Nowości KTM’a
22 lipca 2007
MŚ w Trialu Myślenice – klip filmowy
26 lipca 2007
Pokaż wszystkie
Narzędzia motocyklowe

Z pewnością wielu z Was zastanawiało się, jak wyposażyć podręczną skrzynkę z narzędziami, by w trakcie nagłych napraw, np. na torze w czasie treningu, szybko i sprawnie uporać się z usterką, bądź dokonać regulacji we własnym zakresie. Narzędzia motocyklowe to ważny temat. Oto kilka wskazówek, które z pewnością się przydadzą.

Narzędzia motocyklowe – wskazówki, jak skompletować:

Przede wszystkim należy używać dobrych, markowych narzędzi. Te kupione w hipermarkecie lub na targowisku, najczęściej po bardzo okazyjnych cenach, to sprzęt delikatnie mówiąc kiepski. Wykonany z najtańszych materiałów, czasami łamie się nawet w rękach i może być wręcz niebezpieczny, głownie importowany z Azji lub produkowany gdzieś na wchodzie Europy. Pewnie dla “niedzielnych” majsterkowiczów jest wystarczający, ale nie do obsługi motocykla, nawet tej codziennej związanej z prostymi naprawami i regulacjami.

Do pracy przy motocyklu (i w ogóle przy drogim oraz specjalistycznym sprzęcie) niezbędne są narzędzia dobrej jakości. To pozwoli bezpiecznie nimi operować, jak również mieć pewność, że nie uszkodzicie Waszego cennego sprzętu, np. oberwanie gwintu, okręcenie śruby. Dobrym wyborem mogą być narzędzia takich firmy, jak Proxxon, Jonnesway, Yato, Facom, Teng Tools, których ceny zaczynają się od 100-150 PLN za podstawowy, niewielki zestaw. Najlepiej kupić od razu większy, np. 40 elementów za ok. 250-400 PLN, który posiada większość niezbędnych kluczy i wymiennych końcówek

Podręczną skrzynkę narzędziową należy wyposażyć w podstawowe narzędzia. Pamiętajcie proszę, że opisujemy tu tylko to co niezbędne do bieżącej eksploatacji Waszej maszyny. Bardziej skomplikowane naprawy zwykle wymagają fachowej wiedzy oraz droższego i specjalistycznego sprzętu. W II cz. artykułu opiszemy co jeszcze powinno znaleźć się w Waszej podręcznej skrzynce, gdy wybieracie się na tor.

Na razie skupmy się na narzędziach:

  • dwa śrubokręty płaskie, mały i duży,

  • dwa śrubokręty krzyżakowe, mały i duży,

  • klucz nasadowy z przedłużką oraz końcówkami o numerach od 6 do 19 (8, 10, 12, 13,14 i 17 to najczęściej spotykane rozmiary główek śrub/ nakrętek w większości motocykli),

  • klucze oczkowe-płaskie, rozmiary jak wyżej,

  • klucze imbusowe/ ampulowe, rozmiary od 3 do 10,

  • kombinerki,

  • nożyk/ scyzoryk,

  • taśma izolacyjna,

  • śruby, nakrętki, podkładki – najlepiej oryginalne na zapas, a jeśli nie, to przynajmniej zamienniki, najczęściej to te o średnicy 6, 8, 10, 12 mm,

  • klucz do szprych,

  • klucz nastawny 1 ½” zastąpi duże klucze płaskie,

Mamy nadzieję, że te kilka podstawowych rad pozwoli Wam odpowiednio się przygotować od strony narzędziowej do podstawowej obsługi motocykla.

Przygotował: Luigi Saladini (MotoX.com.pl)

Partnerzy

facebook youtube