Zębatki i łańcuch, jak każda rzecz, zużywają się, czy tego chcemy czy nie. W motocyklach cross i enduro wymiana układu napędowego jest szczególnie częsta, ponieważ sprzęt pracuje w ekstremalnie niesprzyjających warunkach, m.in. w błocie oraz przenosi ogromne przeciążenia, związane z przyspieszaniem oraz rozciąganiem podczas skoków. Na pewno przyjdzie taki dzień, kiedy Ty będziesz musiał zmierzyć się z tym zadaniem.
Możesz jednak do pewnego stopnia zaradzić zbyt szybkiemu zużyciu poprzez odpowiednią konserwację łańcucha. Jak to zrobić, przeczytasz w artykułach w sekcji Garaż na naszym portalu. Trzeba nieco poszperać, ponieważ przez lata uzbierało się nieco motocyklowych porad serwisowych.
koniec regulacji na tylnym kole,
nadmiernie położone/ ścięte zęby zębatek,
zbyt mocno odstający łańcuch na tylnej zębatce (widać 2/3 zęba po odciągnięciu łańcucha).
Gwint na śrubach najlepiej posmaruj klejem typu Loctite, np. niebieskim lub najmocniejszym czerwonym. Wówczas masz pewność, że się nie odkręcą podczas eksploatacji. Gotowe koło odstaw na bok.
Zębatka może być mocowana zegierem (warto mieć precyzyjne szczypce/ ściągacz) lub śrubą z podkładką.
Łańcuch należy wcześniej dopasować (skrócić) do długości wymaganej przez producenta motocykla. Zawsze dobrze jest policzyć oczka na starym łańcuchu lub sprawdzić w katalogu. Łańcuch najlepiej skrócić szlifierką kątową, tzw. Boschem. Na początek trzeba spiłować sworzeń równo do płaszczyzny ogniwa, a następnie wybijakiem wybić sworzeń do końca aż wypadnie.
Uwaga! Prawidłowe mocowanie spinki (zwykle jest rysunek na pudełku i instrukcja), to ustawienie tyłem (zaokrągleniem) do kierunku jazdy i obrotów łańcucha.
Prawidłowa metoda garażowa mówi, że luz na końcu ślizgu powinien wynosić 3 palce (odległość łańcucha od ślizgu). Zawsze lepiej sprawdzić w serwisówce, żeby mieć 100% pewności… o ile się ją posiada.
Jeżeli chcesz się długo cieszyć swoim nowym zestawem napędowym, staraj się unikać tanich i niemarkowych produktów. To tylko pozorna oszczędność. Jak wiadomo, oszczędny traci 2 razy! Najlepsze łańcuchy to tzw. gold professional (bardzie odporne na korozję), o-ringowe oraz x-ringowe. Zębatki koniecznie powinny być wzmacnianie i przeznaczone do sportu wyczynowego. Do czyszczenia i smarowania układów napędowych stosuj markowe środki, np. produkty Shell Advance.
Przygotował: Tomasz Sala
Artykuł został wyróżniony w konkursie na porady garażowe Shell Advance.
Zębatki tylne i przednie, łańcuchy, zapinki oraz fachowe doradztwo otrzymasz w wyspecjalizowanym sklepie motocrossowym i enduro: www.Sklep.MotoX.com.pl. Zapraszamy!