KUPNO MOTOCYKLA
PRZEDNIE I TYLNE ZAWIESZENIE
Przednie i tylne zawieszenie firmy KAYABA sprawuje się bardzo dobrze w każdych warunkach terenowych, prosta nie skomplikowana konstrukcja jest niewątpliwą jego zaletą a łatwość regulacji (dostrojenia „klikami”), wymiana oleju i uszczelniaczy nie stanowią żadnego problemu nawet dla początkujących. Motocykl bardzo dobrze prowadzi się szczególnie w krótkich zakrętach gdzie często trzeba zawrócić praktycznie na nodze a nie ciągnąć po długim łuku .Wtedy kreska na górnych goleniach musi być ustawiona na równi z górną półką. Jednak kiedy nasza trasa jest raczej z długimi i dość łagodnymi zakrętami to wystarczy tylko górne golenie lekko opuścić w zamocowaniach i wepchnąć w półki maksymalnie do wysokości zakrętki amortyzatora i już charakterystyka przodu jest dostosowana do takiej trasy.
SILNIK
Silnik to udana jednostka. Prosta od lat powielana bo dobra konstrukcja. Standardowa moc w granicach 53 KM daje trochę respektu dla kierowcy ale już po pierwszej jeździe przekonamy się że silnik pięknie reaguje na dodanie gazu szczególnie w dolnym zakresie obrotów („od dołu”) co jest rzadko spotykane w motocyklach innych marek a jest szczególnie ważne dla osób rozpoczynających przygodę z motocrossem lub trochę starszych (jak ja) albo słabszych fizycznie.Skrzynia biegów mocna, wszystkie koła zębate z solidnej , grubej i hartowanej stali. Sprzęgło mokre , wielotarczowe praktycznie bezobsługowe.
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Przeniesienie napędu z silnika na tylne koło łańcuchem 520. Tu porada – jeśli chcemy długo cieszyć się dobrym łańcuchem to oprócz smarowania i czyszczenia szczotką stalową zawsze starajmy się zdjąć całkowicie łańcuch z motocykla przed myciem go myjką wysokociśnieniową. Koła standartowe 21” z przodu i 19” z tyłu. Trochę słabym punktem motocykla są plastiki a właściwie to ich przebarwianie się z koloru niebieskiego na biały na wszystkich zgięciach po wywrotce. Hamulce polecam EBC, na przód warto założyć klocki MX-S, na których koło hamuje bardzo ostro i skutecznie.
SERWIS
Serwis motocykla jest nieskomplikowany a zakup części oryginalnych jak i zamienników nie jest żadnym problemem. W swoim motocyklu stosuje markowy olej Shell do paliwa, skrzyni biegów, zawieszeń, filtra powietrza.
WYDECH
Po roku eksploatacji do motocykla zamontowałem rurę wydechową wraz z tłumikiem firmy „DOMA”. W porównaniu do standardowego wydechu to w miejscu gdzie się kończył „gaz” na oryginalnym wydechu tu zaczyna się jeszcze dodatkowa moc. Godnym pochwały jest siedzenie pokryte chropowatym materiałem nie pozwalające na przesuwanie się kierowcy na tył siedzenia przy każdym zrywie .
DODATKI
Każdemu polecę również prosty ale bardzo przydatny gadżet jakim jest licznik motogodzin. Urządzenia to zlicza czas pracy silnika przez co jest pomocne do systematycznego serwisowania motocykla. To dzięki licznikowi motogodzin wiem kiedy wymienić tłok, olej w silniku czy w zawieszeniu oraz wykonać wiele innych czynności.
PODSUMOWANIE
Opis testu oparłem na własnych obserwacjach jako właściciel i użytkownik Yamahy. Swoje doświadczenie zdobywałem przez wiele lat mając od dziecka styczność ze sportami motorowymi. Obecnie mam 46 lat. Na swojej „ćwiartce” startuję z licencją „B” w weteranach i klasie open w pucharze PZM., oraz country crossie. Jestem z tego motocykla bardzo zadowolony i polecam go każdemu.
Uważam że Yamaha YZ 250 model 2004 to prosta nie wymagająca wielkiego zaplecza technicznego konstrukcja, która zadowoli każdego początkującego jak i nie jednego zaawansowanego, niewybrednego kierowcę .
Jest to tekst nadesłany przez jednego z czytelników naszego portalu MotoX.com.pl, który został nagrodzony w konkursie pt. " TEST MOTOCYKLA UŻYWANEGO" sponsorowany przez markę Shell Advance. Kolejne nagrodzone artykuły pojawią się już niebawem.