MX for Fun!
14 marca 2008
Active Image
Hardcore FMX Zielona Góra – film
17 marca 2008
Bardzo często na torach motocrossowych można usłyszeć komentarze typu: „stary musisz przesiąść się na 450, bo ta setka jest na ciebie za mała, potrzebujesz większego motocykla, bo na tym wyglądasz pokracznie”. Oczywiście większa pojemność to większa moc, ale czy rozmiar motocykla idzie w parze z mocą? Redakcja MotoX.com.pl postanowiła wyjaśnić kilka mitów związanych z wielkością. Oczywiście tematem nie podlegającym dyskusji jest to ze nie rozmiar motocykla, a technika ma znaczenie 😉

Rozmiar motocykla cross enduro – czytaj więcej:
Jak zaznaczyłem na wstępie, tym razem nie będziemy dyskutować o mocy motocykli crossowych (zostawimy sobie ten temat na inny artykuł), a o rozmiarach crossówek. Większość motocrossowców myśli, że wraz ze wzrostem pojemności rośnie tez rozmiar motocykla. W crossówce wymiary, które bierze się pod uwagę to długość (liczoną od początku przedniej do końca tylnej opony), szerokość, wysokość (liczną do kierownicy) i wysokość siedziska. Każdy z tych parametrów ma wpływ na pozycję zawodnika, a przede wszystkim na poręczność motocykla, która jest szczególnie istotna w motocrossie.

A zatem do rzeczy! Porównajmy poniższe dane techniczne najpopularniejszych motocykli crossowych na podstawie rocznika 2008.

rozmiar motocykla

Tabela rozmiarów motocykli crossowych Yamaha YZ 125 oraz YZ 250/450 F.

Jak wynika z zestawienia 125ccm 2t jest tylko 2,7 cm krótsza od 250ccm 4t, a 450ccm 4t jest dłuższa od 250tki o kolejne 2,9cm, ale tu  musimy pamiętać ze 450ccm ma tylną oponę o rozmiarze 110, a nie 100. Różnice na długości występują, ale nie należą do wielkich. Kolejna pozycja to szerokość gdzie minimalnie szersza jest 125ka… o całe 2 mm. Jeśli popatrzymy na wysokość to 125ccm zaskakuje przewagą nad pozostałym rodzeństwem o całe 1,2cm. Dość ciekawie wygląda natomiast wysokość siedziska gdzie różnice są minimalne i po najwyższej 450tce (1,001mm z uwzględnieniem większej opony) plasuje się o 3mm niższa 125tka.

Podsumowując rodzinę Yamahy rzeczywiście większa pojemność to dłuższy motor 125 kontra 450 to kolo 5 cm z uwzględnieniem większej opony. Patrząc na wysokość zauważamy przewagę 125ki wyższej o ponad centymetr.

Oto wymiary obecnych modeli Hondy:

CRF450R – (dł. x szer. x wys.) 2178 x 821 x1273 mm

CRF250R – (dł. x szer. x wys.) 2170 x 827 x 1277 mm

W tej rodzinie różnica długości to tylko 8mm (czyli grubość opony 110 vs. 100) na korzyść 450tki, natomiast wszystkie pozostałe wymiary 250tki są większe niż 450tki.

U KTMa podobnie. 125 nie różni się ani wysokością ani rozstawem kół do czterosuwowej 450tki (siedzisko 925mm i długość 1475mm). Czyżby dokładnie ten sam motor z innym silnikiem??

Wnioski? Niezależnie od producenta wymiary crossówek bez względu na pojemność różnią się nieznacznie, a wbrew obiegowym opiniom mniejsze pojemności wcale nie są mniejsze w każdym rozmiarze.

Długość i wysokość w większych pojemnościach związana jest między innymi z seryjnie montowaną grubszą oponą tylną, która zwiększa długość i podwyższa wysokość siedziska, a ponieważ różne modele opon różnią się rozmiarem, w praktyce do tego samego motocykla zarówno amatorzy jak i zawodnicy często zakładają opony o większym lub mniejszym rozmiarze.

Najlepszym sposobem aby dostosować crossa do swoich rozmiarów to dobór odpowiedniej kierownicy i ewentualnie jej podwyższenia, oraz ingerencja w zawieszenie, tzn. po pierwsze odpowiednie ustawienie zawieszenia, a w niektórych przypadkach dobór twardszej sprężyny.

Napisał: Brodi, MotoX.com.pl
Źródło danych: www.honda.pl, www.yamaha-motor.pl, www.ktm.com

Partnerzy

facebook youtube