andrychow sylwester
SYLWESTER Z OSTRYM TEAM ANDRYCHÓW
24 listopada 2011
Znamy pierwsze nazwiska- Ice Racing
25 listopada 2011
Pokaż wszystkie
zawory motocyklowe

W jednym z wcześniejszych artykułów pisaliśmy o tym, jak regulować zawory motocyklowe w czterosuwowej crossówce i enduro. Teraz zajmiemy się jednak innym problemem, czyli  osadem, który się na nich zbiera. Prawda jest taka, że zawory często ulegają zabrudzeniu przez nagar, czyli twardy osad zbierający się na ścianach komory spalania, denku tłoka oraz właśnie na zaworach, który trudno usunąć. Dziś pokażemy Wam jak skutecznie i szybko domowymi sposobami wyczyścić zawory motocyklowe. Poniżej publikujemy materiał video.

Po co to tak właściwie czyścimy zawory motocyklowe?

Odpowiedź jest prosta – im mniej nagaru w silniku, tym mniej problemów z samozapłonem, niższa emisja spalin, lepsze domykanie zaworów, a  w dalszej perspektywie lepsze osiągi naszego silnika. Jeśli odpowiednio wyczyścimy, wypolerujemy zawory to prawdopodobieństwo ponownego osiadania się, przyklejania się nagaru możemy trochę zmniejszyć.

Skąd tak właściwie bierze się nagar w naszym silniku? Na to pytanie można odpowiedzieć tak: Każde paliwo zawiera dodatki uszlachetniające (np. antykorozyjne, antypienne), które są potrzebne. Ale im więcej dodatków, tym więcej nagarów w silniku. Jakość paliwa ocenia się m.in. po ilości nagarów pozostawianych przez benzynę na częściach silnika – głównie zaworach i komorach spalania. Im mniej nagarów, tym wyższa kategoria. Aby paliwo spełniało wymagania najwyższej kategorii, koncerny paliwowe muszą się bardzo postarać-mówi Piotr Giżyński z Orlenu.

Nagar

„Twardy osad zbierający się na ścianach komory spalania, denku tłoka oraz zaworach. Występuje on w silnikach spalinowych. Nagar składa się z żywicy, koksu i popiołu, które są spalonymi nie do końca cząsteczkami paliwa oraz oleju smarowego.
Zbierający się nagar może się rozżarzyć podczas pracy silnika, a w jednostkach z zapłonem iskrowym, może być powodem przedwczesnego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Jego nadmiar może spowodować zmniejszenie objętości komory spalania, co w konsekwencji powodować będzie przyspieszenie zużycia silnika. Dodatkowo pogarsza on chłodzenie silnika.

Powstawanie osadów jest powiązane z budową chemiczną paliwa i z obecnością związków aromatycznych w paliwie.
Ilość tworzących się osadów w komorze spalania i w układzie dolotowym, jest zależna od zawartości w paliwie węglowodorów nienasyconych i aromatycznych. Paliwa bogate w węgiel wykazują większą tendencję do tworzenia osadów, a praca silnika z obciążeniem mniejszym niż 20% mocy efektywnej prowadzi do pogorszenia warunków pracy silnika na skutek zanieczyszczenia osadami kanałów przepływowych i kanału wylotowego. Duża część nagaru tworzy się w początkowym okresie pracy silnika. Powiększaniu ilości osadów sprzyja zawartość w paliwie substancji smolistych, siarki oraz węglowodorów aromatycznych. Ciężkie związki zawarte w żywicach, które nie ulegną odparowaniu, osadzają się na ściankach tworząc później nagar. Przy powstawaniu nagaru udział bierze również olej smarujący, który przenika do komory spalania.

Przejdźmy teraz do czyszczenia zaworów, aby usprawnić naszą pracę użyjemy zwykłej wiertarki. Nie możemy jednak włożyć zamiast wiertła po prostu zaworu ponieważ możemy go uszkodzić. Dobrym pomysłem jest wciśnięcie na trzonek zaworu kawałka wężyka, gumowego przewodu, tak aby zabezpieczyć jego powierzchnię. Kiedy to już zrobimy możemy umieścić zawór do głowicy wiertarki.

Dobrym materiałem ściernym, takim, który szybko usunie nagar będzie kawałek filcu. W jednej ręce trzymamy filc, w drugiej wiertarkę z zamontowanym zamiast wiertła zaworem i zabieramy się za polerowanie. Oczywiście jeśli nam wygodniej możemy np. zamontować wiertarkę w imadle jeśli nie mamy wiertarki stołowej, lub odwrotnie zamontować na stałe do blatu stołu kawałek filcu.

Podczas polerowania warto użyć pasty polerskiej, która przyśpieszy proces pozbywania się nagaru. Pamiętajmy, żeby co pewien czas zmienić kawałek filcu na nowy, ponieważ zabrudzony już tak dobrze nie zbiera materiału. W naszym polerowaniu obowiązuj prosta zasada, chcemy aby czyszczona powierzchnia była jak najbardziej gładka, aby jak najtrudniej przywierały do niej osady.

Objawami zabrudzonych zaworów może być nierówna, nerwowa prac silnika, a jeśli mamy do czynienia z większą ilością cylindrów to  objawy braku prawidłowej pracy jednego z nich, do tego oczywiście dochodzi zmniejszona wydajność. Jednym ze sposobów uniknięcia, albo raczej zmniejszenia osadzania się nagaru na zaworach jest tankowanie najlepszych paliw. W tym artykule przedstawiliśmy Wam szybki sposób na mechaniczne czyszczenie zaworów niebawem napiszemy jak zrobić to bez rozkręcania silnika.

Źródło: www.motocross.transworld.net, www.elektroda.pl
Fragment wypowiedzi z: www.auto-swiat.pl

Partnerzy

facebook youtube