Active Image
Osobowość – Travis Pastrana
10 stycznia 2008
Sample Image
Film rowerowy RIDE
14 stycznia 2008
Pokaż wszystkie
Zawieszenie przednie motocross

Artykuł skierowany jest do amatorów, jak i ludzi dopiero zaczynających swoja przygodę z motocyklami off-road`owymi. Strojenie zawieszenia to czynność niezwykle ważna. Każdy z nas powinien wiedzieć, że zawieszenie jest indywidualną rzeczą i powinno być pod nas dopasowane. Podajemy kilka cennych rad, jak umilić sobie jazdę poprzez optymalne ustawienie zawieszenie przednie motocross i enduro.

Zawieszenie przednie motocross enduro

W zawieszeniu przednim nie ma tylu problemów, jak z ustawieniami tyłu. Dla jednych za twarde, dla innych za miękkie. Po czym poznać, jak działa i czy w pełnej skali? Powinniśmy założyć o-ring na lagę (golenie) i wykonać pomiar w postaci testu na torze. Nasz o-ring powinien się ustawić mniej więcej 3 – 4 mm przed końcem lagi na dole. Jeżeli zaś różnica jest większa niż 1.5 cm, to mamy za twardy przedni widelec.

Oto co należy zrobić:

Sample Image 1. Najprostszą rzeczą jest odpuszczenie kompresji na „– minus”. W motocyklach starszego typu kompresja jest na dole, w nowszych maszynkach jest na górze. Gdybyśmy mieli wątpliwości i chcielibyśmy się upewnić, to zazwyczaj opisane jest to tak: COMP – twardość dobicia , REB – twardość (szybkość) odbicia. Wracając do naszych ustawień, należy odpuścić twardość dobicia na minus. Jeżeli mamy odpuszczoną kompresję na maksimum na miękko i nadal nie dochodzi do końca, to znaczy, że mamy albo za dużo oleju w przednich lagach lub nasz styl jazdy jest za wolny i nie wykorzystujemy całej skali zawieszenia. W ostateczności można zastosować modyfikację zawieszenia.

Sample Image 2. Gdy dobija. Kiedy zawieszenie dobija, można to skorygować w prosty sposób, poprzez skręcenie kompresji dobicia na „+ plus”. Gdy to nie pomoże, należy dolać oleju po  10-20 ml na lagę i zobaczyć, jak się będzie zachowywał. Kiedy to nie pomoże i nadal będzie dobijać, można wymienić sprężyny na twardsze lub zastosować modyfikację zawieszenia (ostateczność).

Modyfikacją zawieszenia nazywamy zmianę kąta stożka, który jest ułożony z cienkich blaszek (podkładek). Wymienia się podkładki i zmienia się charakterystykę zawieszenia. Nie róbmy tego sami, jeżeli zdecydujemy się na taki zabieg, to tylko w profesjonalnych warsztatach.

3. Gdy przód łapie rybę (shimę). Wtedy należy zwolnić tłumienie odbicia i lekko go zahamować poprzez kręcenie na +. Można dokręcić główkę ramy, żeby ciężej chodziła. Zmienić ustawienia kierownicy.

Ustawienia zawieszenie przednie motocross w zależności od podłoża:

Na piach – przód twardziej niż zwykle. Przód wysunięty na równo z górna półką.
Na twardy tor – przód trochę zmiękczyć, można wypuścić do 6 mm w półkę.

Sample Image Wpuszczanie i wysuwanie lag powoduje zmianę kąta motocykla, jeżeli jest wpuszczony, to jest krótszy, lepiej skręca na krętych i ciasnych zakrętach, ale przy hamowaniu w dużych dziurach może mieć skłonności do nurkowania. Na tory piaszczyste warto wypuszczać przody na równi z górną półką. Spowoduje to, że przy jeździe na wprost będziemy lepiej przejeżdżać przez dziury.

Przednie zawieszenie może nam 1 do 2 razów dobić (na torze) i nie należy się przejmować. Znaczy to, że nasze zawieszenie pracuje w pełni skali. Jeżeli dobija nam nagminnie, warto przeregulować, popróbować z ustawieniami lub zaciągnąć porady od kogoś bardziej doświadczonego w tej kwestii.

Zawieszenie nie może łapać shimy, tzw. ryby.

Uwagi:

Błędem jest zakładanie skarpet ochronnych na zawieszenie, ponieważ:

1. Rysuje nam lagę i wyciera chrom.

2. Nie widzimy, czy nasze zawieszenie działa w pełni skali.

3. Może zawieszenie na jednym oleju działa i dwa lata, lecz to co jest w środku przy wymianie przypomina gluty, a nie olej.

3. Stosowanie oryginalnych uszczelniaczy opłaca się, bo nie zużywają się jak tanie zamienniki i można dłużej na nich pojeździć. Ja osobiście na dobrze zrobionym zawieszeniu w zawodach i treningach jeżdżę 8 miesięcy bez dotknięcia.

4. Olej wymieniać przynajmniej raz w roku.

5. Nie zakładać opaski zaciskowej (tyrtytki) na golenie w celu sprawdzenia w jakiej skali działa zawieszenie, ponieważ przy pierwszym dobiciu niszczymy uszczelniacz zgarniający.

6. Pamiętajmy, że lepiej dołożyć trochę więcej do oleju czy uszczelniaczy, niż kupić taniej i robić dwa razy.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże wielu z Was zrozumieć jak działa i jak należy regulować zawieszenia w motocyklach cross i enduro. Powodzenia na treningach i w garażu!

Artykuł przygotował:

Sanchez Racing
Sample Image
ul. Mickiewicza 6
05-805 OTRĘBUSY
mobile: 0-501-555-803
tel/fax: (022) 758-56-48
mail: sanchez@sanchez.com.pl
www.sanchez.com.pl

Partnerzy

facebook youtube