Jędrzej Żuralski
Jędrzej Żuralski
10 lutego 2007
Jerzy Wasilewski
Jerzy Wasilewski
2 marca 2007
Pokaż wszystkie

Skoki dla zaawansowanych (z hamulcem)

Kontrolowanie Twojego motocykla to podstawa. Używanie tylnego hamulca w powietrzu jest jedną z technik, które pozwolą Ci tą kontrolę zachować. Ta lekcja pozwoli Ci nauczyć się używać tylniego hamulca w powietrzu. Pozwoli Ci dowiedzieć się co jest najważniejsze i co robić, a czego nie robić. Jeśli posiądziesz tą umiejętność, to Twoje skoki przejdą na kolejny etap. Powodem, dla którego będziesz używać tylnego hamulca w powietrzu jest obniżenie przedniego koła jeśli jest zbyt wysoko w trakcie lotu.

Zobaczcie jak James “Bubba” Steward używa tylnego hamulca w powietrzu. Podczas skoku wybija się z siedzenia, aby osiągnąć zaplanowany dystans. Zwykle jeśli wybijasz się z siedzenia to przednie koło jest wyżej ponieważ ciężar ciała jest przesunięty nad tylnie koło. Dopiero w powietrzu widać o ile wyżej jest jego przednie koło. Jeśli nie użyje tylnego hamulca, to wyląduje dokładnie w tej samej pozycji i będzie miał dużo szczęścia jeśli nie zaliczy wywrotki przy lądowaniu na tylne koło. Właśnie w tym miejscu tak ważne jest użycie tylnego hamulca. Zobaczcie jak jego prawa noga naciska na hamulec.

Jak tylko naciśnie hamulec, jego tylne koło całkowicie przestaje się obracać. Możecie zobaczyć pojedyncze kostki na oponie i nawet widać ugięcie zawieszenia. Zatrzymanie koła spowodowało obrócenie całego motocykla w kierunku, w którym obracało się dotychczas koło. Czyli przednie koło zaczyna obniżać się. Zwróćcie uwagę, że Buba tylko dotyka hamulca, a następnie odstawia nogę zwalniając hamulec całkowicie po zatrzymaniu koła. Nie powinniście trzymać naciśniętego hamulca do końca! Hamujecie tylko tyle, aby przód obniżył się tak jak chcecie. Jeśli będziecie trzymali hamulec za długo przód może obniżyć się za bardzo.

OK. wydaje się wam, że to takie proste, naciskam hamulec i to tyle… . No niestety, to nie takie łatwe. Kolejnym kluczowym elementem jest sprzęgło! Jeśli naciskasz na hamulec w powietrzu, to zatrzymasz silnik, jeśli nie wciśniesz wcześniej sprzęgła! A jeśli zatrzymasz silnik w powietrzu, to lądowanie nie będzie takie przyjemne. W motocyklu 4T gleba prawie murowana, ponieważ zgaszony silnik trudniej uruchomić na “pych”. Zwróćcie uwagę, że Stewart naciska dźwignie sprzęgła kiedy naciska na hamulec i puszcza zaraz po wykonaniu całej operacji.

Jest jeszcze jedna ważna sprawa, nie próbujcie robić tego z przednim hamulcem. Jeśli zatrzymacie przednie koło, macie bardzo dużą szansę zaliczyć wywrotkę.
Jeśli przerobiliście już teorię to pamiętajcie, że kluczem do sukcesu jest praktyka. Zaczynajcie od małych skoków. Jeśli opanujecie tę sztukę w praktyce, żaden skok nie będzie dla Was trudny.

Zobaczcie jeszcze, jak to wygląda w realnym tempie, bo w zwolnionym to łatwizna.

Źródło: www.motocrossguru.com
Tłumaczenie: Marcin “Broda” Koziński (MotoX.com.pl)

Partnerzy

facebook youtube