Wymiana ślizgu prowadnicy łańcucha to czynność bardzo prosta, o której niedoświadczeni motocykliści zapominają. W motocyklu crossowym lub enduro jest to banalnie proste. Pokażemy, jak szybko i prawidłowo tę czynność należy wykonać na przykładzie prowadnicy w motocyklu Yamaha YZ426 F (w każdym innym będzie podobnie). Przeciętnie ślizg, prowadnica łańcucha starcza na 60-120 h jazdy motocyklem. Ślizg jest wykonany ze specjalnej, twardej gumy odpornej na ścieranie. Gdy już zauważysz, że ślizg (zwłaszcza jego dolna część) jest mocno zużyty i lada chwila guma się całkowicie przetrze, należy niezwłocznie wymienić na nowy.
W przeciwnym razie łańcuch zacznie ocierać o aluminiową osłonę ślizgu. Aluminium szybko się uszkodzi (maks. 10-15 min. jazdy), zrobi się dziura na wylot, a łańcuch zacznie swobodnie dyndać w dół. Po pierwsze, staje się to niebezpieczne, ponieważ przy wyciągniętym łańcuchu grozi to jego spadnięciem, uszkodzeniem zębatki, łańcucha lub zablokowaniem koła i groźnym upadkiem. Po drugie, narazisz się na szkody i dodatkowe wydatki. Oryginalna (bo tylko takie są) osłona z pewnością nie jest tania. Ślizg to zwykle wydatek ok. 70-120 PLN.
Porównaj stary i nowy ślizg:
Wymiana ślizgu prowadnicy łańcucha:
- Umyj motocykl i zadbaj, by znalazł się w stabilnym położeniu, np. na stojaku.
- Odkręć aluminiową osłonę. Zwykle trzymają ją 3 śruby.
- Wyciągnij gumowy ślizg z osłony. Wystarczy, że troszkę mocniej pociągniesz w dół, a guma sama zostanie na łańcuchu.
- Załóż na łańcuch nowy ślizg, wsuń obudowę i dokręć śruby.
Wymiana ślizgu prowadnicy: proste – prawda? Jest to jedna z najprostszych czynności, którą spokojnie możesz wykonać samodzielnie bez obawy, że coś Ci nie wyjdzie. Przynajmniej do tej pory nie spotkaliśmy takiego, któremu udałoby się coś zepsuć przy tej prostej naprawie. Ślizg łańcucha znajduje się na przedniej części wahacza, przy przedniej zębatce. Wymiana jest podobnie prosta i szybka.
Rady:
Warto kupić ślizg, prowadnicę nieco wcześniej, gdy zauważysz, że stary niebawem się “skończy”. Nie daj się zaskoczyć i bądź przygotowany. Zatrzymaj stary ślizg w rezerwie, może jeszcze komuś uratować 1-2 treningi.
Podobne