SuperEnduro w Helsinkach – video
3 lutego 2015
rajd_dakar
Gdzie w 2016 pojedzie Dakar?
4 lutego 2015
Pokaż wszystkie
Zimowanie motocykla

Zima zbliża się do nas wielkimi krokami, jeszcze tylko kilka tygodni, a wielu z nas odstawi motocykle na dobre. My mimo wszystko zachęcamy Was do treningów na motocyklach nawet w śnieżnym puchu. Zdajemy sobie jednak sprawę, że części z Was nikt nie zmusi to jazdy w ujemnych temperaturach, dlatego dla tej części naszych czytelników przygotowaliśmy kolejny zbiór praktycznych porad pt. „Zimowanie motocykla”. Zaznaczamy, że są to porady bardzo ogólne, odnoszące się do motocykli w ogóle – jednak są ciekawe i mogą się przydać także w offroadzie.

10 praktycznych porad:

1. Usunąć wszystkie usterki, przygotowując maszynę od strony technicznej do nowego sezonu.
2. Cały motocykl dokładnie umyć.

3. Elementy lakierowane nawoskować pastą do lakierów i lekko spolerować po wyschnięciu. Elementy chromowane pokryć cienką warstwą preparatu do konserwacji chromów lub natłuścić WD 40 ewentualnie świeżym olejem silnikowym.

4. Akumulator wymontować, oczyścić, przenieść do suchego i ciepłego pomieszczenia. Końcówki instalacji (klemy) do których podłączony jest akumulator pokryć wazeliną techniczną lub preparatem WD-40. Akumulator naładować na 100% i doładowywać co miesiąc (trzy miesiące w przypadku nowego akumulatora).

5. Silnik

  • Olej w silniku i filtr oleju najlepiej wymienić na nowe.
  • Zewnętrzne metalowe elementy silnika zabezpieczyć cienką warstewką WD 40.
  • Elementy gumowe zabezpieczyć silikonem.
  • Co 1–2 miesiące silnik uruchamiać na kilka minut.
  • Jeśli to możliwe zlać paliwo ze zbiornika i gaźników. Wnętrze baku spryskać olejem chroniącym przed korozją i dokładnie zamknąć. Ścianki komory pływakowej lekko natłuścić. Jeśli nie jest to możliwe, to lepiej zostawić gaźnik zalany paliwem (którego poziom trzeba uzupełniać co miesiąc odkręcając kranik paliwa) – zapobiegnie to utlenieniu ścianek gaźnika. W takim przypadku powinno się też zalać zbiornik benzyną do pełna, co zabezpieczy przed ew. korozją wewnętrznej powierzchni.
  • Upewnić się, że układ chłodzenia zalany jest płynem niezamarzającym.
  • Ponadto, w przypadku składowania przez całą zimę w zimnym i wilgotnym pomieszczeniu należy.

W silniku czterosuwowym:

  • Zdjąć nasadki świec i przymocować je taśmą do plastikowych części motocykla.
  • Wykręcić świece zapłonowe.
  • Wlać po łyżce stołowej (ok. 2 cm3) świeżego oleju silnikowego do każdego z cylindrów.
  • Obrócić kilkakrotnie wałem korbowym w celu rozprowadzenia oleju po ściankach cylindra.
  • Wkręcić świece i nałożyć nasadki.

W silniku dwusuwowym:

  • Ustawić tłok w dolnym położeniu, wykręcić świecę.
  • Przez otwór świecy wlać 1 cm3 oleju mieszankowego.
  • Pokręcić kilkakrotnie wałem korbowym.
  • Ustawić tłok w górnym położeniu, dolać jeszcze 2 cm3 oleju.
  • Wkręcić świecę.
  • Co trzy miesiące obracać silnikiem i dolewać 0.5 cm3 oleju.

6. Sprawdzić ciśnienie w oponach. Powinno zawierać się w granicach 50–100% wartości nominalnej. Ogumienie zabezpieczyć preparatem do opon.
7. Przesmarować wszystkie punkty wymienione w instrukcji obsługi. Przesmarować łańcuch.
8. Wyloty układu wydechowego zatkać szmatkami nasączonymi olejem lub założyć na wyloty tłumików torebki foliowe z gumką aptekarską. Wlot filtra powietrza zatkać suchą i czystą szmatką.
9. Motocykl ustawić stabilnie na podstawce centralnej lub na kobyłkach, tak by koła nie dotykały ziemi.

10. Przykryć motocykl miękkim pokrowcem. Jeśli nie będzie on narażony na opady, nie przykrywać go plastikową folią, która może spowodować kondensację wilgoci na motocyklu i ułatwić korozję. Unikać wystawiania motocykla na bezpośrednie działanie promieni słonecznych.

Źródło: www.riders.pl, www.autoswiat.tv, www.motofakty.pl

Partnerzy

facebook youtube