Sample Image
26 Polaków wystartuje w zawdach na szczytach Karpat
28 stycznia 2009
Sample Image
Tor Motocrossowy- Woj. Warmińsko- Mazurskie- Giżycko
29 stycznia 2009
Pokaż wszystkie
motocykli KTM

W tym artykule zamieszczamy porady nadesłane do redakcji przez jednego z czytelników, te porady są także dostępne na naszym forum, gdzie został założony nowy temat dotyczący naprawy oraz serwisowania motocykli KTM. „Temat zakładam, aby podzielić się spostrzeżeniami na temat głównych przyczyn awarii, oraz zabiegów związanych z tymi modelami i ich serwisem. Jest to bardzo trwały motocykl jeśli pilnuje się kilku rzeczy”. Tekst dotyczy modeli: KTM SX 400/520/525 00-06, KTM EXC 400/450/520/525 00-07 oraz KTM SX 450 03-06.

Porady na temat motocykli KTM:

Opisane „usterki” nie kwalifikujcie jako wady konstrukcyjne (poza piasta) są to rzeczy które uchronią Cię przed awaria i obala opinie ze KTM jest awaryjny… owszem jest jak się go Sample Imagezaniedba…. jak każdy wyczynowy motocykl.

1 awaria-  piasta tylnego koła słaby punkt ktm… pilnuj łożysk … potrafi pęknąć na pół jak się wysypie łożysko. Pilnuj dokręcenia śrub zębatki i tarczy, znajdź  używana piastę… nierealne, używane tylne koło….zły pomysł.

2 awaria-  pilnuj wiatraczka pompy wody mocowany jest na zabezpieczeniu a pod spodem jest poprzeczny wałeczek który go pozycjonuje i zapewnia ze obraca się z wałkiem rozrządu pompując ciecz chłodząca, czasami może się objechać zanika chłodzenie i awaria silnika pewna na 99%.

3 awaria-  WAŻNE przez która wybucha 99% tych typów silnika i zawsze winny jest użytkownik.Kapelusz sprężyny zaworowej (ten który trzyma zabezpieczenia zaworu) dotyka dzwigienki zaworowej powstajeSample Image mikropęknięcie … potem pęka zawór wpada do środka i pół silnika do naprawy. POWóD zużyte zawory które osiadając w gnieździe wysuwają się do góry i powodują ze kapelusz zabezpieczający sprężynę zaworu  od góry zaczyna bić po dźwigience.

Wsuń szczelinomierz miedzy rant tej podkładki na sprężynie zaworowej i dźwigienkę zaworową, jeśli nie wejdzie tylko mniej niż 0,15-0,20 zawory się już kończą. Koniecznie sprawdź tez czy kapelusze nie posiadają uszkodzeń mechanicznych rys otarć itd. Sprawdź tez dolna podkładkę pod sprężyna zaworowa nie powinna mieć przebarwień ani rys. Bezwzględnie zmieniać sprężyny i zabezpieczenia zaworów przy montażu nowych zaworów. Wielu niedoświadczonych użytkowników zostawia stare sprężyny a potem się dziwią czemu się zepsuło. Sprężyna jak się zużyje może pęknąć.

Do zaworów stalowych stosujemy sprężyny podwójne od modeli 00-03, do tytanowych pojedyncze stożkowe. Spokojnie można stosować zawory stalowe w nowszych rocznikach zamiast tytanów, są o wiele tańsze (komplet około 570-580 zł), silnik odrobinę mniej agresywnie wkręca ale przy 450 czy 525 dla normalnego użytkownika będzie znikoma różnica. Sprężyna kompletna z podkładkami itd. bez zabezpieczeń zaworu kosztują około 70-80 zł.

4 awaria- przesłona przepustnicy (ta blaszka w gaźniku od strony ssącej mocowana do wózka przepustnicy). Problem dotyczy wszystkich moto z gaźnikiem Keihin FCR, a wiec Yamahy, Hondy, motocykli KTM itd. Czasami potrafi się kawałek ukruszyć wpada do silnika pod zawory i jest problem. Symptomem który mówi ze coś się zaczyna złego dziać jest wtedy gdy moto źle schodzi z obrotów lub nie do końca, odbija kopniakiem w nogę podczas odpalania, przycina się gaz. Niestety to już późny symptom…. zawsze sprawdź ja pod katem uszkodzeń ubytków rys itd. podczas czyszczenia gaźnika jeśli jest ukruszona bezwzględnie wymienić koszt około 550 zł.

5 awaria-  wysprzęglik inaczej siłownik sprzęgła (to przy zębatce na 3 śruby gdzie przychodzi przewód od pompy sprzęgłowej). Jeśli masz nierówno dokręcone śruby lub uszkodzony gwint w której to właśnie dlatego ci padł ten element.

6 awaria- urwany gwint na przewodzie olejowym (ten  który idzie od dekla zaworowego do prawego karteru) radzę z wyczuciem dokręcać i na zimnym silniku bo jak zerwiesz gwint będzie lipa żeby to potem uszczelnić nie tracąc ciśnienia oleju. Przy rozbiórce silnika bezwzględnie pilnuj łożysk na wałku wyważającym.

7 NIE AWARIA 😉 głośno chodzi sprzęgło a po wciśnięciu trochę cichnie. Problem to wybite ząbki na tarczach sprzęgła i przekładkach lub łożysko igiełkowe na koszu sprzęgła lub wałku sprzęgłowym. Jeśli łożyska są ok. sprzęgło nie ślizga równo zabiera itd. chodzi głośno, te typy tak po prostu maja ze względu na konstrukcje modułu zęba na kołach zębatych. Zdarzają się egzemplarze w których sprzęgło pracuje super cicho i bezszelestnie ale raczej sporadycznie większość szeleści i trzeba się nauczyć z tym żyć.

Sprawdź i jeśli nie ma luzów a pomimo chodzi trochę szeleszcząco olej i naucz się z tym żyć 🙂 Awarie sprzęgła w tym moto zdarzają się sporadycznie (nie mylić ze zużyciem;)

8 awaria- nie zerwij gwintu na śrubce regulującej luz zaworowy 😉 koszt 60 zł. Sprawdź tez czy powierzchnia styku trzonkiem zaworu nie jest odciśniętą jeśli tak to wymienić. Najbardziej awaryjnym z tych modeli jest sx 450 03-04, cala seria 450 sx ma skrócony skok tłoka niż 520/525 itd. lub chociażby exc 450 co wpływa na szybsze zużycie silnika oraz trochę większa awaryjność. Jeśli będziesz pilnował tych zaleceń  jest to jeden z najbardziej bezawaryjnych motocykli cross i hard enduro. Silnik jest mega trwały jeśli się go przypilnuje i potrafi wytrzymać nawet pod wybitnym katmistrzem.

Tekst został napisany przez jednego z użytkowników naszego forum. Poniżej znajduje się link do tego wątku, gdyż jest to tylko część rozważań poświęconych usterkom motocykli KTM  www.forum.motox.com.pl 

Partnerzy

facebook youtube