A zatem do rzeczy! Porównajmy poniższe dane techniczne najpopularniejszych motocykli crossowych na podstawie rocznika 2008.
Jak wynika z zestawienia 125ccm 2t jest tylko 2,7 cm krótsza od 250ccm 4t, a 450ccm 4t jest dłuższa od 250tki o kolejne 2,9cm, ale tu musimy pamiętać ze 450ccm ma tylną oponę o rozmiarze 110, a nie 100. Różnice na długości występują, ale nie należą do wielkich. Kolejna pozycja to szerokość gdzie minimalnie szersza jest 125ka… o całe 2 mm. Jeśli popatrzymy na wysokość to 125ccm zaskakuje przewagą nad pozostałym rodzeństwem o całe 1,2cm. Dość ciekawie wygląda natomiast wysokość siedziska gdzie różnice są minimalne i po najwyższej 450tce (1,001mm z uwzględnieniem większej opony) plasuje się o 3mm niższa 125tka.
Podsumowując rodzinę Yamahy rzeczywiście większa pojemność to dłuższy motor 125 kontra 450 to kolo 5 cm z uwzględnieniem większej opony. Patrząc na wysokość zauważamy przewagę 125ki wyższej o ponad centymetr.
Oto wymiary obecnych modeli Hondy:
CRF450R – (dł. x szer. x wys.) 2178 x 821 x1273 mm
CRF250R – (dł. x szer. x wys.) 2170 x 827 x 1277 mm
W tej rodzinie różnica długości to tylko 8mm (czyli grubość opony 110 vs. 100) na korzyść 450tki, natomiast wszystkie pozostałe wymiary 250tki są większe niż 450tki.
U KTMa podobnie. 125 nie różni się ani wysokością ani rozstawem kół do czterosuwowej 450tki (siedzisko 925mm i długość 1475mm). Czyżby dokładnie ten sam motor z innym silnikiem??
Wnioski? Niezależnie od producenta wymiary crossówek bez względu na pojemność różnią się nieznacznie, a wbrew obiegowym opiniom mniejsze pojemności wcale nie są mniejsze w każdym rozmiarze.
Długość i wysokość w większych pojemnościach związana jest między innymi z seryjnie montowaną grubszą oponą tylną, która zwiększa długość i podwyższa wysokość siedziska, a ponieważ różne modele opon różnią się rozmiarem, w praktyce do tego samego motocykla zarówno amatorzy jak i zawodnicy często zakładają opony o większym lub mniejszym rozmiarze.
Najlepszym sposobem aby dostosować crossa do swoich rozmiarów to dobór odpowiedniej kierownicy i ewentualnie jej podwyższenia, oraz ingerencja w zawieszenie, tzn. po pierwsze odpowiednie ustawienie zawieszenia, a w niektórych przypadkach dobór twardszej sprężyny.
Napisał: Brodi, MotoX.com.pl
Źródło danych: www.honda.pl, www.yamaha-motor.pl, www.ktm.com