzajów gwintów jest bardzo wiele, różne są także klasy wytrzymałości śrub, często zapisywane na ich główkach, niekiedy takie formy łączenie nie wystarczają i stosuje się inne metody łączenia elementów np. spajanie (spawanie, lutowanie, klejenie, zgrzewanie). O tym może jednak innym razem.

Podsumowując zabezpieczenie naszych „sterów” to nic innego, jak zapobiegnięcie przed ich rozkręceniem, a dokładniej zapobiegnięcie przed odkręceniu się nakrętki za pomocą wykonanego z cienkiego drutu zabezpieczenia. Któż z jeżdżących motocyklem crossowym lub enduro nie dokręcał owej nakrętki, niektórym nawet zdarzało się ją zgubić.

Jak zabezpieczyć śruby w motocyklu na przykładzie nakrętki od półek:

1. Przy dobrze skręconych półkach musimy wybrać odpowiednie miejsce na nakrętce, która przewiercimy małym wiertłem, tak aby przełożyć/przepleść przez nią cienki drut. Najlepiej zrobić to tak, żeby droga od wywierconej dziurki do miejsca, gdzie opleciemy nasz drut, a będzie to zapewne górna półka zawieszenia, była jak najkrótsza (patrz zdjęcie). Ważne jest też to, aby skręcenie zabezpieczenia – czyli drutu – nie osłabiało siły dokręconej nakrętki; uważajcie na ten punkt!

2. Teraz czas na skręcenie drutu i wybranie odpowiedniego miejsca do oplecenia zabezpieczenia i jego ponownego solidnego przytwierdzenia. Nadmiar drutu, jak wiadomo, obcinamy.

Nie każdy z nas potrzebuje wiedzieć, jak zabezpieczyć śruby motocyklowe w ten sposób, ale bardziej profesjonalni zawodnicy i amatorzy mogą skorzystać z podpatrzonego u Amerykanów sposobu. Pozwodzenia.

 

Źródło: motocross.transworld.net

Partnerzy

facebook youtube