ENDURO W CIESZYNIE – oczami Łukasza Łaskawca
26 maja 2012
Red Bull Romaniacs już za dwa tygodnie- Video
27 maja 2012
Pokaż wszystkie
szprychy motocyklowe

Jeśli stałeś się szczęśliwym posiadaczem nowego motocykla, to nie zapomnij, że po wyjęciu z kartonu warto go jeszcze poskręcać. No cóż, nie wielu z nas ma ten problem, a zarazem  przyjemność z nowym motocyklem, ale chyba wszyscy powinni wiedzieć, jak sprawdzić i ewentualnie naciągnąć szprychy motocyklowe. Problem ten tyczy się tak samo starego, zdezelowanego motocykla, zadbanego  i dobrze serwisowanego, jak i nówki z salonu. Zatem jak prawidłowo to zrobić, pokazujemy i opisujemy poniżej.

Dziś przyjrzymy się, jak należy właściwie naciągać szprychy motocyklowe oraz  dbać poprawną geometrię koła.

Potrzebne narzędzia:

– Klucze do szprych,
– WD-40 lub inny środek smarująco – odrdzewiający,
– Flamaster.

Jeśli kupiłeś nowy motocykl, to z na pewnością otrzymałeś w komplecie klucze do naciągania/ regulacji szprych w przednim oraz tylnym kole (mogą różnić się rozmiarem). Jeśli nie posiadasz takiego klucza, to koniecznie musisz się zao patrzyć, np. w sklepie z akcesoriami motocyklowymi lub po prostu w sklepie rowerowym. Prawidłowo dobrany klucz jest szczególnie ważny nie tylko ze względu na komfort pracy, ale przede wszystkim, by nie zniszczyć szprych w motocyklu. Pamiętaj, że aluminium jest miękkie i łatwo można okręcić źle dobrany klucz na mocowaniach szprych do felgi. Oprócz tego ważne jest dobre wyczucie właściwego naciągu szprych.

Jeśli nie robisz tego regularnie, to ryzykujesz, że niewłaściwie naprężona felga się uszkodzi pod wpływem przeciążeń, np. skoków lub uderzeń. W efekcie koło może zacząć “gibać” się na boki, a felga zostać mocno pogięta. Naciąganie szprych jest bardzo ważne i powinno odbywać się regularnie. Dzięki temu zyskujesz pewność, że Twój motocykl jeździ prosto i w sposób przewidywalny. Luźne szprychy nie tylko mogą doprowadzić do uszkodzenia felg, ale czasami niektóre z nich mogą się niespodziewanie oberwać.

Regulacja zajmuje tylko kilka minut i najlepiej ją wykonać przed każdym treningiem. Jeśli już nie zawsze masz czas, to pamiętaj o tym przynajmniej co 2-3 treningi.

Jak należy to zrobić:

Sprawdzenie.
Szprychy motocyklowe najlepiej sprawdzać przed każdym treningiem. Szczególnie ważna jest regulacja w nowym motocyklu. Zwykle w fabryce szprychy są zbyt lekko dokręcone. Należy to wykonać przed pierwszą jazdą, a potem znów po 20 – 30 min. Jeśli używasz starszego motocykla, dobrze jest najpierw prysnąć trochę WD-40 na każda ze szprych w miejscach styku z felgą.
Ustaw motocykl na stojaku z kołem w górze, niech się swobodnie obraca, kręć kołem i zaciskaj dłoń na każdej ze szprych, by wyczuć luz. Dla pewności możesz także stukać kluczem w każdą z nich i wsłuchiwać się w dźwięk. Im niższy dźwięk, tym większy luz. Wyższy dźwięk oznacza, że szprycha jest bardziej napięta.

Dokręcaj co “trzecią”.
Jeżeli już wykryjesz luźne szprychy motocyklowe, to musisz zająć się ich prawidłowym dokręceniem. Wybierz punkt startowy na kole, np. wentyl, żeby móc stwierdzić ile obrotu już wykonałeś. Teraz możesz zacząć dokręcać lub luzować szprychy. Pamiętaj, w prawo dokręcasz, w lewo luzujesz – kierunek, jak w normalnych śrubach.

Uwaga: Jeśli pracujesz ze starszymi kołami lub wykonujesz regulację pierwszy raz i nie jesteś pewny w jakim stanie są szprychy, najlepiej delikatnie poluzować każda z nich zanim dokręcisz do odpowiedniego naprężenia.

Zaczynając od pierwszej szprychy, dokręć ¼ obrotu, chyba że wyczujesz wyraźny opór już wcześniej. Następnie kontynuuj opuszczając dwie kolejne szprychy i zatrzymaj się na trzeciej. Dokręć szprychę, jak poprzednio, opuść następne dwie i znów zajmij się kolejną, trzecią szprychą. Kontynuuj według schematu. Powinieneś dokręcić wszystkie po trzech pełnych obrotach koła. Jeżeli zostały jakieś szprychy, które jeszcze nie zostały naciągnięte, postępuj nadal według sposobu, aż wszystkie będą właściwie naprężone.

Centrowanie koła (metoda garażowa):
Jeśli Twoje koło wykonuje widoczne dla oka ruchy na boki, to oznacza, że nie obejdzie się bez centrowania. Oto prosta metoda do wykorzystania w przydomowym garażu (oczywiście, gdy tylko masz czas, lepiej oddać koło do centrowania w profesjonalnym serwisie, np. w dobrym sklepie rowerowym).

1. Weź marker i zaprzyj nieruchomo rękę, np. na przednim kole – osłona lagi, na tylnym – wahacz.

2. Zbliż końcówkę, jak najbliżej felgi bez jej dotykania i zakręć kołem. W miejscach, gdzie felga otrze się o marker, koło wymagać będzie centrowania.

3. Szprychy po tej stronie są zbyt mocno naciągnięte. Delikatnie poluzuj kilka z nich w części zaznaczonej markerem. Po drugie stronie, dokładnie na przeciwko, dokręć kilka, najlepiej tyle ile poluzowałeś.

Używaj tej techniki po obu stronach koła do póki nie osiągniesz zadowalającego rezultatu. W wyjątkowo trudnych przypadkach nigdy nie uda Ci się wycentrować idealnie koła.

Uwaga: Gdy już wycentrujesz koło, zastosuj technikę naciągania szprych co “trzecią”, by dokładnie sprawdzić i wyregulować napięcie w całym kole.

Potrzebujesz szprychy motocyklowe? Sprawdź na sklep.motox.com.pl

Źródło i zdjęcia: www.transworldmotocross.com
Tłumaczenie: Luigi Saladini, MotoX.com.pl

Partnerzy

facebook youtube